Tack för svaren.

Eftersom vi har en frånluftsvärmepump och golvvärme på nedervåning tror jag vi löser det genom en LLVP med innerdel på övervåning, den ska då värma runt 60 kvm. Vi tar bort elradiatorerna, spacklar och snyggar till bakom dem. Köper 2-3 fristående element som kan användas de få dagar om året när behovet finns och ser till att hålla dörrar öppna så att LLVP kan värma hela övervåning. Vad tror ni? :)
 
Så länge du håller dörrarna öppna och kan stå ut med ljudet så funkar det som du tänkt.

stänger du däremot sovrumsdörren så behöver du elda på elementet så fort det blir kyligt ute. Du behöver även fundera på strömbelastningen på dina säkringar om du går till vanliga 230v radiatorer.
 
Skulle inte valt att plocka bort elementen utan avvakta tills ni sett resultatet med llvp.
För mig känns det lite tokigt, kanske mera än lite ;), att inte behålla element när de finns och att el för 400V är framdraget och klart. Och du planerar ändå att köpa ett par nya, varför inte nya snyggare direkt på väggen?
Så på frågan "Vad tror ni?" får du :thumbdown:.
 
Jag tror inte det blir långt ifrån varandra i pengar att byta, men llvp känns nog mest logiskt att börja med. Märker vi att vi inte behöver elementen sen, plockar vi bort dem efter någon säsong. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.