A Alexander Nyman skrev:
[bild]
Det ser ut som det finns gas. Om ackumulatortanken inte läcker för mycket värme tror jag att det blir negativt även för pelletspannan om den tas bort. Det måste vara " delta T" = skillnad mellan temp in och ut. Pelletspannan har jag ingen direkt kunskap om men 12 grader låter inte helt fel, 55 grader är nog min. VP,n mår nog bäst med delta T på 5 till 7 grader. Högre sliter på pumpen och lägre ger sämre effekt/effektivitet.

A Anders.Lassesson skrev:
Det ser ut som det finns gas. Om ackumulatortanken inte läcker för mycket värme tror jag att det blir negativt även för pelletspannan om den tas bort. Det måste vara " delta T" = skillnad mellan temp in och ut. Pelletspannan har jag ingen direkt kunskap om men 12 grader låter inte helt fel, 55 grader är nog min. VP,n mår nog bäst med delta T på 5 till 7 grader. Högre sliter på pumpen och lägre ger sämre effekt/effektivitet.
Den läcker endel värme, står i en isolerad låda i ett förrum utanför pannrummet.
Pelletspannan har 200l inbyggt i pannan, de jag märkt är som sagt att de går åt dubbelt så mycket pellets om jag har cirkulationen igång mellan tanken och pannan än om jag har den av.

Jag har en Lyfco PF 030 12,3 kW. Har fungerat några år. Nu har en temperaturgivare lagt av. OUTL1 som säljer de pumpar har varken reservdelar eller parametrar på givaren. Med andra ord pumpen har blivit skrot.

Redigerat:
  • Gilla
Alexander Nyman
  • Laddar…
J JacekB skrev:
Jag har en Lyfco PF 030 12,3 kW. Har fungerat några år. Nu har en temperaturgivare lagt av. OUTL1 som säljer de pumpar har varken reservdelar eller parametrar på givaren. Med andra ord pumpen har blivit skrot.
Prova med att kolla hos tillverkaren i Kina,Power World. Googla Power World PF030 så finns kontakt info + chatt.

Prova med att kolla hos tillverkaren i Kina,Power World. Googla Power World PF030 så finns kontakt info + chatt.
Tack, ska prova.

J JacekB skrev:
Tack, ska prova.
Du som också har denna pump, vad gör man för inställningar på settings? Inte fattat men kan försöka leta mera

A Alexander Nyman skrev:
Du som också har denna pump, vad gör man för inställningar på settings? Inte fattat men kan försöka leta mera
Jag har inte PF030 kvar. Den reklamerades efter att jag i ca 1 månad försökt få den att leverera i närheten av Polarheats utlovad prestanda. 12kW ut vid A7/30-35 och 2,5kW in. Jag kom till ca 7,3kW.! Mina mätningar visade att den levererade bäst vid en temperatur skillnad mellan vatten ut och vatten in till vp,n i drift på ca 6-7 grader. När skillnaden minskade till ca 4 eller under minskade effektiviteten ganska mycket.
Har tyvärr inte kvar några inställningar så det enda rådet jag kan ge är att kolla temperaturskillnaden under drift.

• Gilla
Alexander Nyman
  • Laddar…
Jag har inte PF030 kvar. Den reklamerades efter att jag i ca 1 månad försökt få den att leverera i närheten av Polarheats utlovad prestanda. 12kW ut vid A7/30-35 och 2,5kW in. Jag kom till ca 7,3kW.! Mina mätningar visade att den levererade bäst vid en temperatur skillnad mellan vatten ut och vatten in till vp,n i drift på ca 6-7 grader. När skillnaden minskade till ca 4 eller under minskade effektiviteten ganska mycket.
Har tyvärr inte kvar några inställningar så det enda rådet jag kan ge är att kolla temperaturskillnaden under drift.
Juste okej.

Men kan den vara så pass dålig att den inte orkar få upp mer än 42-43 grader utan elpatron till ett 360kv hus?
Tänker på om den är något fel på, serva? Vet att den är kass men detta är ju sämre än en 6kw elpatron ensammen

A Alexander Nyman skrev:
Juste okej.

Men kan den vara så pass dålig att den inte orkar få upp mer än 42-43 grader utan elpatron till ett 360kv hus?
Tänker på om den är något fel på, serva? Vet att den är kass men detta är ju sämre än en 6kw elpatron ensammen
Det beror till stor del på utomhustemperaturen. Nu vet ju inte jag om min PF030 var onormalt dålig men om jag kommer ihåg rätt så levererade PF030 ca 4kW vid -3 och 40 gradigt vatten ut från VP,n. Så i mitt fall med bara 185kv behövdes stöttning av elpatron vid -3 -4 för att hålla ca 20 grader i bostaden. Min PF030 var ju då helt ny, testad och godkänd av Polarheat innan leverans.
Om din PF030 inte är betydligt bättre än min gissar jag att den får problem att värma 360kv när temperaturen utomhus går ner mot 0 eller under.

Vilken gas är det i värmepumpen? Är ju ingen som använder de gaserna som är på manometern längre för luft vatten för de suger så för det användningsområdet.

Redigerat:
  • Gilla
Alexander Nyman
  • Laddar…
Det beror till stor del på utomhustemperaturen. Nu vet ju inte jag om min PF030 var onormalt dålig men om jag kommer ihåg rätt så levererade PF030 ca 4kW vid -3 och 40 gradigt vatten ut från VP,n. Så i mitt fall med bara 185kv behövdes stöttning av elpatron vid -3 -4 för att hålla ca 20 grader i bostaden. Min PF030 var ju då helt ny, testad och godkänd av Polarheat innan leverans.
Om din PF030 inte är betydligt bättre än min gissar jag att den får problem att värma 360kv när temperaturen utomhus går ner mot 0 eller under.
Okej ja då verkar de helt enkelt vara så dåliga dom är är.

Förra ägaren förstår inte riktigt hur lvp funkar när jag pratat med honom, han menade att de är ett smidigare sätt att producera värme än med pellets, inget bekymmer att Elpatronen gick jämt enligt honom, tror han är fast i tiden när lvp var en ny uppfinning, cop runt 2 och elpatron som hjälp lär ju bli i princip samma sak som att köra enbart elpatron.

Hade varit vansinnig om jag köpt pumpen själv, nu är de bara att hoppas på en mild vinter och sedan längta tills i vår när nya ctc pumpen kommer, kommer ju bli enorm skillnad.
Sen får man väl skänka denna pump till någon som vill ha den till sin pool kanske

A Alexander Nyman skrev:
Okej ja då verkar de helt enkelt vara så dåliga dom är är.

Förra ägaren förstår inte riktigt hur lvp funkar när jag pratat med honom, han menade att de är ett smidigare sätt att producera värme än med pellets, inget bekymmer att Elpatronen gick jämt enligt honom, tror han är fast i tiden när lvp var en ny uppfinning, cop runt 2 och elpatron som hjälp lär ju bli i princip samma sak som att köra enbart elpatron.

Hade varit vansinnig om jag köpt pumpen själv, nu är de bara att hoppas på en mild vinter och sedan längta tills i vår när nya ctc pumpen kommer, kommer ju bli enorm skillnad.
Sen får man väl skänka denna pump till någon som vill ha den till sin pool kanske
Det verkar ju som att dessa PF030 är betydligt sämre än vad säljarna lovar, tråkigt att det sålts en hel del av dessa och att köparna som den tidigare ägaren tiĺl ditt hus accepterat den dåliga prestandan.
Polarheats förklaring var att VP testas i Lab. miljö och att verkligheten i Småland gör att de tappar en massa prestanda. Jag frågade då några säljare av andra märken om man skulle räkna med 30-40% lägre prestanda när VP,n står på min tomt. CTC svarade då, absolut inte, det vi lovar gäller naturligt vis när VP,n står på din tomt.

• Gilla
D_beerg och 1 till
  • Laddar…
Hej påer,
Köpte min PF030, den har stått i garaget för att kopplas in. I typ tre år. (Man e ju lite långsam i bland).
Jag och min elektriker fick inge ordning på.den. Den larmar för fasfel (err02)och vi prova att byta faserna men får samma fel. Fundera på om jag har nån switch felinställd för dokumentation är ju inte helt glasklar.
Är det någon som fortfarande har den inkopplad.
Och kan ge tips om hur switcharna ska va ställda.
Den första var enkel 3-fas peka mot 1. Sen är det dipswitch 3 ska den oxå peka åt samma håll som nummer 1 ? För det är inte helt glasklart enligt beskrivningen i skydds luckan för elektroniken.
Sen är det byglingarna som är monterade.
Elinstallationsschema, kontaktor, cirkulationspump, anslutningar markerade med färger, teknisk bild, elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På min vara bygglingen längs till höger monterad från fabrik. men inte den nästa.
Någon som har kvar sin pump och kan ge mig en hint.

Har kontaktat oetl1, man kan säga att dom inte är så kul att ha att göra med.
Fråga om installatör dom kan rekommendera för kontroll, finns ingen...
Kan supporten hjälpa mig med vägledning vid felkod err-02. Nej läs manualen.

A
och tyvärr så gick din reklamationsrätt ut.
bara att köpa ny pump! från något annan åf....

Jag har ingen som helst erfarenhet av dessa värmepumpar, men blev nyfiken och kollade manualen. Den verkar mäta fasernas rotation via kretskortet. Kan inte se någon klassisk fasföljdsvakt enligt schemat. Så troligtvis dåligt kretskort. Men jag läste i manualen så låter det som att du kan ändra switcharna och ställa om maskinen att tro att det är en en-fas modell och ignorerar fasföljden. Kanske prova detta och kanske få liv i den? Men det gäller att veta att faserna ligger rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.