Byt plats på kök och v-rum....
 
Hade varit bra, men blir lite för tungt i vårt fall. Då får vi fimpa många kvadrat fiskbensparkett och får ordentligt med extrajobb.
Vi har dividerat fram och tillbaka om parallellkök går och har kommit fram till att det verkligen inte gör det för oss. 2m är för mycket - en skål med het mikrad mat eller en tung gryta vill man inte av misstag börja gå iväg med utan chans att ställa av den.

Vi testade ett upplägg som också dök upp tidigt, med extra avställning vid murstocken, men som vi ratade av slalomskäl.

Vad tror ni, är nackdelarna med denna värre än nackdelarna med någon av de andra?

uppifrån parallell.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror parallelkök kanske fungerar bra för er. Ni får bra med "fri" yta om det är det ni vill ha, men mycket mindre arbetsyta. Kan ju annars föreslå bilden nedan, bara som ett exempel om ni inte redan uteslutit det.
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den där var intressant, och en tanke vi inte haft innan!

- Öppna hyllor är big no no för oss (minor issue)
- Ventilationen kräver att man drar rör längs taket, ingen stor grej tror jag.
- Det jag är mest oroad för är dock vatten<-> häll. Pastavattnet har en bit att gå.

Men jag fick kanske ett par andra idéer...
 
Kanske upplevs större i verkligheten men på skisserna tycker jag att det ser trångt ut med en köksö, speciellt om någon står på kortsidan och en annan vill passera.
En idé vore att göra något i den här stilen, vore såklart trevligare med fönster ovanför.

Untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
A
Hade inte satt kylen o frysen där på ovanstående bild.
Det går ju inte att hänga dörrarna så att det går att arbeta både vid spisen och beredningsbänken, dessutom kommer dörrarna i visad hängning slå i ugns lucke handtaget med märken som följd
 
Apollonia skrev:
Kanske upplevs större i verkligheten men på skisserna tycker jag att det ser trångt ut med en köksö, speciellt om någon står på kortsidan och en annan vill passera.
Vi har provmätt en del, det ska hamna på ca 900, jag tror ö är ok/bra:
- Man ska ha i åtanke att man även går in från dörren i underkant (detta är nog till och med vanligare).
- Jag tror ingen kommer stå på kortändan. Har vi folk över så tror jag mer på att man står mot ön.
- Jag får känslan att det blir "tomt" (någon slags negativ överdriven version av "luftigt") utan att ha något avbrott.



Apollonia skrev:
En idé vore att göra något i den här stilen, vore såklart trevligare med fönster ovanför.

[bild]
Jag tror det antingen blir väldigt lite arbetsyta eller så kommer köket för långt in i vardagsrummet... Men återigen en lite mer kreativ lösning. Väldigt bra att få se olika sätt att tänka!

electroluxaren skrev:
Hade inte satt kylen o frysen där på ovanstående bild.
Det går ju inte att hänga dörrarna så att det går att arbeta både vid spisen och beredningsbänken, dessutom kommer dörrarna i visad hängning slå i ugns lucke handtaget med märken som följd
Menar du "EveT":s lösning, min eller Apollonias?
Antar att det är "EveT": Jag känner att vatten vs häll blir showstopper för oss ändå...
 
Vi har ytterligare en variant, som vi sakade precis i början. Den känns plötsligt mer relevant och vi minns inte riktigt varför vi backade.

Parallellkök, men för att inte behöva gå 2 meter för att ställa ifrån sig ugnsplåten så flyttar vi bara över ugnen till andra sidan.
Det ger i sin tur utrymme för en till avlastning vid kyl/frys, så har man det där också.

parallell_uppifrån.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

parallell_fram.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

parallell_3d1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

parallell_3d2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

parallell_3d3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något uppenbart vi missar?

(Det finns några alternativ vi velar mellan; flytta mikro till kyl/frys-sidan, skippa några överskåp och kör på vägghängd fläkt, göra 40-skåpet efter häll större, dm till v/h om ho, etc.)
 
Jag tycker det där senaste förslaget var riktigt bra. Ser ut att vara bättre lösning med avstånd mellan spis, vask. En arbetsyta i mellan. Me jag hade nog flyttat över ugn/micro till andra sidan bredvid kyl och frys (om de får plats) så det blir lite mer sammanhängande yta. Den där ytan till vänster om vasken blir nog full av disk ganska snabbt.

Skåp över fläkten är väl en smaksak, det brukar ju inte rymmas något i dem iallafall.
 
Personligen så hade jag tagit bort den här "bardelen" helt för jag är lite allergisk mot dem. Vad för nytta kommer ni ha av den stumpen som sticker ut där? Känns mest som den kommer vara i vägen och som ett hinder. Ta i alla fall bort det stora överhänget. Låt det i sådana fall bara vara en vanlig bänkskiva där så kan det vara bra att ställa upp maten där vid servering. Vill ni dela av köket lite mer där ser jag personligen hellre att man höjer upp bakom "bardelen" så det blir en riktig avgränsning. Viktiga är att köket fungerar i det vardagliga livet. Är det så att man bara har vänner över ett par gånger i månaden och gör en yta med barstolar för dem så tycker jag man ska skippa dem. Barstolar är för övrigt väldigt obekväma att sitta på och har man finkläder på sig så vill jag ofta inte sitta på dem.

Annars har ni ett rätt så svårt kök. Men jag hade gjort ett U-kök. Diskhon hade jag satt mot fönstret, sedan kyl/frys till vänster i hålet. Pelaren med ugnen har jag satt längst ut mot vardagsrummet och skippat "bardelen". Sedan hällen hyfsat nära ugnen. Då får ni ett kök där det är bra att arbeta i. Att ha pelaren med ugnen längst ut mot vardagsrummet gör även att man får bort lite insyn i köket med vilket kan vara skönt om där är lite stökigt runt spisen.

Allt som ska skivas/sköljas i vasken finns nära kyl/frysen. Där blir bra med arbetssida på långsidan för bak och så vidare. Även bra med yta bredvid eftersom man ofta har fullt med grejer bredvid spisen när man håller på. Jag tycker som sagt bara "bardelen" ställer till det för er. Testa gärna att rita upp mitt förslag:).
 
johel572 skrev:
Me jag hade nog flyttat över ugn/micro till andra sidan bredvid kyl och frys (om de får plats) så det blir lite mer sammanhängande yta.
Erm... se sida 1. (2 meter utan avställningsyta för en het ugnsplåt - kass).


FRS05 skrev:
Personligen så hade jag tagit bort den här "bardelen" helt för jag är lite allergisk mot dem. Vad för nytta kommer ni ha av den stumpen som sticker ut där?
Ja, några exempel jag ser:
- arbetsyta när någon står till vänster och man står vid spisen.
- avställningsyta för varma grejer när man har mycket på gång vid spisen
- mellanstation för servering
- extra förvaring (hyfsat kritiskt)
- ev häng när folk är på plats
- bakning

FRS05 skrev:
Annars har ni ett rätt så svårt kök.
Jo tack - det är vi medvetna om :D

FRS05 skrev:
Men jag hade gjort ett U-kök. Diskhon hade jag satt mot fönstret, sedan kyl/frys till vänster i hålet. Pelaren med ugnen har jag satt längst ut mot vardagsrummet och skippat "bardelen". Sedan hällen hyfsat nära ugnen. Då får ni ett kök där det är bra att arbeta i. Att ha pelaren med ugnen längst ut mot vardagsrummet gör även att man får bort lite insyn i köket med vilket kan vara skönt om där är lite stökigt runt spisen.
...
Testa gärna att rita upp mitt förslag:).
Se sida 1, första förslaget vi lade upp, inkl kommentarer till det. Vi har haft det alternativet, fast med bar/ö. Utan bar/ö: jag tycker att det blir för tråkigt att alltid behöva stå med ryggen mot vardagsrummet, och eftersom det blir så öppet när det är helt utan avgränsning står man mitt i ingenstans. Det känns konstigt när vi försöker se det i dagens kök. Jag har svårt att beskriva det - lite som att stå längst in i ett garage och laga mat.
 
Kanske redan har varit uppe i tråden, men vart har ni där dörren går in? Det går inte att minska på rummet där dörren kommer in. Med andra ord flytta den till vänster där pelaren finns och sedan göra köket större. Fast det kanske är helt uteslutet.
 
Vi har jobbat med den lösningen också, och även med att flytta eller öppna den längst till vänster. Bifogar planritning på hela våningen (måtten är inte helt rätt om någon nu skulle kolla på det).

bottenvåning.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska man flytta väggen med dörr med mer än 10cm så måste man ta ner dubbeldörren. Den är ju inget arkitektonisk underverk, precis, men ändå inget vi hade planerat att ta bort. Även murstocken hade vi funderingar på att riva, men även det är ju ett ganska stort ingrepp.

Vi har inga starka skäl till att inte göra större ingrepp, men då måste det s a s bli väldigt mycket bättre.
 
Jag såg en gång för länge sen en bild på en inbyggnadsugn i en murstock, det tyckte jag var lite häftig lösning på att använda dödutrymmet som murstocken är. Men det löser ju inte ditt avståndsproblem med ugnen.

Men om ni gör parallellkök och har högskåpet med ugnen och mikron jämte kyl och frys, skulle ni inte kunna ha ett fällbord på väggen under fönstret då som avställningsyta?
 
klonk skrev:
Jag såg en gång för länge sen en bild på en inbyggnadsugn i en murstock, det tyckte jag var lite häftig lösning på att använda dödutrymmet som murstocken är. Men det löser ju inte ditt avståndsproblem med ugnen.
Min far hade samma tanke, men med vedeldad. Det hade väl förmodligen hjälpt, men murstocken har lite problem:
- Det verkar komma in lite vatten, även om det sitter en "hatt" där uppe. Då måste vi ge oss på hela den problematiken först.
- Riskerar man inte att sabba hållfastheten om man sätter in ugnen där? Det är ju ändå två våningar till som inte har något att vila på?

Vad vi hade gjort i så fall är att vi hade satt lite arbetsyta direkt intill murstocken och sen kyl och frys där de står.

klonk skrev:
Men om ni gör parallellkök och har högskåpet med ugnen och mikron jämte kyl och frys, skulle ni inte kunna ha ett fällbord på väggen under fönstret då som avställningsyta?
Jag har föreslagit fällbord både där och på murstocken. Sambo har sagt nej med hänvisning till att det "nog ser tacky ut". Jag har inte hittat (och inte heller letat efter) något som ser snyggt ut, men det kanske skulle fungera.

Men jag tolkar svaren som att folk ändå tycker att det inte är optimalt som vi lägger upp det här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.