Jag har inte dialux installerad på nya datorn, ännu. Den är ju inte så lättjobbad och kräver nog lite erfarenhet för att tolka rätt. Men en sak är bra att veta och det är att dialux räknar inte på någon fiktiv ljuskälla utan den behöver armaturdata från tillverkaren på hur just en viss modell sprider ljuset. Dessutom har rummets ytor och färg en betydelse. Därför är det ju svårt att ge allmänna råd annat än att fläska på med ett gäng armaturer så kanske det blir nog.

En annan sak att tänka på är att lysrörsarmaturer överlappar varandra kraftigt, så det blir mycket ljus i mitten och mindre på sidorna. Och i mitten står ju bilen, eller ja man får tänka på var man vill ha mest ljus. Det kan därför vara lämpligt att placera en rad ganska nära väggen, kanske t.o.m på väggen pekandes snett nedåt.

Strömbrytare går att kombinera så som du vill. Men om vi pratar "vanliga" belysningströmställare så gäller att de endast får hantera en fas, och man bör heller inte låta övriga faser passera kapslingen. Vill du styra en hel rad blir det därför en större trefasbrytare. Jag tror inte du behöver komplicera detta så mycket. Du behöver nog inte mer än ledljus och fullt ljus. Ta i så fall höjd för att kunna dimra armaturerna genom att välja dimbara (med HF-don).

tack för bra info (som alltid) Bo!

det är som du säger, mycket är ovisst,

troligen kommer jag köpa armaturerna på jula när de kör kampanj nästa gång. (199:- styck brukar de ha) men då är det som jag förstår T8
ska man ha T5?

får inte något riktigt grepp om det..

kan det vara värt att kolla placeringen med dialux innan montering eller ska man köra på och hoppas det blir bra?

HF-don, finns det standard på några armaturer?

Om det är möjligt (enkelt) så placera strömbrytare vid samtliga dörrar till garaget så att du kan tända och släcka oavsett var du går in eller ut.

Kanske räcker det med att dela upp armaturerna i två grupper. Fast då kanske effekten blir för stor för vanliga strömbrytare.

Bild på en lysrörsarmatur IP65 2x36 W med information om prisnedsättning från 299 till 199 kronor och produktspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara slå till på 15 stycken?

Mikael_L
camaro1969 skrev:
[bild]

Bara slå till på 15 stycken?
Har dom elektroniskt drivdon?
(Inga glimtändare)

Jag själv är tveksam, då jag var tvungen att kasta mina 6 armaturer ifrån Jula efter att de använts ca 3 år, då hade de spruckit sönder i plasten av sin egen tyngd. :eek:

Jag har nu Nordlux works ifrån Bauhaus nu, jag är även aningens tveksam över denna också, eller helt enkelt alla billiga skitarmaturer (särskilt som jag under senaste åren fått nöjet att i jobbet installera många riktigt bra armaturer och kan intyga skillnaden i känsla mellan kvalitet och smäck).
Jag tror dock att den från bauhaus är lite bättre, iom hf-donet tänder den blixtsnabbt och blinfritt och surrandet ifrån jula-armaturernas drossel (som jag verkligen störde mig på) finns inte heller. Sen väger hf-donet en bråkdel av drosseln så även om works-armaturerna skulle ha lika pissig plast som julas så skulle de kanske inte gå sönder, åtminstone inte så fort. :)

Men jag kommer nog aldrig mer sätta upp sådana här billiga armaturer av tveksam kvalitet, det blir dyrt i alla fall de ändå går sönder! :|

Men för tillfället tror jag dock mer på Bauhaus-armaturen av dessa två. Även om jag misstänker att den numera är en annan modell.

Se även denna tråd, och den tråd i denna som jag länkat till, för mer av mina åsikter om armaturerna.
https://www.byggahus.se/forum/belysning/286278-lysrorsarmaturer-garage.html

tommib
Jag köpte sådana armaturer från Jula sist de hade kampanj. De sitter i min krypgrund som i framtiden ska bli källare. De är smäckiga men när de väl är på plats är det Inga större konstigheter. De har elektroniska drivdon. Jag kan inte säga något om det Mikael_L tar upp med att de knäcks av egen tyngd då jag inte haft dem så länge än.

• Gilla
thundercat
  • Laddar…
Mikael_L
Är dom med elektroniskt drivdon idag så är det en ny modell, och i vilket fall åtminstone betydligt mindre vikt som hänger och belastar plasten.

tommib
Svårt att veta om den senaste varianten har det. Upplever ibland att Jula är lite som biltema. Ena veckan är grejerna ok och nästa är det ny leverantör och skräp. Enda rekommendationen jag kan ge är väl att kolla på grejerna just nu och värdera om priset motiverar en lite besvärligare installation och risken för utbyte i framtiden.

Mikael_L
Installationen är lite besvärligare, men den gör man ju bara en gång och om det är en egen (billiga) arbetsinsats så spelar det ofta inte så stor roll.
Det är väl i princip bara en konstig hobby man har ... ;)

Kolla på LED-varianten med, har själv Malmbergs Alfa i min källare och de lyser knivskarpt. I mitt tycke ett bättre ljus för att se detaljer och inte alls lika jobbigt för ögonen.

Mikael_L
Jag tänkte ju ge mer input och tips i tråden.
Hoppas du inte redan börjat skruva upp armaturerna ... ;)

Monteringshöjd och läge:
Fördelen med att pendla ner armaturerna och/eller sätta de en bit ner på väggarna vid hög takhöjd är att man får bättre ljusutbyte. En stor del av lokalen ovanför armaturerna blir mörk = mer ljus kvar på den andra delen.

Men det brukar finnas en anledningen till hög takhöjd, i ett höglager sätter man ju inte armaturerna lågt så att det som står högst upp inte går att se när man ska hämta en pall med pallstaplaren, typ. :)

Sätta armaturerna en bit ner på väggarna är däremot smart ifall det man ska göra i lokalen har nytta av ljuset så anordnat.
Skulle din lokal vara till för att rekonda eller lacka bilar så är armaturer på ca 2 - 2,5 meters höjd riktad mot bilplatsen att rekommendera. Kanske även en rad nära golvet också.

Men om du tänker dig ditt garage för diverse ospecificerat allmänbruk, samt troligen lite förvaring på och längs väggarna så tycker jag nog att tre rader armaturer i taket eller möjligen nedpendlat blir bäst.
Och raderna längs ytterväggarna skulle jag personligen sätta ca 1,2 meter ifrån väggen, så det blir lite ljus både på bilsidor och ev förvaringshyllor längs väggarna.

tack för tipsen mikael, har inte inhandlat några armaturer ännu. tar säkert nåt år till i min hastighet haha..

vad jag ska göra i garaget vet ja inte riktigt... så det är väl ospecificerat allmänbruk som du så fint beskriver det.

vill nog ha ljuset ända uppe i taket så de inte tar i någon maskin eller så, samt har lyfthöjden överallt

ska försöka klämma och känna lite på julas armaturer vid tillfälle. och hålla ögonen öppna för kampanjer på andra ställen med

Mikael_L
Olika tändningar, energi och effekt.

Med 15st 2x36W armaturer får du rätt hyggligt med ljus, rätt onödigt mycket när du bara går in för att hämta något eller köra ut en bil osv.
Dessa drar dessutom något över 1kW, så det slukar en krona i timmen med dagens elpris att ha ljuset brinnande.

Och 1kW lysrör tänder du absolut inte med bara en strömbrytare, den skulle få en oerhört kort livslängd.
Det är kontaktor som gäller och gärna spritt på trefas. Men, det går att dela upp det till 3 grupper med 5 rör i varje som bara styrs av en egen strömbrytare, ingen kontaktor.

Så jag tycker det är helt självklart att dela upp armaturerna på flera olika tändningar, och ev kontaktordrift kan man sen diskutera lite mer.

Nu har du flera sätt att dela upp tändningar på.
* Du kanske vill tända en rad i taget ...
(är det verkligen bra?)
* Du kanske vill tända precis var tredje armatur med vardera brytare.
* Du vill kanske tända några väl valda armaturer som passar för att köra in/ut en bil med en brytare
Några väl valda armaturer som ger mest ljus vid arbetsbänk och verktyg med nästa brytare
Och det resterande med den tredje brytaren.

Sånt här kan man fundera he*** mycket över. ;)

Du kan också sätta en eller två rörelsestyrda LED-armaturer på väl valt ställe, som automagiskt tänder lite lagom med ljus för att ta ut en bil eller ett verktyg.
Sikta på något uppåt 20W LED då.

Jag skulle som första förslag ge dig tipset att sätta tändning på exakt var tredje armatur i taket och sen två rörelsestyrda LED-armaturer, en nära sidoingången och en som ger lite mer allmänt ljus för att gå in/ur bilarna och lasta ut någon sak ur bilen.

• Gilla
thundercat
  • Laddar…
Mikael_L
Har du fortfarande väggarna öppna?
Vill ha infälld el?

Jag skulle övervägt att dra rör till tre st rörutlopp i taket eller högst upp på väggen mot taket och därifrån fortsätta med utanpåliggande kabel mellan armaturerna.
Utanpåliggande kabel funkar bra när det gäller sådana armaturer du funderar på.

Dessa tre rör går sen till en lämpligt placerad kopplingsdosa och sen rör vidare till matning/tändning.
Och en ev kontaktor får då sättas upp i en låda vid denna kopplingsdosa.

Gärna 20mm-rör.

Svårt att ge riktigt handfasta råd om man inte är på plats och kan se.

Redigerat:
väggar och tak öppna,

har tänkt infälld el i väggar till eluttag osv.
och hade tänkt precis som du föreslår att man drar infälld upp mot taket och i taket utanpåliggande mellan armaturerna

kanske får ta lite bilder :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.