Många skräckexempel här i tråden.
Men det finns solskenshistorier också, min egen tex. :)

Väl påläst och insatt i problematiken köpte jag ett hus som det stank om!

Byggt - 78, souterräng med inredd källare.

Räckte med att vara i huset en halvtimme så satt lukten i kläderna!

Den inredda källaren var den misstänkta boven..

Efter att ha rivit upp alla golv och ytterväggar i källaren så hittades.....

Ingenting!

Skickade impregnerat virke på analys och inget pentaklorfenol.

Orsaken var den stående avloppsstamen från övervåningen.
Satt ett renslock på den som läckte minimalt.
Men helt inbyggt så kom inte fukten vidare.

Var ca 4dm² av golvspånet som nästan var matjord.. :rolleyes:

Ut med det och lukten var borta.
Var inställd på en betydligt tyngre match än så.. :D

Nu tre år senare har jag dränerat med 200mm isodrän, installerat FTX med undertrycksventilerade golv, och är precis i sluttampen på bergvärmekonverteringen.
Nytt kök och två nya badrum och alla ytskikt senare så har vi ca 30% belåningsgrad :)(y)

• Gilla
Okänd och 2 till
  • Laddar…
K
Jarlingar Jarlingar skrev:
Många skräckexempel här i tråden.
Men det finns solskenshistorier också, min egen tex. :)

Väl påläst och insatt i problematiken köpte jag ett hus som det stank om!

Byggt - 78, souterräng med inredd källare.

Räckte med att vara i huset en halvtimme så satt lukten i kläderna!

Den inredda källaren var den misstänkta boven..

Efter att ha rivit upp alla golv och ytterväggar i källaren så hittades.....

Ingenting!

Skickade impregnerat virke på analys och inget pentaklorfenol.

Orsaken var den stående avloppsstamen från övervåningen.
Satt ett renslock på den som läckte minimalt.
Men helt inbyggt så kom inte fukten vidare.

Var ca 4dm² av golvspånet som nästan var matjord.. :rolleyes:

Ut med det och lukten var borta.
Var inställd på en betydligt tyngre match än så.. :D

Nu tre år senare har jag dränerat med 200mm isodrän, installerat FTX med undertrycksventilerade golv, och är precis i sluttampen på bergvärmekonverteringen.
Nytt kök och två nya badrum och alla ytskikt senare så har vi ca 30% belåningsgrad :)(y)
Härlig inställning!

De flesta jag känner hade inte benämnt att riva upp alla golv och ytterväggar i källaren i onödan som en solskenshistoria :D

K Kortling skrev:
onödan
Inte i onödan..
Det var ett steg i fuktsäkringen av den oisolerade betongplattan. (y)

rickardg rickardg skrev:
Krypgrundsluft känns mindre på vintern vilket även kan lura en besiktningsman, att fukten är åtgärdad betyder inte att lukten försvinner, isoleringen i grunden kan behövas bytas för att få bort lukten..

Önskar att någon sagt åt mig att dra öronen åt mig när jag köpte förra huset...

Vårt förra hus byggt 1968 med krypgrund med plast på marken och avfuktare installerad i efterhand hade inga problem när vi lät besikta det med Eminenta, själva kände vi inget heller (det var på vintern). Vi funderade på att ta utökad garanti när vi köpte besiktningen men besiktningsmannen tyckte det var onödigt.

Efter några månader tyckte vi en del kläder luktade skumt men trodde det var tvättmaskinen som det var fel på då kläder luktade mest skumt efter de tvättats och köpte en ny tvättmaskin men det hjälpte inte, dock inte klockren mögellukt utan mest skumt, märkte inte själva av huslukten men några släktingar kommenterade att de märkt lukt på kläder efter besök hos oss.. Senare hörde vi att området var känt för sin lukt och misstänkte att det kanske var något med vårt hus med men då hade garantin på besiktningen gått ut då vi gick på besiktningsmannens råd och inte utökade tiden på garantin :(

När vi skulle sälja det besiktade Anticimex det (även denna gång på vintern), de kände tendenser till lukt och rekommenderade utökad besiktning vilket en tilltänkt köpare utförde, det visade sig finnas kvar lukt i isoleringen och de rekommenderade att isoleringen och trossbotten skulle bytas och bjälkarna i grunden behandlas med antimögelmedel.

fyra år sen vi flyttade därifrån men det luktar fortfarande skumt om en del madrasser och textilier som vi har kvar....

Sålde huset för 300kSEK lägre än vi köpte det för och hade då även investerat över 100kSEK i nytt badrum och lite annat, räknar man även med inflationen var det nästan 700kSEK totalt vi gick back på det huset, borde dragit öronen åt mig men kände inte själv nån luft för det var vinter och litade på besiktningsmannens utlåtande :(

Hoppas verkligen inte inte inte det är så med vårat hus nu. Vi har köpt det, tog dit några andra näsor som fick lukta å titta på sista visningen, kunde i te släppa det( och har inte riktigt gjort det än heller) , De känner en unken doft, inte mögel. Är ett äldre par som bor där, Så de luktar mer som deras doft. Och den gången, Var de fuktigt ute, men ingenting satte sig i varken kläder eller hår. Vet inte om jag har var8t så övernerväs att mina luktsinnen spelat mig ett spratt.

Eminenta har jag bara hört så mycket dåligt om.. inget bra alls tyvärr. Dock är det väl oxå så att man skriver bara på Internet när man är missnöjd med nåt, inte när man är nöjd.

Nu hoppas jag att ventilation, lite nya tapeter å måleriet och ut med de gamla ska få bort lukten, annars ............ hör jag av mig igen haha

Grattis, kommer bli bra det där!

S SueCia skrev:
Att besiktningsmannen inte hittade något betyder i det här fallet absolut ingenting.

Hon kände ju lukt innuti huset om du läser tråden lite.
Då är det ju kört i alla fall. Om TS nu känner att hon luktar python efter en stunds vistelse i huset så kommer den känslan att finnas för all framtid. Oavsett om det nu luktar eller inte. Så oavsett alla tekniska argument:
För en bra sinnesfrid, köp inte.

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
S
T Thomas_Blekinge skrev:
Då är det ju kört i alla fall. Om TS nu känner att hon luktar python efter en stunds vistelse i huset så kommer den känslan att finnas för all framtid. Oavsett om det nu luktar eller inte. Så oavsett alla tekniska argument:
För en bra sinnesfrid, köp inte.
Håller med!

Är i exakt samma situation som TS med hus från -73, platta på mark. Ingen anmärkning på besiktning. Muggig, tidvis stickig lukt som sätter sig i kläderna, etc. Köpte och tillträdde huset för en vecka sedan. Två timmar efter tillträde hade vi hittat mögel och fuktskador. Är troligtvis inte det som luktar dock. Idag när vi kom dit kände vi lukten tydligt *utanför* huset. Allt känns som en mardröm just nu.

• Gilla
Leeten
  • Laddar…
Hej okänd. Det är nog bäst att starta en egen tråd om du vill ha hjälp. Lukt kan ha många olika orsaker och det är troligt att ditt hus inte är identiskt med ts. Föreslår att du startar en ny tråd där du beskriver allt du vet om huset, grundläggning, konstruktion, gjorda renoveringar etc.

• Gilla
Okänd och 1 till
  • Laddar…
Kan ju uppdatera en sväng.

Vi köpte huset. Vi installerade en del friskluftsventiler, bröt upp å bytte lite golv, nya tapeter osv. Lukten är nästan borta. Det är centrerat till 1 vägg, i 1 rum! Som jag fortfarande känner.

Jag har haft gud å alla människor här och "luktat på väggarna" :rofl: . De flesta säger att det luktar gammalt!
Som tur är är de centrerat till en vägg, och den väggen i de rummet är inte renoverat sen 78.
Vi ska riva ut det nu i år, där nånstans hoppas jag att de sista av lukten försvinner.

Vi har inte hittat fukt nånstans i huset...än!
De konstaterandet kan ju dock ändra sig, vi har inte rivit överallt ännu :surprised:

• Gilla
Okänd
  • Laddar…
Leeten Leeten skrev:
Kan ju uppdatera en sväng.

Vi köpte huset. Vi installerade en del friskluftsventiler, bröt upp å bytte lite golv, nya tapeter osv. Lukten är nästan borta. Det är centrerat till 1 vägg, i 1 rum! Som jag fortfarande känner.

Jag har haft gud å alla människor här och "luktat på väggarna" :rofl: . De flesta säger att det luktar gammalt!
Som tur är är de centrerat till en vägg, och den väggen i de rummet är inte renoverat sen 78.
Vi ska riva ut det nu i år, där nånstans hoppas jag att de sista av lukten försvinner.

Vi har inte hittat fukt nånstans i huset...än!
De konstaterandet kan ju dock ändra sig, vi har inte rivit överallt ännu :surprised:
är lite nyfiken på hur det hela har gått? fick ni ordning på luktproblemet?

Lukten är kvar. Och vi har inte rivit väggen ännu. Men de är fortfarande centrerat till en o samma vägg. Hade en ozonmaskin hemma som tog en del lukt, men de är kvar än.

Leeten Leeten skrev:
Lukten är kvar. Och vi har inte rivit väggen ännu. Men de är fortfarande centrerat till en o samma vägg. Hade en ozonmaskin hemma som tog en del lukt, men de är kvar än.
Bra att det går att identifiera exakt var lukten kommer ifrån. Kan nog vara bra att riva upp väggen snart och åtgärda för minska risken att det sprider sig och sedan kunna släppa det rent psykiskt. håller tummarna att det blir bra för er.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.