Mikael_L
camaro1969 skrev:
men bör man inte koppla var 3:e armatur på var 3:e fas eller hur man ska säga?
går det lika bra att koppla 1 rad per fas?
Det går att göra på båda sätten, och ännu fler ... ;)

Det är lämpligt att tänka ut hur man vill ha ljuset innan man börjar detaljplanera och köpa in material.
 
det är det jag gör här tillsammans med er ;)
 
Mikael_L
Nu har jag simulerat in ditt garage med 3st 1x36X armaturer över arbetsbänkar längst in i garaget, och 3x5 st 2x36W som allmänbelysning i taket.
Det blir runt 500-600 lux vid golvet då, dvs ganska gott normalt arbetsljus, något litet för finmekanikarbete eller annat ljuskrävande. Men väl så mycket som allmän belysning bara för att ha för att köra bilar in/ut och liknande.
Armaturerna är malmbergs IP65-kapslade T8-armaturer, säkert ganska liknande det mesta man köper billigt från Bauhaus, Jula, biltema m.fl.

Nu simulerar jag ljuset på golvet, så bilarna skuggar. Fortsatta simuleringar gör jag nog med bilarna borttagna.
Klicka på bilden för större bild.
3D-simulering av ett garage med två bilar, arbetsbänk och takmonterade lysrörsarmaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ljussimulering för garage med isokurvor som representerar olika ljusnivåer och armaturplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om jag tar bort dagsljusbidraget från fönster och bilarna så blir det 450 lux i medeltal, men över 500 lux på den mesta ytan vid golvet. Mer lux givetvis en bit upp i luften, på biltak motorhuvar och ev arbetsbänkar osv.
Detta med 3x5st 2x36W armaturer.
Det får nog anses som ett rätt OK arbetsljus för vanligt verkstadsarbete för en som inte är pensionär (eller nära).
(För varje 20år så behöver man dubbelt så mycket ljus för samma uppgift, i snitt. Dvs klarar man sig med 200 lux som 20-åring behöver man 400 lux som 40åring och 800lux som 60-åring och 1600lux som 80-åring.)
Isokurvor som visar ljusstyrkan i lux för olika delar av ett garage med märkta områden för 200, 300, 400 och 500 lux.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går du ner på 3x4st armaturer så sjunker det med ca 100 lux överallt. Lägre än så tycker jag inte man ska sträcka sig i en verkstad/garage där det ska arbetas.

Schematisk illustration av en garageplan med luxvärden som visar ljusfördelningen från armaturer, märkt med olika luxzoner på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett rent parkeringsgarage kan vara neråt 100 lux om man mest vill gå/lasta in och ur bilar. Då skulle du kunnat ha kanske 6 st armaturer.
 
Mikael_L
Ja programmet föreslog faktiskt endast 3 st armaturer för målvärdet 100 lux. :)
Jag har fortfarande 3st 1x36W framme vid arbetsbänkarna, därför mer ljus där.
Men detta ljus duger dåligt att arbeta i.
Planritning som visar placering av tre armaturer i ett rum med arbetsbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ljusplan för en arbetsyta som visar ljusstyrkedistribution med värden i lux.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Jag håller på och lär mig programmet, och då kan jag köra med det här garaget som övningsprojekt lika väl som något påhittat.
Det är en anledning till att jag överöser med så många simuleringar. :cool:

Så här ser en raytracead bild över arbetsbänkarna ut. ;)
(Jag har sänkt armaturerna i taket 1 dm, det finns annars alltid en risk att de försvinner i taket, nog därför det är lite lustigt ljusmönster runt.)
Raytracead simulering av en garageinteriör med arbetsbänkar och sänkta takarmaturer som skapar ett ovanligt ljusmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
WOW!
härligt jobbat mikael!

hur arbetsbänkens belysning och utformning blir vet jag inte ännu. så den skippar jag tillsvdare

men kör jag med 3 rader med 5 armaturer i varje bör det bli runt 500 lux
detta känns ju som en bra lösning

det finns ju även 4 fönster per långsida, men dessa hjälper inte alltid
 
Mikael_L
Kul att jag valde att sätta just 4 fönster på en långsida då. :)

De satt jag bara dit för min egen skull, ville se hur det fungerade i programmet.


Hur har du det med dörrar då? En bred port eller två bilportar? Någon fler dörr för inpassage?
Hur tror du att du kommer att angöra garaget när:
1. du ska ta bilen
2. gå in för att fixa eller fila på något projekt där inne?
 
2 stora portar på gaveln mitt emot tilltänkt bänk (utan fönster)

Sen 2 dörrar på ena långsidan, 1,2meter in från respektive hörn.
en går in i gamla garaget och en går ut på baksidan.
Dörrn från gamla garaget kommer användas helt klart mest, och där kommer lysknappar samt elcentral etc hamna.

Det kommer bara vara hobbymekning och kommer därför inte användas daglgen.
 
Mikael_L
Börjar vi komma någonstans nu?

Jag anser alltså att du bör sätta 15 armaturer i 3 rader, möjligen 12. Detta om du vill ha ett ganska hyfsat allmänt arbetsljus.
Och så får du ta fram extra ljuskällor (sladdlampor etc) vid behov.

Kan du pendla ner armaturerna till en 3-3,5 meters höjd får du mer ljusstyrka på det du jobbar med.

Jag tycker ena raden ska ligga mitt i garaget, mellan bilplatserna.

De yttre raderna är svårare att bestämma vad som är bäst.
Det är nog bra om de kommer såpass långt ut att de belyser sidorna på ev bilar som står där, lite släpljus längst ner på bilsidan.
Men de går ju att skjuta ut längre mot tak/vägg-vinkeln, och t.om sättas en bit ner på väggen.

Men armaturer på väggen alt i taket längst ut mot väggen kan bli i vägen för hyllor och sånt längs väggar, ljuset kan bli skuggat av sådant osv.
Och armaturer ute i tak/vägg-vinkeln eller en bit ner på väggen måste rimligtvis vara riktade inåt garaget/verkstan riskerar att blända.

Men här måste du först bestämma vad du kommer använda dina väggytor till.

Annars kan jag väl tycka att i taket någonstans runt 1-1,4 meter från väggen är en bra placering för de yttre raderna. Ger ljus både på bilsidan likväl som på hyllor, skåp och verktygstavlor längs väggarna.
 
absolut!

jag har väl i princip bestämt mig för 3x5. vill inte snåla men 3x6 känns overkill?

ja placeringar ja,
de kommer skrivas direkt mot taket, alltså hamna på ca 4,4 meter.

jag tror inte jag kommer ha hyllor eller liknande så högt upp som 4 meter, kanske upp till 2,5-3 meter MAX.

fönstren sitter ganska högt, minns inte riktigt men det var nog på ca 3-3,5 meters höjd. ovanför detta kommer inga hyllor eller liknande monteras. så kan vinkel i hörnet vara ett bra alternativ att montera dem i?

att sätta dem direkt på väggen skippar jag.

ska man inte tänka att varje armatur belyser lika mycket åt varje sida, och 3 rader ger då 6 belysningspunkter
garaget är 9 meter, placeringen blir då på ca 1,5 - 4,5 - 6,5 meter då får man dem jämt fördelat, eller kan man inte tänka så när det gäller ljus?


sedan funderar jag på hur många olika tändmöjligheter man bör ha?
 
bump,
mikaelL eller bo slitberg eller annan? :)
 
Jag känner ingen med det namnet ;)
Men om jag får svara, hur går det med dialux? Jag tror det blir bäst om du själv får labba med olika uppställningar och se hur det blir.
 
  • Gilla
thundercat
  • Laddar…
sorry Bo.Siltberg :)

jag brukar aldrig lyckas med sådana program, sist var det något beräkningsprogram för radiatorer jag misslyckades med. en halv dag åt helsike!
3x5 är som sagt bestämt nu med 2x36w armaturer eller liknande

jag har väl i dagsläget 2 frågor:

1. placeringen
"ska man inte tänka att varje armatur belyser lika mycket åt varje sida, och 3 rader ger då 6 belysningspunkter
garaget är 9 meter, placeringen blir då på ca 1,5 - 4,5 - 6,5 meter då får man dem jämt fördelat, eller kan man inte tänka så när det gäller ljus?"


2.
"sedan funderar jag på hur många olika tändmöjligheter man bör ha?"
självklart ska alla kunna tändas samtidigt.
kanske även rad för rad?

och kanske även bara lite ljus efter ena långsidan när jag bara ska gå genom garaget (och upp på vinden till blivande mancave)

om vi ponerar 3x5 anslutna som följer
1-2-3-1-2
2-3-1-2-3
3-1-2-3-1

det gör ju inget om man har 3 lysknappar, 1 till varje rad (om det går)
men sedan kanske man vill ha 1 knapp som styr tex fas 1 i den ena raden bara. går det med? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.