(Det här är INTE en dubbdäck-vs.-friktionsdäck-tråd! :))

Har googlat runt lite och hittat uppgifter om att man lämpligen har ett högre tryck i vinterdäcken, typ +0.3 Bar.

Vad säger forumet? Ska jag pumpa upp mina 275/65R17 till 2.3 bar, eller rent av mer? (Jag VET att dom är liiite väl breda.., shut up! :D)
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Vad säger forumet? Ska jag pumpa upp mina 275/65R17 till 2.3 bar
Japp minst .. ;)

Det är för det mesta korrekt att ha lite högre tryck än av bilfabrikanten rekommenderat för däcktillverkarna har numera mer formstabila stommar i däcken.

Helt korrekt är att pumpa till något lämpligt tryck, tex biltillverkarens rek eller några tiondelars bar över.
Sen mäta mönsterdjupet noga på flera ställen och anteckna. Sen köra 500 mil eller nåt sånt, så slitaget börjar bli mätbart och kontrollmäta hur slitaget beter sig med det valda trycket och sen justera trycket vid behov.

Detta fick jag lära mig av en man som åker land och rike runt och säljer några av våra däcksmärken.
Det är synnerligen rätt att göra så när det gäller den tunga fordonssidan där däcken inte riktigt kostar lite fikapengar längre.
 
Att dom tycker man ska fylla på med 0,2-0,3 extra beror väl på att dom ofta fylls på i uppvärmt utrymme med varm luft medans dom sedan får rulla i kanske 20-50 graders lägre temp på gatan.
 
Mikael_L
Lite intressant att dom skriver i din bifogade länk:
"Ska man ha samma lufttryck i vinter- & sommardäck?

Vinterdäck skall ha det rekommenderade lufttrycket för sitt fordon. Dock sjunker däckets lufttryck när det blir kallt ute. Då rekommenderas en ökning av lufttrycket med ca 0.3 bar för att kompensera för eventuella temperaturvariationer."

Då tempen i däcket är långt från yttertemperaturens efter någon mils körning. ;)
Förvisso är det kanske ändå korrekt, då tempökningen också blir högre på sommaren än på vintern.

Temperaturökningen är den viktigaste faktorn som styr varför man ska öka trycket vid högre last på bil eller släp.
Vid för lågt tryck i relation till lasten så böjer sig däcksidan kontinuerligt varvet runt när fordonet rullar och genererar stora mängder värme, som skadar däcket och medför risk för däckexplosion.
Så när ni överlastar släpet, kolla så att däcket inte är så väldigt mycket ihoppressat.
Själv har jag pytsat i 4-5bar i däcken på en biltransport när snåljäkla uthyraren hade satt alldeles för klena och smala däck på släpet. Vilket jag alltså inte märkte förrän vi hade kört en massa mil bort och redan lastat upp bilen som skulle fraktas
 
Mikael_L skrev:
..Sen köra 500 mil eller nåt sånt, så slitaget börjar bli mätbart och kontrollmäta hur slitaget beter sig med det valda trycket och sen justera trycket vid behov..
Jag återkommer 2015..Gotland är 15 mil långt från Hoburgsgubben till Fårösund.. :D
 
Mikael_L
Skaffa cykel istället !!

:D
 
mycke_nu skrev:
Jag återkommer 2015..Gotland är 15 mil långt från Hoburgsgubben till Fårösund.. :D
Hahaha 15 mil åker vi när man är sugen på kinamat - skaffa en cykel låter helrätt :)
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
Om det är så att däcken sitter på bilen i din avatar (vilket jag gissar med en sån profil på däcken), så känns 2,3 bar lite lågt. Jag kör med 2.8 bar i XC90:n, men då är ju jag också snål :)
 
Jag tror jag hade 3,0 i avataren (Ford Explorer). För Land Cruisern som jag har nu rekommenderar Toyota 2,0. Jag håller med, det känns lågt.
 
OK. Har tryckt i 2,8 Bar, verkar bra även om 275-orna fortfarande spårar lite obehagligt emellanåt.. :|

Ringde fö väghållaren (Region Gotland) och frågade när dom tänker ploga vår 5 km långa enskilda väg. Dom statliga vägarna har varit plogade i flera dagar.

"När det har kommit 14 cm snö." Blev svaret.. :thumbdown:
 
På däcket står det väl vad man max kan fylla på. Så det är väl bara att fylla på och prova sig fram till vad man tycker, upp till den max nivå som däcket tål.
 
Min tumregel när jag är osäker:

15-tummare: 2,5 bar
16-tummare: 2,6 bar
17-tummare: 2,7 bar
Osv.
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
"När det har kommit 14 cm snö." Blev svaret.. :thumbdown:
hoppas det inte stannar vid 13cm då... sen undrar man om dom åker ut o mäter först innan dom sliter på plogen.... Ni har ingen vägsamfällighet el dyl som kan ploga istället???
 
2,6 har jag runt om på mina 255/65/17 Espace
 
Däckets profil har stor påverkan på viket lufttryck däcket ska ha. Ju lägre profil (bredare och plattare) ett däck har ju högre tryck i däcket. För lågt lufttryck i lågprofilsdäck medför att däcket slits mer mitt på däckets slitbana.
På min GC med 235/55-17 ska de t.ex. endast var 2.3 bar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.