7 096 läst · 21 svar
7k läst
21 svar
Lufttryck i vinterdäck
Totalt jätteot - nu är jag inte med alls. Eran enskilda väg ansvarar ni väl själva för? Varför skall någon annan ploga den?mycke_nu skrev:OK. Har tryckt i 2,8 Bar, verkar bra även om 275-orna fortfarande spårar lite obehagligt emellanåt.. :|
Ringde fö väghållaren (Region Gotland) och frågade när dom tänker ploga vår 5 km långa enskilda väg. Dom statliga vägarna har varit plogade i flera dagar.
"När det har kommit 14 cm snö." Blev svaret..
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Kör 2.8 bar i mina 17", 205 profil.. rullar lätt och fint
Kör samma nu på vintern, men pumpar på macken och bilen ute, försöker göra bort det medans det är runt 0 grader !
Kör samma nu på vintern, men pumpar på macken och bilen ute, försöker göra bort det medans det är runt 0 grader !
På Gotland "sköter" kommunen (Regionen nuförtiden) enskilda vägar med statsbidrag. Snöplogning när det är över 14 cm, som sagt, och dammbindning vartannat år.. . Det är helt åt pepparn.Dalbotös skrev:
Ibland behöver det inte snöa alls för att det skall bli helt ofarbart, snön driver in från fälten och isarna med vinden. Blåser gör det ju så gott som alltid.Remne skrev:
Julen 2010 var vi insnöade i tre dagar. Det var inte en plogbil som kom till slut utan en lastmaskin och en grävmaskin(!). När jag tog bilden hade dom en kilometer kvar att röja, det tog tre timmar.
Fem kilometer till brevlådan, det är inte varje dag som vi hämtar posten på vintern..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Jag kör med det som står på lappen, rek för max last +0,2 när jag åker själv. Funkar bra både på sommar och vinter.