Den marken som den ligger på är troligen inte tjälskjutande det ser ut som en grusbacke eller dyligt
om det var min stuga skulle jag baxat dit stora stenbumlingar,justerat till dom och sen efterjustera med träklotsar med papp mellan
 
Ett annat sätt som dock är tidskrävande är att plocka ner huset och sedan fixa en bra grund som lätt går att ha 90 grader. Sedan är det bara att bygga upp väggarna stock för stock. En fördel är att du kan byta ut ev. rötskadade stockar. Beror lite hur väggarna ser ut på insidan.
 
Elkludde skrev:
Den marken som den ligger på är troligen inte tjälskjutande det ser ut som en grusbacke eller dyligt
om det var min stuga skulle jag baxat dit stora stenbumlingar,justerat till dom och sen efterjustera med träklotsar med papp mellan
Att lägga stora stenar under är visslerigen ingen dum ide, tåls att tänka på.


Tigersågen skrev:
Ett annat sätt som dock är tidskrävande är att plocka ner huset och sedan fixa en bra grund som lätt går att ha 90 grader. Sedan är det bara att bygga upp väggarna stock för stock. En fördel är att du kan byta ut ev. rötskadade stockar. Beror lite hur väggarna ser ut på insidan.
Jag har gått i dessa tankar men huset är fint invändigt med kök, bastu. Så jag har ingen lust att lägga den energin på att göra på det sättet, men tack för förslaget.
 
Mikael_L
Elkludde skrev:
Den marken som den ligger på är troligen inte tjälskjutande det ser ut som en grusbacke eller dyligt
om det var min stuga skulle jag baxat dit stora stenbumlingar,justerat till dom och sen efterjustera med träklotsar med papp mellan
Ja något åt det hållet var också mina tankar.
För plintarna mitt under blir ju rätt besvärliga att få ner till avsevärt djup utan att lyfta/flytta stugan. Men om marken inte tjälar något, eller endast lite så är det kanske bättre att bara få dit något som står stabilt även endast grunt nedmyllat.

Plintarna vid kanten är däremot ganska lätta att göra om hur bra som helst.

Hur länge har stugan stått med de nuvarande plintarna?

Plintarna vinglar mycket, men timret ser ut att fortfarande vara rakt.
 
Plintarna är gjorda någon gång på 90talet, av en firma tragiskt nog. Plintarna i bakkant på huset som inte syns på bild lutar enormt mycket, det är mer en fråga om när den rasar ner än om. Huset är rakt och golvet är bra trots alla ojämna plintar, troligtvis tack vare en timmerstomme som är stabil.
 
Jag lyft min sommarstuga på 70kvm med hjälp av 4kompisar. Köpte ett 10tal domkrafter på biltema och hyrde 5st av 'käring' modell. På två dagar var stugan lyft 50cm och skorstenen upp murad. Det svåra i mitt fall var att få huset att släppa från skorstenen.
mitt hus står på lösa block så jag la bara i mellan 2st nya block.
Nu är tomten höjd, så nu ser det normalt ut igen :)
behöver du veta mer kan du skicka ett pm så får du mitt nr
 
  • Gilla
AfrooDite
  • Laddar…
Jag har också gjutit nya plintar under en sned stuga.
Plintarna gick att röra för hand så det liknar mycket ditt projekt.
Tycker absolut att du själv på ett enkelt sätt kan lösa problemet med plintarna utan att anlita en firma.
De flesta plintar var bara nergrävda 1 dm i LERA och huset hade rört sig flera dm neråt sluttningen.
1_gaststugan-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Jag säkrade stugan genom att kila under nya stockar.
Jag hade tyvärr bara en domkraft och hissade upp en liten bit i taget så att stugan stod rakt.
Vissa gamla plintar fick agera stöd så länge.
Därefter grävde jag plinthålen djupare (mellan 90 till 120 dm)
Satte även en ny bärlina under mitten av stugan. Den plinten var ju bökigast att gräva men det gick utan problem.
På bilden nedan syns 2 nya plintar och 3 stöttor.
1_gaststugan_plintar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




För att ytterligare sträva huset mot rörelser och stötta en vek yttre syll satte jag Y-stöttor på de längsta stödbenen.
Se bild nedan på det nästan färdiga huset.
Under huset syns även den nya bärlinan.
2009_gasthuset.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Snyggt jobbat Titanium! Extra roligt med bilder, och vad fint huset ser ut att ha blivit. Som jag nämde tidigare så har jag inte bestämt hur jag ska göra, om jag ska låta firman göra en torpargrund eller om jag gör plintar själv. Projektet kommer inte sätta fart förrens i vår. men jag kommer uppdatera tråden hela tiden med bilder och information.
 
Jag gjorde ett liknande grundjobb i somras på sommarstugan, bytte 16 plintar. Trådskaparen ser ut att ha gott med plats för att gräva, jag var tvungen att öppna upp verandan samt såga upp innergolv, ta bort isolering och blindbotten för några plintar mitt under huset. Inför arbetet köpte jag en plintspade som underlättade grävandet väsentligt (den skymtar till vänster i bild). Vid betongfyllning av papprören så lutade jag rören och när de var fyllda ända upp och armeringen nertryckt rätades de upp och stabiliserades efter kontroll med vattenpasset.
spade.jpg
 
  • IMG_0347.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spade.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj vilket projekt allt med att behöva riva veranda och gräva för hand, starkt jobbat säger jag :)
 
Nu har allt blivit klart omkring detta bekymmer. Jag har anlitat en firma som ska göra en torpargrund runt huset samt lägga ner en dränering ovanför huset så att allt vatten från vägen inte kommer neråt mot huset vid nederbörd. Dom ska börja med arbetet så fort tjälen gått ur marken. Kommer uppdatera tråder med bilder så mycket jag kan.
 
Bra AfrooDite, vi ser fram mot Efter-bilderna!

Hoppas att du inte blir ruinerad på kuppen :rolleyes:
 
  • Gilla
AfrooDite
  • Laddar…
Jag har inte glömt eller missat uppdaterat tråden, men dessvärre hade inte firman tid att börja med mitt hus innan deras semester. Spelar mig egentligen ingen roll faktiskt men dom har sagt att det ska vara klart innan vintern.
Så fort arbete drar igång kommer jag lägga upp bilder.
 
Nu har arbetet dragit igång med grunden till stugan. Dom har varit där i tre dagar och grävt ur och pallat upp huset i våg. Även olika sorters grus har dumpats av. Nu blir det jobb en vecka, sen får jag åka dit igen och då lär det troligtvis vara färdigställt.


ImageUploadedByByggahus.se1378117443.797865.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1378117474.555168.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1378117520.439820.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1378117551.939573.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1378117566.089076.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ImageUploadedByByggahus.se1378665333.003861.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.