Jag har förmånen att ha fått husera en luna w-57 hemma... på denna är det ”bara” såg och fräs (har förstått att modellen från början även har hyvel och ev nåt mer också)

Jag är novis på området, men med planen om att hobbysnickra lite. Det jag funderat över är fräsdelen, ifall någon vet hur den fungerar? Det sitter en spindel under bordet, vilken man vevar upp till önskad höjd. Har inte fått med några stål, men själva spindeln består av typ av en centrumaxel med en invändig gänga längst upp (ganska stor, gissningsvis 12-14mm nånstans). Sen sitter det ett antal ”hylsor” eller egentligen bara distanser, som passar centrumaxeln ändå upp till toppen och låses fast genom en sexkantskruv längst upp, i tidigare nämnda invändiga gänga...
Kanske svårt att förstå beskrivningen, har tyvärr inte bild just nu. Jag gissar att man byter ut någon eller flera av hylsorna mot någon form av skivfräs, alt flera olika skivfräsar på varandra beroende på vad man vill fräsa? Bekräfta gärna ifall jag fattat rätt eller är ute och cyklar.

Lång story, men det jag egentligen undrade var också ifall det finns någon adapter till dessa maskiner, så att man kan få dit en spännhylsa högst upp? För att kunna använda vanliga frässtål till ex.vis överhandsfräs? Någon som vet?

A
Vad har du för maxvarv på maskinen? Skulle tro att det är för lågt för skaftfräsar. Tror fler fabrikat idag erbjuder höghastighetsspindel som tillbehör, man byter alltså hela till en som är utformad så varvtalet höjs markant. Dessa får man växla emellan sen.

Aha! Så kan det kanske vara. Har faktiskt ingen aning om vad varvtalet är. Ska kolla om det står nånstans på maskin

Det bör stå innanför luckan på vänstersida om fräsen tror du har maxvarv på 8000 och kan byta till 6000 och 4000 varv.

Har en likadan men inte använt den. Fräsarna är med 30 mm hål tror jag, vanliga i lite mer proffesionell verksamhet.
Har undersökt under ganska lång tid om det finns typ adapter men har inte hittat någon. Om jag inte minns fel så har Hammer eller Felder någon slags adapter till sina bord men jag har inte sett hur den ser ut.
Det finns putsrullar så kan du använda den som en slip istället så kan du istället bygga separat fräsbord för skaftfräsar. Har du fräsanhållet kvar?

Gissningen högre upp var alldeles korrekt, max 8000rpm, med 4 resp 6 tusen som alternativ. Vad är vettigt min varvtal för en skaftfräs? Och vart kan man få tag i fräsar som passar denna maskin (centrumtappen var också mycket riktigt 30mm).

Ja jag såg till min glädje att jag faktiskt har både sliprullar och anhåll, så det kommer nog att vara mycket användbart bara det! :)

Duab och Swedendro har båda för 30 mm spindel. Dock att tänka på är att det är både dyrare och antagligen farligare(det kan andra svara på bättre) också med dom mot skaftfräsar.

Bra, tack för hjälpen!!

D DaWah skrev:
Jag har förmånen att ha fått husera en luna w-57 hemma... på denna är det ”bara” såg och fräs (har förstått att modellen från början även har hyvel och ev nåt mer också)

Jag är novis på området, men med planen om att hobbysnickra lite. Det jag funderat över är fräsdelen, ifall någon vet hur den fungerar? Det sitter en spindel under bordet, vilken man vevar upp till önskad höjd. Har inte fått med några stål, men själva spindeln består av typ av en centrumaxel med en invändig gänga längst upp (ganska stor, gissningsvis 12-14mm nånstans). Sen sitter det ett antal ”hylsor” eller egentligen bara distanser, som passar centrumaxeln ändå upp till toppen och låses fast genom en sexkantskruv längst upp, i tidigare nämnda invändiga gänga...
Kanske svårt att förstå beskrivningen, har tyvärr inte bild just nu. Jag gissar att man byter ut någon eller flera av hylsorna mot någon form av skivfräs, alt flera olika skivfräsar på varandra beroende på vad man vill fräsa? Bekräfta gärna ifall jag fattat rätt eller är ute och cyklar.

Lång story, men det jag egentligen undrade var också ifall det finns någon adapter till dessa maskiner, så att man kan få dit en spännhylsa högst upp? För att kunna använda vanliga frässtål till ex.vis överhandsfräs? Någon som vet?
Jag har samma maskin hemma, komplett iofs. Har inte hunnit använda den något än. Men jag har iofs fått fram en manual i pdf-format om du skulle vilja ha det.
Mvh

O olabjörk skrev:
Jag har samma maskin hemma, komplett iofs. Har inte hunnit använda den något än. Men jag har iofs fått fram en manual i pdf-format om du skulle vilja ha det.
Mvh
verkligen, det vore jättekul att ha! Tack för att du erbjuder. Jag pm:ar mejladress.

Jag har för övrigt börjat svarva en adapter till skaftfräsar också, måste bara skaffa ett passande gängsnitt innan jag kan testa. Kan dela med mig här hur den ser ut ifall det funkar bra.

D DaWah skrev:
verkligen, det vore jättekul att ha! Tack för att du erbjuder. Jag pm:ar mejladress.

Jag har för övrigt börjat svarva en adapter till skaftfräsar också, måste bara skaffa ett passande gängsnitt innan jag kan testa. Kan dela med mig här hur den ser ut ifall det funkar bra.
Tror du att det kan fungera att köra med skaftfräsar? Kommer det inte att snurra alldeles för långsamt för små skaftfräsar? Lunan ger som mest 8000 varv (åtminstone min w59). Handöverfräsar verkar efter en snabb koll börja på typ 11-15000 varv och gå upp till 27-28000.

Dheri Dheri skrev:
Tror du att det kan fungera att köra med skaftfräsar? Kommer det inte att snurra alldeles för långsamt för små skaftfräsar? Lunan ger som mest 8000 varv (åtminstone min w59). Handöverfräsar verkar efter en snabb koll börja på typ 11-15000 varv och gå upp till 27-28000.
ja risken är väl att det går för långsamt. Som du säger så brukar ju överhandsfräsar ha betydligt högre varvtal. Men jag tänkte det kunde vara värt att testa i alla fall. Har en hel del sådana fräsar, så det skulle vara smidigt ifall det funkar i alla fall hjälpligt

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
Något liknande detta?

• Robland toppchuck för 8 mm pinnfräsar på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O olabjörk skrev:
Något liknande detta?
Har själv funderat på att köra skaftfräs på min robland veritkalfräs istället för att köpa/bygga ett seprat fräsbord.
Jag försökte med denna för länge sen:
https://woodcontrol.se/produkt/chuck-for-spannhylsa-o6-o95-lb32-sm16x2/
men den passade inte alls (tumgänga and whatnot)
Begärde offert från sernbrant på toppchucken, fick svar ganska omgående, 1495:- + moms och 95:- i frakt. Känns ganska dyrt bara för att testa och konstatera att det är för lågt varvtal.

I ivp skrev:
Har själv funderat på att köra skaftfräs på min robland veritkalfräs istället för att köpa/bygga ett seprat fräsbord.
Jag försökte med denna för länge sen:
[länk]
men den passade inte alls (tumgänga and whatnot)
Begärde offert från sernbrant på toppchucken, fick svar ganska omgående, 1495:- + moms och 95:- i frakt. Känns ganska dyrt bara för att testa och konstatera att det är för lågt varvtal.
Finns inte tillräckligt med material för att gänga om den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.