(Det här är INTE en dubbdäck-vs.-friktionsdäck-tråd! )
Har googlat runt lite och hittat uppgifter om att man lämpligen har ett högre tryck i vinterdäcken, typ +0.3 Bar.
Vad säger forumet? Ska jag pumpa upp mina 275/65R17 till 2.3 bar, eller rent av mer? (Jag VET att dom är liiite väl breda.., shut up! )
Har googlat runt lite och hittat uppgifter om att man lämpligen har ett högre tryck i vinterdäcken, typ +0.3 Bar.
Vad säger forumet? Ska jag pumpa upp mina 275/65R17 till 2.3 bar, eller rent av mer? (Jag VET att dom är liiite väl breda.., shut up! )
Japp minst ..mycke_nu skrev:
Det är för det mesta korrekt att ha lite högre tryck än av bilfabrikanten rekommenderat för däcktillverkarna har numera mer formstabila stommar i däcken.
Helt korrekt är att pumpa till något lämpligt tryck, tex biltillverkarens rek eller några tiondelars bar över.
Sen mäta mönsterdjupet noga på flera ställen och anteckna. Sen köra 500 mil eller nåt sånt, så slitaget börjar bli mätbart och kontrollmäta hur slitaget beter sig med det valda trycket och sen justera trycket vid behov.
Detta fick jag lära mig av en man som åker land och rike runt och säljer några av våra däcksmärken.
Det är synnerligen rätt att göra så när det gäller den tunga fordonssidan där däcken inte riktigt kostar lite fikapengar längre.
Lite intressant att dom skriver i din bifogade länk:
"Ska man ha samma lufttryck i vinter- & sommardäck?
Vinterdäck skall ha det rekommenderade lufttrycket för sitt fordon. Dock sjunker däckets lufttryck när det blir kallt ute. Då rekommenderas en ökning av lufttrycket med ca 0.3 bar för att kompensera för eventuella temperaturvariationer."
Då tempen i däcket är långt från yttertemperaturens efter någon mils körning.
Förvisso är det kanske ändå korrekt, då tempökningen också blir högre på sommaren än på vintern.
Temperaturökningen är den viktigaste faktorn som styr varför man ska öka trycket vid högre last på bil eller släp.
Vid för lågt tryck i relation till lasten så böjer sig däcksidan kontinuerligt varvet runt när fordonet rullar och genererar stora mängder värme, som skadar däcket och medför risk för däckexplosion.
Så när ni överlastar släpet, kolla så att däcket inte är så väldigt mycket ihoppressat.
Själv har jag pytsat i 4-5bar i däcken på en biltransport när snåljäkla uthyraren hade satt alldeles för klena och smala däck på släpet. Vilket jag alltså inte märkte förrän vi hade kört en massa mil bort och redan lastat upp bilen som skulle fraktas
"Ska man ha samma lufttryck i vinter- & sommardäck?
Vinterdäck skall ha det rekommenderade lufttrycket för sitt fordon. Dock sjunker däckets lufttryck när det blir kallt ute. Då rekommenderas en ökning av lufttrycket med ca 0.3 bar för att kompensera för eventuella temperaturvariationer."
Då tempen i däcket är långt från yttertemperaturens efter någon mils körning.
Förvisso är det kanske ändå korrekt, då tempökningen också blir högre på sommaren än på vintern.
Temperaturökningen är den viktigaste faktorn som styr varför man ska öka trycket vid högre last på bil eller släp.
Vid för lågt tryck i relation till lasten så böjer sig däcksidan kontinuerligt varvet runt när fordonet rullar och genererar stora mängder värme, som skadar däcket och medför risk för däckexplosion.
Så när ni överlastar släpet, kolla så att däcket inte är så väldigt mycket ihoppressat.
Själv har jag pytsat i 4-5bar i däcken på en biltransport när snåljäkla uthyraren hade satt alldeles för klena och smala däck på släpet. Vilket jag alltså inte märkte förrän vi hade kört en massa mil bort och redan lastat upp bilen som skulle fraktas
OK. Har tryckt i 2,8 Bar, verkar bra även om 275-orna fortfarande spårar lite obehagligt emellanåt.. :|
Ringde fö väghållaren (Region Gotland) och frågade när dom tänker ploga vår 5 km långa enskilda väg. Dom statliga vägarna har varit plogade i flera dagar.
"När det har kommit 14 cm snö." Blev svaret..
Ringde fö väghållaren (Region Gotland) och frågade när dom tänker ploga vår 5 km långa enskilda väg. Dom statliga vägarna har varit plogade i flera dagar.
"När det har kommit 14 cm snö." Blev svaret..
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
2,6 har jag runt om på mina 255/65/17 Espace
Däckets profil har stor påverkan på viket lufttryck däcket ska ha. Ju lägre profil (bredare och plattare) ett däck har ju högre tryck i däcket. För lågt lufttryck i lågprofilsdäck medför att däcket slits mer mitt på däckets slitbana.
På min GC med 235/55-17 ska de t.ex. endast var 2.3 bar.
På min GC med 235/55-17 ska de t.ex. endast var 2.3 bar.