Har nu fått erbjudande att köpa 15 industriarmaturer 2x58w begagnade för 1000:-
Kan det vara bra i mitt fall tror ni?

De ser ut att vara i fint skick

Bilderna jag fått...
Skräp?

• Närbild på en etikettmärkt metallkomponent med plastdetaljer och rör, möjligen en del av en byggprodukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fluorescerande ljusrör och armaturer staplade på varandra i ett lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
thundercat
  • Laddar…
Det är ett helt ok pris för alla 15.

Ip 23 är okej?

Vad ska du göra i garaget?

Vet inte... hobbyrum.. mest finskruvning och förvaring av prylar

Det är ett bra köp på alla sätt i ditt fall både sett till pris och IP.

ska åka och hämta dem ikväll... i värsta fall är det väl 1000:- kastat i sjön.. men 66:- per armatur (ink lysrör) känns överkomligt

MEN..

jag satt och googlade på lysrör 58W.

det verkar inte vara så vanligt? kan man använda lysrör med annan styrka? är det längden som avgör?

Jepp det är längden 150cm går att ersätta med LED lysrör för typ 100 spänn styck de är då på 20w istället

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
längden har ingen betydelse..... (y)

gissar att den ändå är en rätt vanlig armatur och att det går få tag i lysrör framöver..

kan man som du säger köpa led-rör så vorde det kanske bra med :)

camaro1969 skrev:
längden har ingen betydelse..... (y)

gissar att den ändå är en rätt vanlig armatur och att det går få tag i lysrör framöver..

kan man som du säger köpa led-rör så vorde det kanske bra med :)
Det är standardlängd och effekt på lysrör inom industri och handel.
Kolla att amaturerna innehåller en kondensator (12 uF? ). Att bygga en såpass stor anläggning utan faskompenserińg ger mycket reaktiv effekt i anläggningen ( medför hög ström i kablarna).

• Gilla
thundercat och 1 till
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Det är standardlängd och effekt på lysrör inom industri och handel.
Kolla att amaturerna innehåller en kondensator (12 uF? ). Att bygga en såpass stor anläggning utan faskompenserińg ger mycket reaktiv effekt i anläggningen ( medför hög ström i kablarna).
hmm.. faskompensering säger inte mig så mkt..

tänkte köra 5 armaturer per fas, går det?

och möjlighet att bara tända typ var 3:e armatur

Faskompensering är till för att minska inverkan av den reaktiva effekt som reaktorn ( drosslarna) skapar. Utan kondensator ligger effektfäktorn på 0,4 -0,5 med kondensator blir den 0,9-0,95 med rätt dimensionerad kondensator.
I växelström är effekten =spänningen * strömmen * effktfaktorn (COS Fi) , Det medför att en okompenserad amatur drar dubbelt så mycket ström som en kompenserad amatur. Reaktiv effekt är inget som dibiteras som förbrukning i dagsläget, men skapar ökade förluster och kräver att anläggniñgen dimensioneras upp i onödan. För större anläggningar finns det speciella regler den reaktiva effektens storlek i förhållande till den aktiva effekten.

Redigerat:
grekiska för mig...

tanken var från början 3 rader med 5 lampor vardera..

nu är dessa lite starkare som jag förstår så det kanske blir 3 rader med 4 lampor i varje..

är det alldeles för mycket i mitt garage?

Svårt att få för mycket ljus :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.