C Comfort Thomas skrev:
Om håltagningen är i nedre högra hörnet så är det enkelt att bara sticka in typ en stektermometer för
att kolla temperaturen.
nu vet jag inte vart tempgivaren sitter så är det mycket kallras från takvinkel får du ta tempen där om givaren sitter på batteriets överkant där den tar in luften.
Bra tanke, mäta runt på litet fler ställen kan vara ett bra tips.
 
T Timmertorsten skrev:
Bra tanke, mäta runt på litet fler ställen kan vara ett bra tips.
Ja det beror på vart tempgivaren sitter.
sitter den uppe i vänstra hörnet så lär inte läckage från håltagningen i nedre högra hörnet vara problemet.
tempgivaren i sig kan vara inlindad i damm/skräp så kanske behövs göras rent.
borde finnas någon som har koll på vart givaren sitter som kan hjälpa dig.

för att ta bort själva höljet så är det vanligtvis 2st plastbitar i nederkant på utblåset som man tar bort och skruvar bort skruvarna under och viker upp själva höljet men kan finnas ett par skruvar till som behöver tas bort.
 
C Comfort Thomas skrev:
Ja det beror på vart tempgivaren sitter.
sitter den uppe i vänstra hörnet så lär inte läckage från håltagningen i nedre högra hörnet vara problemet.
tempgivaren i sig kan vara inlindad i damm/skräp så kanske behövs göras rent.
borde finnas någon som har koll på vart givaren sitter som kan hjälpa dig.

för att ta bort själva höljet så är det vanligtvis 2st plastbitar i nederkant på utblåset som man tar bort och skruvar bort skruvarna under och viker upp själva höljet men kan finnas ett par skruvar till som behöver tas bort.
Låter sunt. Har försökt få fram info var givaren sitter av montören men får bara svävande svar. Får se om man kan få rätt på en guide nånstans hur man tar bort kåpan.
 
Måste man inte öppna innedelen för att rengöra filtren?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Måste man inte öppna innedelen för att rengöra filtren?
Jo men tyvärr är det ju filtren framför utblåset man kommer åt då, inte bakom.
 
T Timmertorsten skrev:
Låter sunt. Har försökt få fram info var givaren sitter av montören men får bara svävande svar. Får se om man kan få rätt på en guide nånstans hur man tar bort kåpan.
Känns ju som att det här borde vara hålen för temperaturgivaren. Dammsuger och blåser med tryckluft och ser vad det ger.
 
  • Vit väggmonterad enhet med frågetecken, slitage, och skrivarens pappersutmatningsfack synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som det 👍
om nu håltagningen är på den sidan så borde du kunna trycka in en ugnstermometer eller liknande och kolla temperaturen.
titta på utsidan så ser du om genomföringen kommer ut på den sidan om du är osäker.
 
C Comfort Thomas skrev:
Ser ut som det 👍
om nu håltagningen är på den sidan så borde du kunna trycka in en ugnstermometer eller liknande och kolla temperaturen.
titta på utsidan så ser du om genomföringen kommer ut på den sidan om du är osäker.
C Comfort Thomas skrev:
Ser ut som det 👍
om nu håltagningen är på den sidan så borde du kunna trycka in en ugnstermometer eller liknande och kolla temperaturen.
titta på utsidan så ser du om genomföringen kommer ut på den sidan om du är osäker.
Har mätinstrument med probe (k-element) jag kört in där tidigare men inte sett en avvikelse. Mätte vid minus 5 och plus 10 typ utan att se stor skillnad. Men jag testade inte dammsugaren då. Rören går ut mitt på i bakkant. Hitom givaren finns ett stort tvåglasfönster (20cm) men har tilluft på andra platser så det borde inte (utan vetenskapligt belägg) dra från fönstret och påverka givaren tänker jag men jag kan ju ha fel.
 
Ok, missade att du hade mätt på rätt ställe.
Då kanske du får kolla så givaren är ok om du får tag på en servicemanual för att först få bort själva höljet och kan se vilka värden givaren ska ha .
 
electroluxaren skrev:
Nä långt ifrån
OK, jobbar med värme i en rådgivande roll och har förstått att Daikin XRH 30/40 och Mitsubishi Sumo RW35 är pumpar som levererar ca 5 kW värmeeffekt vid -15 grader utomhustemperatur med en COP på ca 2,5 vid denna extremtemperatur. Det är ju outstanding och precis det vi behöver i en villa i Sverige.

Men är det något jag har missat eller är även Toshiba, Panasonic och Fujitsu på samma nivå.

Jag känner till lagerproblemen på Panasonicpumparna men det var ju 20 år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.