Cahlis Cahlis skrev:
Jag hade liknande problem fast med iPhone. Mellan varje försök fick jag fabriksåterställa maskinen. Många försök men till slut funkade allt. Sedan dess kopplar telefonen upp direkt varje gång.
Så ditt förslag är att jag ska fortsätta försöka och att det tillslut hoppar igång? Tror jag testat kanske 10 ggr. Har återställt mellan försöken.
 
Ja, fortsätt. Tio gånger är ju ingenting! Som sagt, instruktionerna måste följas löjligt exakt. Kanske gör man lite, lite olika vid varje försök. Kanske också olika snabbt. Vet dock inte om man ska vara snabb eller långsam. Lutar nog mer åt att ta det lite långsamt så att telefon o klippare verkligen hinner kommunicera innan nästa steg. Ska väl också nämna att jag inte lyckades med min iPhone Xr utan till slut tog fram den gamla iPhone 6 och då funkade det. Kör på den fortfarande.
 
Cahlis Cahlis skrev:
Ja, fortsätt. Tio gånger är ju ingenting! Som sagt, instruktionerna måste följas löjligt exakt. Kanske gör man lite, lite olika vid varje försök. Kanske också olika snabbt. Vet dock inte om man ska vara snabb eller långsam. Lutar nog mer åt att ta det lite långsamt så att telefon o klippare verkligen hinner kommunicera innan nästa steg. Ska väl också nämna att jag inte lyckades med min iPhone Xr utan till slut tog fram den gamla iPhone 6 och då funkade det. Kör på den fortfarande.
Jag testade med dotterns surfplatta men med samma resultat.
 
Glöm inte att du hela tiden måste ha god kontakt med husets nätverk. Klipparn har säkert sämre kontakt än telefonen... Så även om telefonen visar god anslutning så kanske inte klipparen har det. Flytta runt lite. Inomhus?
 
Cahlis Cahlis skrev:
Glöm inte att du hela tiden måste ha god kontakt med husets nätverk. Klipparn har säkert sämre kontakt än telefonen... Så även om telefonen visar god anslutning så kanske inte klipparen har det. Flytta runt lite. Inomhus?
Tack för tipsen. Jag har tagit in den men ska prova att göra det precis bredvid routern.
 
Cahlis Cahlis skrev:
Lugn o fin nu leiftintin. Måste säga att min klippare tuffar på fint nu. Tycker man lär sig efterhand och anpassar efter det. Att inte ha för vassa hörn där klipparen kommer in i en evighetsloop och tillslut kanske kör utanför begränsningskabeln, står ju faktiskt klart o tydligt i instruktionsboken. Man kan ju också förstå att det är en ganska hopplös situation att ta sig ur. Jag hade ett sådant hörn där klipparen gick ur två gånger.Sen jag rundade av det så har det funkat bra. När den gick utanför så stannade den efter max 1 meter. Bra.
Sen får man se upp med appen. Tänk på att inställningarna ligger kvar vecka efter vecka (det är ju meningen). Du måste ha täckning både från hemnätverket och klipparens eget nätverk när du ändrar via appen. Den ska inte heller stå på laddning, tror jag. Bra att starta om appen ibland så att man ser att klipparens namn kommer upp och det därmed är kontakt.
Jag har lagt ner det där med områdesklippning. Har två stora ytor, en framför och en bakom huset med en ca 4 meter bred x 8 meter lång yta emellan. Tycker att klipparen letar sig fram till båda ytorna lika mycket och håller allt klippt o snyggt.
Gräsmattan är ojämn o tuvig på många ställen, brant också men hon tar sig fram piggt o raskt ändå. Kommit in vid ett träd som är stöttat med flera stöttor men skruvar o vrider sig, tar sig loss och fortsätter klippa. Samtidigt som grannens lååångsamma klippare kör fast på olika ställen varje dag... Jag är nog ganska nöjd.
Hej
Ett år senare hittar jag dina svar :)
Tänkte om du fortfarande har bra ideer på hur man löser områdessättningen för Lyfco klipparen. vi har en smal passage på båda kortsidorna av huset och hur vi än gör så vill den köra zig zag till baksidan av huset, vi får ställa oss i vägen så den går tillbaks till framsidan..funderar på att lägga ett hinder i vägen när jag vill att han skall klippa klart på framsidan. Det här med områden blir jag inte klok på heller! vi har provat allt känns det som :)
Hoppas på att du fortfarande har bra erfarenheter av klipparen :)
 
Xania Xania skrev:
Hej
Ett år senare hittar jag dina svar :)
Tänkte om du fortfarande har bra ideer på hur man löser områdessättningen för Lyfco klipparen. vi har en smal passage på båda kortsidorna av huset och hur vi än gör så vill den köra zig zag till baksidan av huset, vi får ställa oss i vägen så den går tillbaks till framsidan..funderar på att lägga ett hinder i vägen när jag vill att han skall klippa klart på framsidan. Det här med områden blir jag inte klok på heller! vi har provat allt känns det som :)
Hoppas på att du fortfarande har bra erfarenheter av klipparen :)
Hej Xania. Jodå, jag är positiv till klipparen, men lite speciell är den. Nu har hon fått för sig att parkera bredvid sitt garage istället för i det. Löser sig nog.
Områdesklippningen betyder bara att man talar om var klipparen ska kliva av begränsningstråden och börja klippa. Vid inställningen får man ju gå bredvid och trycka på en knapp där man vill att den ska börja. När den sedan är programmerad att klippa i det området, går den alltså dit och börjar, sen är allt som vanligt, dvs den irrar helt godtyckligt. Om du vill hålla den kvar i det området, så lägg ett hinder som du föreslår. Hos oss har vi en ganska bred passage till baksidan av huset, så jag använder inte områdesklippning längre. Den dyker upp ibland framför o ibland bakom huset. Det blir bra klippt överallt om den bara får sin tid att jobba.
 
  • Gilla
Claes nr1 och 1 till
  • Laddar…
Va bra, här verkar det finnas många som kan Lyfco
Har precis köpt en 1750, men blir inte klok på den och på appen.
Får den inte att funka alls, detta med områden går inte få till, och manualen lämnar ju mer att önska.
Hur gör man om man vill skippa områden, och bara låta den klippa random inom kabeln?
Ska man inte bara klicka på Auto i appen så ska den klippa?Min åker bara längs kabeln varv efter varv
 
Peter Karlsson3 Peter Karlsson3 skrev:
Va bra, här verkar det finnas många som kan Lyfco
Har precis köpt en 1750, men blir inte klok på den och på appen.
Får den inte att funka alls, detta med områden går inte få till, och manualen lämnar ju mer att önska.
Hur gör man om man vill skippa områden, och bara låta den klippa random inom kabeln?
Ska man inte bara klicka på Auto i appen så ska den klippa?Min åker bara längs kabeln varv efter varv
Även om du inte ska använda områdesklippning, så måste område 1 vara valt. Hela tomten blir då område 1. Gör en startpunkt på första lämpliga raksträcka efter att den kört ut från laddstationen. Spara, Tänk på att laddstationen måste vara vänd så att klipparen kör medurs när den kör in i laddaren. När du gör områden så kör den alltså åt andra hållet, dvs moturs. Jag har en 1800 men det mesta är nog detsamma. För övrigt är manualen ofta helt korrekt. Men kanske lite kortfattad. Det står vad du ska göra men det står inte vad du inte ska göra! Alltså gör exakt som det står i manualen - inte mer o inte mindre.
 
Tack för att du svarade.
Men jag får inte detta att funka.
Tror jag gör rätt!?
Jag går in på område, klickar på den svarta knappen längst ner som det står Starta o ... på
Klipparen startar och åker iväg och klipper längst kabeln.
Jag följer klipparen och klickar på skicka för att programmera område 1
Men får bara meddelande att det är fail to conect. Försöker hela tiden men får samma.

Gör jag fel?
 
Peter Karlsson3 Peter Karlsson3 skrev:
Tack för att du svarade.
Men jag får inte detta att funka.
Tror jag gör rätt!?
Jag går in på område, klickar på den svarta knappen längst ner som det står Starta o ... på
Klipparen startar och åker iväg och klipper längst kabeln.
Jag följer klipparen och klickar på skicka för att programmera område 1
Men får bara meddelande att det är fail to conect. Försöker hela tiden men får samma.

Gör jag fel?
Har du klickat för område 1? Sedan Save. osv enligt:

https://dbot.se/knowledge-base/klippzoner-via-appen/
 
Område 1 är ju ibockad redan
I min app finns inte save, det finns bara skicka. Är det samma kanske

Tack för länken till manualen, ska testa i morgon.

Om detta funkar, sköter maskinen sig själv sen utifrån dom tidsinställningar jag satt? Finns det någon knapp jag måste aktivera den med?
 
Nu verkar jag fått till det.
STORT tack för hjälpen
 
Peter Karlsson3 Peter Karlsson3 skrev:
Nu verkar jag fått till det.
STORT tack för hjälpen
Kul att det funkar nu. Njut nu av en stark o snabb klippare som tar sig ur de flesta knepiga situationer.
 
En lite fråga bara om du vet?
Jag har ju nu satt 5 områden som också fått klipptider.
Tiderna är ju längre än vad batteriet klarar, vet du om maskinen fortsätter efter att den laddat upp sig!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.