P pellebre skrev:
Grannen hade fått samma problem när dom hade installerat hemma hos honom. Han installera samtidigt som dom förra ägarna och inte haft problemet innan på 20år
Jag får inte ihop det i mitt huvud att det skulle vara så mycket kyla att det kan frysa hela stupröret. Det måste vara ett väldigt väldigt smalt fönster där det inte blir is utan pumpen men det blir det med pumpen.

Det är nog något jag inte fattar här för jag hade förväntat mig att det skulle vara i stort sett omöjligt att frysa ett stuprör genom att blåsa kall luft på det med en luftvärmepump.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
om du haft liknande väder som oss så tror jag mer på det.
Regn på dagen snö å minus på natt.
blir bara is av det.
Sen om det inte läcker som det gjort på din bild utan det bara samlas på taket så reagerar ingen att det är tätt.
Men nu ser du isen och då reagerar du.
 
R
Det ser ut i vara ett platt tak med inbyggt stuprör som fungerar som en vattenbrunn på taket, med stor säkerhet så har stuprörsanslutningen frostsprängts i och med istapparna ifrån simslådan/takfotslådan..
 
R Rejäl skrev:
Det ser ut i vara ett platt tak med inbyggt stuprör som fungerar som en vattenbrunn på taket, med stor säkerhet så har stuprörsanslutningen frostsprängts i och med istapparna ifrån simslådan/takfotslådan..
"Det ser ut i vara ett platt tak med inbyggt stuprör som fungerar som en vattenbrunn på taket" det är exakt så det är byggt. Så det blir att såga upp panel och dit med nytt stuprör?
 
R
P pellebre skrev:
"Det ser ut i vara ett platt tak med inbyggt stuprör som fungerar som en vattenbrunn på taket" det är exakt så det är byggt. Så det blir att såga upp panel och dit med nytt stuprör?
Ja du får kolla brunnen på taket med så ingett har hänt med den, issprängningar kan vara stygga..detta gör man samtidigt som du tar bort den spruckna stupröret..
Kanske kan du lossa dom två urjackade brädorna på undersidan istället för att såga upp det..
 
R
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag får inte ihop det i mitt huvud att det skulle vara så mycket kyla att det kan frysa hela stupröret. Det måste vara ett väldigt väldigt smalt fönster där det inte blir is utan pumpen men det blir det med pumpen.

Det är nog något jag inte fattar här för jag hade förväntat mig att det skulle vara i stort sett omöjligt att frysa ett stuprör genom att blåsa kall luft på det med en luftvärmepump.
Ja det är det om det är helt fritt inuti, troligtvis så är stupröret fullt med löv och organiskt bös så det lättare fryser inuti..
 
Men normalt så blåser en värmepump ut nedkyld luft frammåt bort från huset. Så jag vet inte hur den skulle frysa röret.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Är det minusgrader ute, så är det ju?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Brukar det inte bildas en massa is under aggregatet?
 
R Rejäl skrev:
Brukar det inte bildas en massa is under aggregatet?
Smältvatten från avfrostning som fryser..
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.