Vi har ett hus som är byggt 1941 som vi precis flyttat in i. Vi upptäckte att sovrummet på övervåningen har ett golv som lutar inåt mitten, vi kunde mäta en höjdskillnad från väggen och där det är som lägst att det är ca 1,5 cm. Är det mycket? Grejen är den att under sovrummet är köket där de har tagit bort en del av den bärande väggen som vi nu har insett i efterhand och det verkar inte som att de har förstärkt upp med någon balk utan det som är kvar är gamla väggen. (Se bild) Kan det vara därför golvet lutar? Kommer allt rasa ihop?😅 Dessutom fanns det ingen anmärkning om att golvet lutar i besiktningsprotokollet, borde sånt stå med?
Är detta något som är lätt att åtgärda tänker mest på den bärande väggen. Är det en dyr kostnad?
Hjälp!
Är detta något som är lätt att åtgärda tänker mest på den bärande väggen. Är det en dyr kostnad?
Hjälp!
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 304 inlägg
1,5 är inte jättemycket i ett så gammalt hus men bra att ni uppmärksammade väggen.
Är det nytt tak i köket så går det kanske att se om bjälkarna sjunkit något. I värsta fall behövs stöd av balk eller stolpar. I bästa fall är det bara golvet på övervåningen som sjunkit på grund av att trät torkat med åren.
Lasterna som bjälkarna klarar beror på spannet och hur takstolarna är konstruerade. Även ändringar i kattvind kan göra skillnad. Gå igenom huset och dokumentera.
Lägg gärna upp lite bilder/ritningar.
Är det nytt tak i köket så går det kanske att se om bjälkarna sjunkit något. I värsta fall behövs stöd av balk eller stolpar. I bästa fall är det bara golvet på övervåningen som sjunkit på grund av att trät torkat med åren.
Lasterna som bjälkarna klarar beror på spannet och hur takstolarna är konstruerade. Även ändringar i kattvind kan göra skillnad. Gå igenom huset och dokumentera.
Jag tror de har gipsat nytt i taket och målat, hur kan jag se det då?😊S Småbrukaren skrev:1,5 är inte jättemycket i ett så gammalt hus men bra att ni uppmärksammade väggen.
Finns inga ritningar enligt säljaren, jag har bara bild på planritningen.
Om det visar sig att man måste åtgärda något med balkar eller så, räknas det som dolt fel? Eller borde vi insett detta på visningen😅
okulärt kan det aldrig bli dolt fel, det går ju som du beskrivit att se att golvet lutar/har en svacka. Gamla hus är inte raka, inte heller mellanbjälklag.
Ta reda på om väggen du pratar om anses som bärande, om den gör det och de har tagit bort en del av denna så måste anmälan göras till kommunen vid tillfället. Dvs tidigare ägare måste då i sånt fall ha gjort det. Om de inte gjort det så kanske det kan klassas som dolt fel då de ändrat bärande konstruktioner.
Ta reda på om väggen du pratar om anses som bärande, om den gör det och de har tagit bort en del av denna så måste anmälan göras till kommunen vid tillfället. Dvs tidigare ägare måste då i sånt fall ha gjort det. Om de inte gjort det så kanske det kan klassas som dolt fel då de ändrat bärande konstruktioner.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 304 inlägg
Glöm det där med dolt fel.
Men om det är väggen ovanför köksön som du menar, så visst är väl taket i köket högre och det ser ut som det sitter en balk där taket är sänkt fram till ”stolpen”.
Låter orimligt att någon skulle tagit bort väggen och låtit 6 meter bjälklag hänga fritt.
Det enda sättet att veta säkert om det finns en balk där är att bryta loss gipset och kolla, alternativt borra små hål med långt stenborr och höra om det finns en stålbalk. Men det kan eventuellt också gå ledningar där.
Kanske en multisökare eller värmekamera kan funka. Den borde känna av en kall stålbalk.
Är det en limmträbalk så blir det knepigare. Samtidigt så ger ju en regelsökare utslag hela tiden om det är solid vägg/balk.
Är övriga innerväggar av ståendeplank eller uppreglade?
Men om det är väggen ovanför köksön som du menar, så visst är väl taket i köket högre och det ser ut som det sitter en balk där taket är sänkt fram till ”stolpen”.
Låter orimligt att någon skulle tagit bort väggen och låtit 6 meter bjälklag hänga fritt.
Det enda sättet att veta säkert om det finns en balk där är att bryta loss gipset och kolla, alternativt borra små hål med långt stenborr och höra om det finns en stålbalk. Men det kan eventuellt också gå ledningar där.
Kanske en multisökare eller värmekamera kan funka. Den borde känna av en kall stålbalk.
Är det en limmträbalk så blir det knepigare. Samtidigt så ger ju en regelsökare utslag hela tiden om det är solid vägg/balk.
Är övriga innerväggar av ståendeplank eller uppreglade?
Allt under 5 cm är en obetydlig lutning på ett golv i ett gammalt hus. När man ser lutningen på vattenytan i ett dricksglas kan man börja tala om fel.
Jag har ingen aning om det finns någon balk där men jag hoppas det.
Jag har ingen aning om det finns någon balk där men jag hoppas det.
Ja det hoppas jag också. Tittar vi i taket under i köket alltså så ser man att det också är en höjdskillnad på ca 2,5 om man mäter från kanten och sedan i mitten, att det liksom sluttar inåt mitten.
Det känns inte lovande iallafall. Vi ska ta ut en snickare som får kolla på det och se vad han säger.
Det känns inte lovande iallafall. Vi ska ta ut en snickare som får kolla på det och se vad han säger.
Klicka här för att svara