hej smillan
Exempel du har 200 m2 hus som värms med golv värme . man tar max max ut 50watt per m2
med andra ord ditt hus kräver 10 KW vid DUT för orten om alla 50 watt behöver nyttjas.
10 KW kräver 0,34 lps(1230lh) vid 7° delta dimensionerande temperatur 35°-28° tex
Och ja du kan ha en för stor värmepump
Till detta räkne exempel kan du alltså ha en 10KW on-off om allt står fullt öppet hela tiden
vill du kunna reglera något inne (variabelt flöde) så skulle jag föreslå en tank med en 10kw vp on-off
och max en 8kw utan tank .

Du kan välja större värmepump med en inverter. Så en Bosch/ivt 13 KW vp
fungerar för dig om du tex har golvvärme .
jag är förespråkare för tanklösningar till VP så även här skulle jag föreslå en tank
Med vänlig hälsning


ps
totalcontrol(y)
 
  • Gilla
Åkeson1 och 1 till
  • Laddar…
A
V vvs facit skrev:
hej smillan
Exempel du har 200 m2 hus som värms med golv värme . man tar max max ut 50watt per m2
med andra ord ditt hus kräver 10 KW vid DUT för orten om alla 50 watt behöver nyttjas.
10 KW kräver 0,34 lps(1230lh) vid 7° delta dimensionerande temperatur 35°-28° tex
Och ja du kan ha en för stor värmepump
Till detta räkne exempel kan du alltså ha en 10KW on-off om allt står fullt öppet hela tiden
vill du kunna reglera något inne (variabelt flöde) så skulle jag föreslå en tank med en 10kw vp on-off
och max en 8kw utan tank .

Du kan välja större värmepump med en inverter. Så en Bosch/ivt 13 KW vp
fungerar för dig om du tex har golvvärme .
jag är förespråkare för tanklösningar till VP så även här skulle jag föreslå en tank
Med vänlig hälsning
ps
totalcontrol(y)
Tack!
Vi har en VVB idag på 300L (Nibe compact 300), skulle den passa som tank?

Är inte alla LVVP nu för tiden inverterstyrda (inkl bosch/nibe’n)? vad är för/nackdelar med att ha fullt öppet flöde till slingorna eller att juster med rumstermostater för flödet?
 
Tanken behöver 3-4 anslutningar, så en vanlig varmvattenberedare funkar inte.

Även inverterstyrda värmepumpar har en lägsta effekt dom kan gå ner till. De med en maxeffekt på 12-13 kW brukar kunna gå ner till runt 3-4 kW som lägst.

Nackdelerarna med att styra med rumstermostster är dels att flödet kommer att variera mycket vilket inte värmepumpen tycker om och dels att det kan dölja en för högt ställd kurva vilket gör att värmepumpen jobbar med onödigt varmt vatten med lägre verkningsgrad.
 
Hej smillan
Inte fullt öppna ventiler . Man har ett beräknat flöde Per slinga beroende på hur många m2
Den tar.
Exempel. Rum 20m2 *50 watt som är max ger 1000watt i 7 g delta vid 35 fram och 28 retur.
Då ska flödes indikatorn vara ställd på 2 lpm
Vid inregleringen som max flöde .
Det flödet ska du ha oavsett temperaturer ute
Om inte termostaten stryper för att du börjar få för varmt .
Vid flytande kondensering VP ska du se
Termostaten som max begränsare
Kurvan justeras för tex 21 g rums termostat
På 23 om p bandet är 2 g
Vill du nu ha tex 18 g i sovrum källare mm
Fungera nu termostaten som reglerande
Men då med reducerat flöde i slingorna

Nu blir det inga övertempererade kurvor
Du får det inneklimat du önskar .
Tanken säkerställer och möjliggör flödet och driften av en ”för stor” värmepump
Mvh
 
A
Tack
V vvs facit skrev:
Hej smillan
Inte fullt öppna ventiler . Man har ett beräknat flöde Per slinga beroende på hur många m2
Den tar.
Exempel. Rum 20m2 *50 watt som är max ger 1000watt i 7 g delta vid 35 fram och 28 retur.
Då ska flödes indikatorn vara ställd på 2 lpm
Vid inregleringen som max flöde .
Det flödet ska du ha oavsett temperaturer ute
Om inte termostaten stryper för att du börjar få för varmt .
Vid flytande kondensering VP ska du se
Termostaten som max begränsare
Kurvan justeras för tex 21 g rums termostat
På 23 om p bandet är 2 g
Vill du nu ha tex 18 g i sovrum källare mm
Fungera nu termostaten som reglerande
Men då med reducerat flöde i slingorna

Nu blir det inga övertempererade kurvor
Du får det inneklimat du önskar .
Tanken säkerställer och möjliggör flödet och driften av en ”för stor” värmepump
Mvh
Ok, men om och @useless skulle välja LVVP (Bosch eller Nibe) och styrsystem (lokala termostater) för 1,5plansvilla i Gbg, tilläggsisolerat, boarea ca 150-160m2 varav 100m2 plan 1 där ca 90m2 fått golvvärmeslinga resterande 10m2 eventuellt senare samt resterande 50m2 på 2a plan med f.n 5st elradiatorer som vi också troligtvis kommer byta till vattenburen golvvärme någon gång i framtiden. Idag har vi en uttjänt LLVP som tillsammans med elrad ger oss ca 17500Wh/år inkl hushållsel. Håller samtidigt på att installera FTX. Golvvärme främst för komfort men kan driftskostnaden sänkas så gärna det.

Testar bifoga materialet från golvärmeleverantören för plan 1 och så det blivit installerat.

Skulle vara oerhört tacksam om ni tog er tid eftersom jag vill lära mig men helst inte från de som också vill sälja mig grejerna.
 
  • Tabell med teknisk data för golvvärmeinstallation inklusive rörtemperaturer, effekt, värmebelastning och flöden enligt EN 1264.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram och teknisk specifikation för golvvärmesystem med PE-X rör inklusive framledningstemperatur, returtemperatur och yta täckt av systemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över första plan i villa med detaljerad layout av golvvärmeslingor och rumsnamn såsom kök och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med ett flöde på 247 l i timmen är det riktigt svårt att rekommendera en 10 eller 13 kW vp
Du måste ha en tank så det finns volym när
Avfrostningen slår till .
Har du plats ? Så välj den minsta 3fas vp
Med arbetstanklösning .
Du behöver ingen 13 kW luft vatten vp

Mvh
 
optimum
Tips
Se till att den värmepump du köper klarar av att värma huset med sin elpatron om du får problem med pumpdelen.
Egen erfarenhet och körde någon månad med elpatronen till pumpdelen var reparerad.
 
Ögnade igenom lite snabbt. Jag tycker det är märkligt att man har projektera med så låga flöden och relativt hög framledningstemperatur då man har räkna med ett delta på 11 på den samlade returtempen.
De som ger värme (effekt) ut i rummet är deltat mellan medel yttemperatur golv samt rumstemp.
Runt 11W per K kan man plocka ut. Om man skulle öka flödet så ökar man medeltemperaturen, då kan man sänka framledningstemperaturen.

Även ett rätt lågt effektbehov verkar det som. Väldigt bra isolerat? Vent återvinning?
Om effektbehovet stämmer så verkar man ha bara sänkt flödet rejält för att få ner medeltemperaturen (effektavgivningen). Det kan resultera i "randig" värme.

Om jag hade projekterat det så skulle jag köra ut ett högre flöde. Nu pallar jag inte räkna på det men en rejäl ökning med lägre framledningstemperatur.
Så man håller ett delta på 6-8 vid DUT. Beror ju som sagt lite på vad värmepumpen vill ha.

På lätta golv som trä och laminat så kan det komfortmässigt vara skönt att hålla deltat nere lite för att slippa "randig" värme. Betonggolv kan man lätt köra med ett delta på 10 utan komfortmässig försämring.

Men, att smacka på en 10kW rakt ut på den projekteringen jag ser blir bara skit tyvärr. Även om det blir likadan projektering på plan 2.
Och om effektbehovet stämmer så finns det ingen anledning till en så stor VP.
Du kan ju fråga den som har projektera varför de har valt att köra med så låga flöden?
Vilken golvvärmefirma har projektera?

OBS: Jag jobbar inte med sådant här. Långt ifrån. Men naturlagarna har jag koll på.
Men om någon expert tycker annat så lyssna på den.
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ögnade igenom lite snabbt. Jag tycker det är märkligt att man har projektera med så låga flöden och relativt hög framledningstemperatur då man har räkna med ett delta på 11 på den samlade returtempen.
De som ger värme (effekt) ut i rummet är deltat mellan medel yttemperatur golv samt rumstemp.
Runt 11W per K kan man plocka ut. Om man skulle öka flödet så ökar man medeltemperaturen, då kan man sänka framledningstemperaturen.

Även ett rätt lågt effektbehov verkar det som. Väldigt bra isolerat? Vent återvinning?
Om effektbehovet stämmer så verkar man ha bara sänkt flödet rejält för att få ner medeltemperaturen (effektavgivningen). Det kan resultera i "randig" värme.

Om jag hade projekterat det så skulle jag köra ut ett högre flöde. Nu pallar jag inte räkna på det men en rejäl ökning med lägre framledningstemperatur.
Så man håller ett delta på 6-8 vid DUT. Beror ju som sagt lite på vad värmepumpen vill ha.

På lätta golv som trä och laminat så kan det komfortmässigt vara skönt att hålla deltat nere lite för att slippa "randig" värme. Betonggolv kan man lätt köra med ett delta på 10 utan komfortmässig försämring.

Men, att smacka på en 10kW rakt ut på den projekteringen jag ser blir bara skit tyvärr. Även om det blir likadan projektering på plan 2.
Och om effektbehovet stämmer så finns det ingen anledning till en så stor VP.
Du kan ju fråga den som har projektera varför de har valt att köra med så låga flöden?
Vilken golvvärmefirma har projektera?

OBS: Jag jobbar inte med sådant här. Långt ifrån. Men naturlagarna har jag koll på.
Men om någon expert tycker annat så lyssna på den.
tack för input’en. Frågade leverantören efter ditt inlägg och de sa också de uppmärksammat deras tyska leverantör av programvara om det, och att de vill ha 3-6 i delta gradet istället, men ännu inte fått svar. Istället tyckte de jag skulle gå efter bifogad lathund som är beräknad för en effektåtgång på ca 35W/m2 och att vid högre effektbehov ökar man flödet något. Vi har 17mm a 200mm c/c & mellan 65-80m längd på de olika slingorna.

hur låter det? Och vilken Bosch/Nibe-modell bör jag isf välja? Bosch 7kW? NIBE F2120-8(3fas)? Är ack-tank (var det det ni menade?) nödvändigt då? Slipper helst pga dåligt med utrymme men måste vi ha det så måste vi...)
 
  • Tabell med lathund för flöden i golvvärmeslingor visande rördimension, c/c-mått och slinglängd med motsvarande flöde i liter per minut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
J Jarlsgård skrev:
När det gäller bosch så har jag för mig att det bara är den absolut största som är 3 fas och då är man uppe på en 13kw eller något sådant!

Anledningen till varför 3-fas är bättre än 1-fas är som useless sa. Har du en 9kw pump 1-fas som går fullt så kommer den dra 9kw ut en fas, har då otur så går spis, diskmaskin, tvättmaskin eller liknande på samma fas och är du inte tillräckligt uppsäkrad då så blir det mörkt.

En 3 fas splittrar effekten över 3 faser så belastningen blir jämnare.
Hej! Inne på en Bosch själv. Tror enfas.. Förstår problemet du beskriver, men kan man inte låta pumpen ha en egen grupp/Säkring då? Då är det ju ingen risk att någon annan belastning slår ut säkringen?
Hälsar Berra
 
S Seaman 64 skrev:
Hej! Inne på en Bosch själv. Tror enfas.. Förstår problemet du beskriver, men kan man inte låta pumpen ha en egen grupp/Säkring då? Då är det ju ingen risk att någon annan belastning slår ut säkringen?
Hälsar Berra
Inte riktigt så det fungerar :) men jsc är ingen expert :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.