45 471 läst · 68 svar
45k läst
68 svar
Lux Elements VK våtrumsskiva - blir jag lurad?
Så länge du fäster luxen direkt mot betongväggen så behöver du inte en plyfa under, så ligger det till oavsett om du ska kakla direkt på eller hänga möbler. Har du däremot reglat mot betongväggen av någon anledning och sedan satt luxen tycker jag låter lite skumt. Men jag svarade på om det behövs plyfa under en lux och det gör det inte.B byggarätt skrev:
Trevligt helg!
har du offert kan det inte kosta mer för att dom använder exklusivare materialD Drosen skrev:Hej,
kom hem från jobbet och snickaren har monterat denna våtrumsskiva i vårt blivande badrum i källaren.
Offerten från badrumsfirman säger plywood och gips.
Är de här skivorna snordyra, eller blir jag lurad genom att de sparar in på arbete och material. Badrummet är ca 9.5 kvm stort.
Den här skivan behöver bara tätas i fogarna, den har färdigt tätskikt.
Nån som vet hur den håller för att skruva fast möbler i?
I källare skulle jag inte sätta något på befintliga betongväggar. Fukten kommer både inifrån och utifrån. Låt väggarna andas. Uppreglade väggar är dock en annan sak.D Drosen skrev:Hej,
kom hem från jobbet och snickaren har monterat denna våtrumsskiva i vårt blivande badrum i källaren.
Är de här skivorna snordyra, eller blir jag lurad genom att de sparar in på arbete och material. Badrummet är ca 9.5 kvm stort.
På luxelements.com/lux_sweden så finns bruksanvisningen med följande textD Drosen skrev:Hej,
"Underlaget skall vara fast, bärande och sugande. Lösa rester tas bort."
Det är ju inte fast om där bara är reglar bakom oavsett cc mått.
Och dessa skivor skall fästas med speciella spikplugg enligt bifogad bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Hej, du kan lugnt luta dig tillbaka. 20mm lux skivor lever upp till alla krav och är godkända att sätta med cc60 mellan reglarna. Bättre skivor kan du som sagt inte ha i en källare där det ev kan vara tillskjutande fukt. Det viktigaste är dock att det är kottlat överallt där det ska fästas upp diverse möbler mm. Själv brukar jag oxå att sätta stöd stag mellan källarvägg och plåtregeln för att stadga upp konstruktionen. Därpå brukar jag både limma och fästa in skivorna med brickor.
Om han använt plyfa och gips så hade han där i mot tabbat sig ordentligt. Då skulle ni antagligen få riva ut alla inom ett par år igen då det skulle bli kondens/mögelskador på baksidan av plyfa/gipsen.
Har jobbat heltid med badrum i snart 20år och har en del erfarenheter av både konstruktion och skador.
ps. När det kommer till krokar, toapappershållare mm så är det bättre att använda sig av de med dubbelhäftande tejp. Rengör plattan ordentligt innan uppfäsningen bara. Då sitter den minst lika bra som en skruvad om inte bättre.
Om han använt plyfa och gips så hade han där i mot tabbat sig ordentligt. Då skulle ni antagligen få riva ut alla inom ett par år igen då det skulle bli kondens/mögelskador på baksidan av plyfa/gipsen.
Har jobbat heltid med badrum i snart 20år och har en del erfarenheter av både konstruktion och skador.
ps. När det kommer till krokar, toapappershållare mm så är det bättre att använda sig av de med dubbelhäftande tejp. Rengör plattan ordentligt innan uppfäsningen bara. Då sitter den minst lika bra som en skruvad om inte bättre.
Är det en källaryttervägg ska du inte ha plyfa bakom. Jag klickade dit luxorskivor med bruk när jag gjorde ett badrum i en källare med hög riskkonstruktion.
Inget trä mot ytterväggarna i en källare! Förr eller senare blir det problem.
Skivorna är bra. Perreeee intygar detta. Kör på hans linje.
Men törs man föreslå att bara fixa till väggarna med genomsläpplig färg + dushkabin?
Skivorna är bra. Perreeee intygar detta. Kör på hans linje.
Men törs man föreslå att bara fixa till väggarna med genomsläpplig färg + dushkabin?
Varför hålla på sådana dåliga skivor, de är isolerande kan jag tro, annars vad är de bra för? Det finn cementskivor som är mycket tåliga och fasta. Det finns en skiva som ser ut som kakel och det behövs inget mer, stark, fin, våtrumsgodkänd system som går fort att montera...D Drosen skrev:Hej,
Den skivan finns bara i 12 och 20 mm tjocklek enligt tillverkaren, så varför använda den? Jag har byggt ett duschrum/toalett i en källare med ventilerad vägg med stående träreglar monterade mellan stålregel på golv och i tak där träreglarna står min 10 mm över golv. Som ytskikt är det FiboTresbo-skivor 10 mm som är våtrumsgodkända och håller att montera lättare detaljer i, tyngre så som badrumsskåp och liknande monterades i träreglarna. Skivan finns i en mängd olika ytskikt som efterliknar kakel och olika färger.
Enklast är att be entreprenören förklara varför lux skivor har monterats istället för avtalad plyfa och gips. Du har juD Drosen skrev:
inte fått möjlighet att värdera det nya avtalsvillkoret vilket gör avtalet ogiltigt om lux skivor är sämre för dig och
ändamålet för entreprenaden. Entreprenören har informationsplikt . Kolla svaret med annan fackman.
Ett klokt tips är att lyssna på proffsen, många hempulare här ger råd som är uppåt väggarna och inget försäkringsbolag kommer att ersätta den fuktskadan som kommer att ske.