Min lilla suburban har 3 bar i 275/65-16 däcken för att dom inte ska vara halvplatta. Behöver förmodligen upp i högre tryck med dom nya 275/60-20 hjulen.

mycke_nu skrev:
OK. Har tryckt i 2,8 Bar, verkar bra även om 275-orna fortfarande spårar lite obehagligt emellanåt.. :|

Ringde fö väghållaren (Region Gotland) och frågade när dom tänker ploga vår 5 km långa enskilda väg. Dom statliga vägarna har varit plogade i flera dagar.

"När det har kommit 14 cm snö." Blev svaret.. :thumbdown:
Totalt jätteot - nu är jag inte med alls. Eran enskilda väg ansvarar ni väl själva för? Varför skall någon annan ploga den?

Kör 2.8 bar i mina 17", 205 profil.. rullar lätt och fint :D

Kör samma nu på vintern, men pumpar på macken och bilen ute, försöker göra bort det medans det är runt 0 grader !

Jag kör med 3,0 i mina dubbfria Nokian WR 225/40-18. Tycker ofta att det som står i boken är väldigt lågt om man jämför med vad däckfirman säger eller kompisar som jobbar på verkstad.

Dalbotös skrev:
Totalt jätteot - nu är jag inte med alls. Eran enskilda väg ansvarar ni väl själva för? Varför skall någon annan ploga den?
På Gotland "sköter" kommunen (Regionen nuförtiden) enskilda vägar med statsbidrag. Snöplogning när det är över 14 cm, som sagt, och dammbindning vartannat år.. :mad:. Det är helt åt pepparn.

• Gilla
Zit
  • Laddar…
Remne skrev:
hoppas det inte stannar vid 13cm då... sen undrar man om dom åker ut o mäter först innan dom sliter på plogen...Ni har ingen vägsamfällighet el dyl som kan ploga istället???
Ibland behöver det inte snöa alls för att det skall bli helt ofarbart, snön driver in från fälten och isarna med vinden. Blåser gör det ju så gott som alltid.

Julen 2010 var vi insnöade i tre dagar. Det var inte en plogbil som kom till slut utan en lastmaskin och en grävmaskin(!). När jag tog bilden hade dom en kilometer kvar att röja, det tog tre timmar.

Fem kilometer till brevlådan, det är inte varje dag som vi hämtar posten på vintern..

Screen Shot 2012-12-04 at 6.25.47 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kör med det som står på lappen, rek för max last +0,2 när jag åker själv. Funkar bra både på sommar och vinter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.