Hej,
kom hem från jobbet och snickaren har monterat denna våtrumsskiva i vårt blivande badrum i källaren.
Offerten från badrumsfirman säger plywood och gips.

Är de här skivorna snordyra, eller blir jag lurad genom att de sparar in på arbete och material. Badrummet är ca 9.5 kvm stort.

Den här skivan behöver bara tätas i fogarna, den har färdigt tätskikt.

Nån som vet hur den håller för att skruva fast möbler i?

T
D Drosen skrev:
Hej,
kom hem från jobbet och snickaren har monterat denna våtrumsskiva i vårt blivande badrum i källaren.
Offerten från badrumsfirman säger plywood och gips.

Är de här skivorna snordyra, eller blir jag lurad genom att de sparar in på arbete och material. Badrummet är ca 9.5 kvm stort.

Den här skivan behöver bara tätas i fogarna, den har färdigt tätskikt.

Nån som vet hur den håller för att skruva fast möbler i?
Nej, det måste vara en plywood bakom. Har du ens frågat snickaren om detta innan du förhastar dig?

• Gilla
andersm
  • Laddar…
Enligt beskrivning behöver det inte vara plywood bakom. Det är plåtreglar där nu. Vet inte vem snickaren är. Jag är på jobbet när han är hemma hos mig, men jag har mailat byggledaren och frågat vad som händer.

I första inlägget säger du att det ska vara plyfa och gips och sen så säger du att det inte "behöver" vara det...
Har du fått offert på plyfa och gips så skulle jag alla dagar i veckan vilja ha det före något annat...

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Enligt monteringsanvisning för lux elements skivan så räcker det med reglar. Bakom den krävs ingen plywood.

Hur tjocka är dem skivorna? Klarar dem att hålla upp duschdörrar? Hade du haft en plywoodskiva extra skulle väggen kunna bära upp mer..

20 mm tjocka, skumkärna. Plastförstärkningar krävs vid typ duschdörrar. Alla skruvar ska dras i reglar. Ja ni hur ju själva varför jag är jävligt tveksam. Googla på lux elements vk så hittar ni svenska återförsäljarens sida med monteringsanvisningar.

• Gilla
Leoh och 1 till
  • Laddar…
Skivan består väl bara av frigolit med lite glasfiberväv utanpå i princip?
Funkar fint kakla på men går inte skruva nånting i den överhuvudtaget. Viktigt det är ordentligt reglat bakom, för skivorna är ordentligt sladdriga annars (ivarjefall 12/20 mm varianterna).

• Gilla
Garagebyggarn
  • Laddar…
Skivan kan säkert monteras utan plyfa, och uppfylla stabilitetskravet. Det uppnår man även med bara dubbelgips, eller tom enkelgips på cc30 reglar (gäller nog inte vilken gipsskiva som helst).

Men plyfan har två funktioner. Den skall dels ge en stabil vägg. Dels vara ett bra underlag för saker som skall skruvas upp på väggen. Har man ex. gips, bara. Så måste man ha kortlingar precis överallt där något skall skruvas upp. Tom toapappershållaren sitter inte fast korrekt om man inte sätter en förstärkning bakom.

Den där lux skivan skulle jag tro är ungefär lika dålig som bara gips, om du skall skruva upp något (fast jag har rätt dålig koll på vad som gäller för lux skivan)..

• Gilla
Dr.L
  • Laddar…
Tror skivan kan vara 30 mm till och med.

Jag har jackons motsvarighet till luxskivan i min relax i källaren. Tror jag har 30 mm tjocka skivor. Men jag har rollat tätskickt på. Fungerar ok, men jag gjorde det för att jag ville underlätta för mig själv och slippa jämna till mina gamla källarväggar som är under skivorna. Hade jag haft bra reglar där från start hade jag absolut kört standard våtrumsvägg... Med plyfa bakom. Och om det är det de har offererat så hänvisa bara till offerten.

• Gilla
Skogstrollis och 1 till
  • Laddar…
Jo, jag har mailbombat ikväll. Beredd på att ta fajten i morgon.

Snickaren hade gjort fel. Det ska vara plywood bakom luxskivorna. De kommer att få göra om jobbet.

• Gilla
Roger_Berglund och 15 till
  • Laddar…
D Drosen skrev:
Snickaren hade gjort fel. Det ska vara plywood bakom luxskivorna. De kommer att få göra om jobbet.
Bra! :) Luxskivorna utanför plywood känns mer ok. Men ska du inte ha ett folie tätskikt sen också?

• Gilla
Strulmaja
  • Laddar…
Jag hade inte velat ha trä mellan källarvägg och lux-skiva, såvida utrymmet mellan är ventilerat på något sätt.

• Gilla
AndersPS och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.