Jag ringde Herdins som sa att jag kunde lägga på den andra gången med vitolja istället för transparent olja. Det skulle bli ungefär som om jag blandat 50/50 eller 40/60 vitt från början.
Det funkade men jag hade velat ha ännu ljusare förstås.
Enda problemet var att jag inte hade möjlighet att torka upp överflödig olja innan den torkat så det blev att ta fram lacknafta och svinto några timmar i 2 av rummen...
Nu blir det till att fundera på om vi ska ta vitolja från början i de 2 återstående rummen för att iaf där slippa göra om...
Det funkade men jag hade velat ha ännu ljusare förstås.
Enda problemet var att jag inte hade möjlighet att torka upp överflödig olja innan den torkat så det blev att ta fram lacknafta och svinto några timmar i 2 av rummen...
Nu blir det till att fundera på om vi ska ta vitolja från början i de 2 återstående rummen för att iaf där slippa göra om...
Jag testade att applicera lut på en del av en furuplanka och den blev knallgul?? Jag läser i denna artikel och på många andra ställen att man lutar för att bevara den ljusa "färska" kulören hos exempelvis ett furugolv. Hur förändras denna gula färg som uppstår vid applicering? När blir golvet ljust och hur?Redaktionen skrev:
Genom att du lägger på vitpigmenterad olja.L lestridh skrev:Jag testade att applicera lut på en del av en furuplanka och den blev knallgul?? Jag läser i denna artikel och på många andra ställen att man lutar för att bevara den ljusa "färska" kulören hos exempelvis ett furugolv. Hur förändras denna gula färg som uppstår vid applicering? När blir golvet ljust och hur?
Varför skriver man då att luten ger en ljus yta och dessutom bevarar den? Jag har letat i dagar på nätet och hittar en massa spekulationer men ingen ordentlig instruktion hur man ska göra eller vad man kan förvänta sig. Känns ju fel att först göra golvet gult.
Håller med dig, var lika förvirrad själv först. Men luten i sig gör alltså inte träet vitt, utan gult.L lestridh skrev:
Precis vad jag upptäckte. Det som skrivs är inte tillräckligt utan bara halv information. Det står lut och då blandade jag lut. Ca 5% kaustiksoda i vatten. Då får man lut. Denna behöver bara blandas och inte skakas.
Det jag kan tänka mig händer är att luten öppnar upp träet så att kalk, pigment senare vitsåpning eller olning med vitolja sätter sig bättre. Men så skriv det då i artiklar i ämnet.
Det jag kan tänka mig händer är att luten öppnar upp träet så att kalk, pigment senare vitsåpning eller olning med vitolja sätter sig bättre. Men så skriv det då i artiklar i ämnet.
Information är svårt...L lestridh skrev:Precis vad jag upptäckte. Det som skrivs är inte tillräckligt utan bara halv information. Det står lut och då blandade jag lut. Ca 5% kaustiksoda i vatten. Då får man lut. Denna behöver bara blandas och inte skakas.