2 738 läst · 21 svar
3k läst
21 svar
Lyfta upp en planka i grangolv?
Då går det ju inte att lägga tillbaka brädan snyggt efteråt.
Egentligen det smartaste kanske. Det bör gå att komma bort med dragfjäder mellan två golvreglar. Åt ena eller andra hållet ska du väl ha bänkskåp vid vägg? Om man FÅR lägga ett flexrör utan att fästa det på vägen får någon el-gubbe svara på. Troligen vill den elgubbe som du anlitar dra flexröret själv.Mjölsered skrev:
Osäker vad du menar med ”...bör gå att komma bort med dragfjäder...”Fulkemisten skrev:Egentligen det smartaste kanske. Det bör gå att komma bort med dragfjäder mellan två golvreglar. Åt ena eller andra hållet ska du väl ha bänkskåp vid vägg? Om man FÅR lägga ett flexrör utan att fästa det på vägen får någon el-gubbe svara på. Troligen vill den elgubbe som du anlitar dra flexröret själv.
Ska ha bänkskåp mitt på golvet. Det är en vanlig förgreningsdosa som är ansluten med stickkontakt i väggen som jag skulle vilja ha ”inne” i skåpen och sladden således dold och inte ovanpå golvet. Så optimalt kunna lyfta en planka och låta den gå under. Ska fråga elektriker för att vara på säkra sidan, men har svårt att se att det skulle kräva behörighet. Det handlar om att gömma en kabel. Inte installera el.
Redigerat:
Bästa svaret
Gjorde en ful bild. Jo, om golvplankorna ligger åt ena hållet så brukar bjälklaget ligga åt andra hållet (blå linjerna). Då kan man borra två hål, ett där du ska ha köksön och sedan gå bort via röd linje under golvplankorna till ett av de gröna områdena där du kanske har köksskåp vid väggen dit el finns framdragen? En dragfjäder är en lång flexibel "pinne" som man använder för att dra med sig t ex kabel för elinstallation när man drar tillbaka den.C Christian_Sthlm skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att tro att det förfarandet med grendosa är tillåtet eller ens lämpligt. De får egentligen inte ens klamras fast, troligen räknas att dra den under en planka som fast installation (även om du kan stoppa i stickproppen i ett befintligt uttag). Om det är tillåtet eller varför det skulle vara olämpligt kan säkert någon av forumets el-gurus svara på? (@Mikael_L , @Bo.Siltberg?)C Christian_Sthlm skrev:Ska ha bänkskåp mitt på golvet. Det är en vanlig förgreningsdosa som är ansluten med stickkontakt i väggen som jag skulle vilja ha ”inne” i skåpen och sladden således dold och inte ovanpå golvet. Så optimalt kunna lyfta en planka och låta den gå under. Ska fråga elektriker för att vara på säkra sidan, men har svårt att se att det skulle kräva behörighet. Det handlar om att gömma en kabel. Inte installera el.
Tack för skiss. Ja så ser det med största sannolikhet ut med den skillnaden att plank ligger åt andra hållet, alltså åt ”fel” håll. Reglar i vägen till vägg som har el.Fulkemisten skrev:Gjorde en ful bild. Jo, om golvplankorna ligger åt ena hållet så brukar bjälklaget ligga åt andra hållet (blå linjerna). Då kan man borra två hål, ett där du ska ha köksön och sedan gå bort via röd linje under golvplankorna till ett av de gröna områdena där du kanske har köksskåp vid väggen dit el finns framdragen? En dragfjäder är en lång flexibel "pinne" som man använder för att dra med sig t ex kabel för elinstallation när man drar tillbaka den.
[bild]
Svårt att tro att det förfarandet med grendosa är tillåtet eller ens lämpligt. De får egentligen inte ens klamras fast, troligen räknas att dra den under en planka som fast installation (även om du kan stoppa i stickproppen i ett befintligt uttag). Om det är tillåtet eller varför det skulle vara olämpligt kan säkert någon av forumets el-gurus svara på? (@Mikael_L , @Bo.Siltberg?)
Det kanske är möss och annat elände under golvplanken som gnager på sladden Kommer kolla med elektriker innan jag gör något.