Det där armaturen har gammal (urgammal) teknik. Drossel antingen kondensator kan det vara fel. Det är så att gammal och nya elteknik matchar inte alltid bra.

Maskintok skrev:
Det har jag med.. Och för mig funkar det :thinking:
Det är nog som med mycket annat , många variabler påverkar så även om "vi som vet att det inte funkar" säger att det inte ska funka så funkar det ändå. Lite högre spänning , lite annan armatur, lite annorlunda rör... så lyser det.

Dock är det helt klart en annan teknik i ledrör.
INGA GLIMTÄNDARE ! Även om det skulle kunna fungera!

A
B Bjober skrev:
Det är nog som med mycket annat , många variabler påverkar så även om "vi som vet att det inte funkar" säger att det inte ska funka så funkar det ändå. Lite högre spänning , lite annan armatur, lite annorlunda rör... så lyser det.

Dock är det helt klart en annan teknik i ledrör.
INGA GLIMTÄNDARE ! Även om det skulle kunna fungera!
Ja det är ju möjligt... även om man kallar dem för det ändå.
led puckat rör då;):rofl:.
Jag köpte mina grejer på biltema och monterade i bara, varde ljus.. en blå liten glim... öhh led pucko grej;)

Hade också tjorv med äldre armatur och led.
Tog ner armaturen och satte en ledarmatur.
Det blir det man får göra när en efter en går sönder.
Mycket bättre med ledarmaturen

• Gilla
Dykarn123
  • Laddar…
Ja man för väl köpa nya modernare istället, tack för svar

Sådant där gammalt mög är bara att plocka ner och köra till elektronikåtrvinningen.
Köp en ny LED armatur. Mycket enklare och lyser mycket mer

• Gilla
Dykarn123
  • Laddar…
Ja, problemet är som sagt att de gamla rören är seriekopplade och det fungerar inte med led lysrören.

Parallellkoppla lysrören så funkar det :)

• Gilla
Dykarn123
  • Laddar…
Ledrör är verkligen simpla saker.
Ström in i ena änden.
Behövs inte mer för att få garagets bästa sladdlampa.
En hand håller en modifierad LED-lampa konverterad från en gammal lysrörsarmatur med synliga ledningar och stickkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Platsar säkert i farligast el tråden också, haha.

Det som komplicerar saker är att lysrör fanns i flera varianter så det är lätt att få kombo som inte passar ihop.

Sen gillar jag igentligen lysrör också. Enkel men genial teknik som faktiskt har bra effektivitet när det funkar som det ska. Inte så att jag nyinstallerar lysrör men jag tycker inte det är dåligt mög. Annan teknik bara.

Har man kunskapen att klippa bort och flytta några trådar i en gammal lysrörsarmatur så har man en effektiv toppmodern led armatur.
Mer än så är det inte.

• Gilla
Dykarn123
  • Laddar…
Vill man ha ordentligt ljusutbyte till rimliga pengar finns det fortfarande inget som slår ett par nya vanliga lysrör i en befintlig armatur.

• Gilla
Dykarn123 och 2 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Parallellkoppla lysrören så funkar det :)
Hur går man till väga då?

D Dykarn123 skrev:
Hur går man till väga då?
Elektriskt schema som visar anslutning av traditionellt seriekopplade lysrörsarmatur och modifiering för LED-lysrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fredrik-6903 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.