41 913 läst · 46 svar
42k läst
46 svar
Luftspalt eller inte, cellulosa eller inte, mögelstopp eller inte.. Hjälp mig?
Tjena
Jag har hamnat i en knivig sits.
Har en kåk från 1932 som jag lägger om taket på. Det fanns ingen isolering alls i taket trots att det fanns 2 sovrum uppe. Hade först tänkt att isolera utanpå med skivor liknande polyuretan men fick backa på det dels för att det skulle bli skitdyrt och dels för att tillverkaren inte lämnade några som helst garantier om jag la tillbaka mina gamla fina handslagna enkupiga pannor. Att lägga nya betongpannor på taket eller nya tegel skulle bli för mycket pengar och förstöra husets charm.
Bestämde mig för att bara isolera på insidan istället. Rev ut allt på övervåningen så nu är det en sop-ren vind med råspånten framme.
Med byggfirman har vi hela tiden pratat om att bygga så vi slipper luftspalt för att slippa bygga ner för mycket. Idag har jag 15 cm takstolar som jag kan isolera mellan. Tanken var att vi bygger på 45 eller 75 mm på takstolarna, sätter en duk/ångbroms (Inte plast), spräck och blåser i cellulosa-isolering. Tyckte också att det lät vettigt att inte dra in kalluft utifrån i luftspalten, dvs. innanför råsponten.
Tyckte att det lät som en bra lösning men nu hade jag en isoleringsfirma ute och kikade och han sa att han aldrig tänker spruta isolering i ett tak utan luftspalt. Han vill att jag sätter 2 mögelstopper nere och 1 uppe i varje fack, gör luftspalt och sätter tät plast på takstolarna. Han sa att problemet är att fukt kommer kondensera på insidan av råsponten som är för tät för att andas.
Ska jag ha luftspalt kan jag ju lika gärna ha struntat i den dyra papp/duken på utsidan och strunta i cellulosa och köra på med vanlig stenull?
Pratade igen med byggfirman som säger att det inte är sant. De kan spruta cellulosa direkt på råsponten eftersom jag har den nya typen av duk på utsidan istället för papp samt förutsatt att jag inte sätter plast invändigt.
Att jag behöver hjälp av er snabbt är för att ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag. Alla varianter finns. Luftspalt utan mögelstoppers eller takfotsventilation. Luftspalt med bara ventilation i takfot men inte i nock, fullisolerat utan någon luftspalt alls osv osv.
Måste bestämma mig typ omgående om jag ska be byggfirman montera mögelstoppers innan de lägger tillbaka takpannorna. De är där just nu.
Hur gör man det vettigt utan att ha hängslen, svångrem och säkerhetsbälte till förbannelse? är cellulosafirmorna ute och cyklar?
Jag har hamnat i en knivig sits.
Har en kåk från 1932 som jag lägger om taket på. Det fanns ingen isolering alls i taket trots att det fanns 2 sovrum uppe. Hade först tänkt att isolera utanpå med skivor liknande polyuretan men fick backa på det dels för att det skulle bli skitdyrt och dels för att tillverkaren inte lämnade några som helst garantier om jag la tillbaka mina gamla fina handslagna enkupiga pannor. Att lägga nya betongpannor på taket eller nya tegel skulle bli för mycket pengar och förstöra husets charm.
Bestämde mig för att bara isolera på insidan istället. Rev ut allt på övervåningen så nu är det en sop-ren vind med råspånten framme.
Med byggfirman har vi hela tiden pratat om att bygga så vi slipper luftspalt för att slippa bygga ner för mycket. Idag har jag 15 cm takstolar som jag kan isolera mellan. Tanken var att vi bygger på 45 eller 75 mm på takstolarna, sätter en duk/ångbroms (Inte plast), spräck och blåser i cellulosa-isolering. Tyckte också att det lät vettigt att inte dra in kalluft utifrån i luftspalten, dvs. innanför råsponten.
Tyckte att det lät som en bra lösning men nu hade jag en isoleringsfirma ute och kikade och han sa att han aldrig tänker spruta isolering i ett tak utan luftspalt. Han vill att jag sätter 2 mögelstopper nere och 1 uppe i varje fack, gör luftspalt och sätter tät plast på takstolarna. Han sa att problemet är att fukt kommer kondensera på insidan av råsponten som är för tät för att andas.
Ska jag ha luftspalt kan jag ju lika gärna ha struntat i den dyra papp/duken på utsidan och strunta i cellulosa och köra på med vanlig stenull?
Pratade igen med byggfirman som säger att det inte är sant. De kan spruta cellulosa direkt på råsponten eftersom jag har den nya typen av duk på utsidan istället för papp samt förutsatt att jag inte sätter plast invändigt.
Att jag behöver hjälp av er snabbt är för att ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag. Alla varianter finns. Luftspalt utan mögelstoppers eller takfotsventilation. Luftspalt med bara ventilation i takfot men inte i nock, fullisolerat utan någon luftspalt alls osv osv.
Måste bestämma mig typ omgående om jag ska be byggfirman montera mögelstoppers innan de lägger tillbaka takpannorna. De är där just nu.
Hur gör man det vettigt utan att ha hängslen, svångrem och säkerhetsbälte till förbannelse? är cellulosafirmorna ute och cyklar?
Man sprutar polyuretan från insidan. Klockrent.
Jämfört med att göra allt jobb själv vid isolering med traditionella material så är det dyrt, men jämfört med att låta någon isolera med andra metoder, är det jämförbart eller till och med billigt.
Jämfört med att göra allt jobb själv vid isolering med traditionella material så är det dyrt, men jämfört med att låta någon isolera med andra metoder, är det jämförbart eller till och med billigt.
Hur ser den tekniken ut? Hur löser man daggpunkt, bortforsling av fukt och ångspärr innefrån och ut?thomasx skrev:
Det är det som är så fint med PU, allt det där löser sig självt med isoleringen. Isoleringen är diffusionstät i sig, och sluter tätt mot tak och takstolar. Den sprutas på ungefär som när man sprutmålar, och expanderar sedan, ungefär som fogskum, bara inte riktigt lika kraftigt och okontrollerat. Utöver detta så har PU mycket bättre isoleringsegenskaper med ett lambda på runt 0.23, och du får heller ingen konvektion i isoleringen.Nils82 skrev:
Jag har haft ett företag här som isolerat åt mig i både hus och garage, som heter Isopol. De kommer från Norrköping med jobbar i stort sett i hela landet. Du kan säkert hitta med information om detta på deras hemsida, och det finns en hel del information på internet om man letar runt lite. Inte minst på engelskspråkiga sajter. Jag har också skrivet en del om det här på Byggahus, så om du söker på mitt alias och PU så hittar du nog en hel del.
Obs: Det finns en del kopior, som består av andra material än PU (polyuretan) och de är inte alls lika bra. Så var noga med att det är PU.
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Hur länge ha pu funnits på marknaden? Hur tätt blir det efter X antal år med trärörelser? Kanske är metoden kanon eller är det nya enstegsfasaden.
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Jag skulle köra med.
20 mm luftspalt och mögelstoppers
Mu 150 mm eller vad du får
Byggplast/ångspärr
45 mm mu
Gips
Ev är cellulosaiso bättre men jag har ingen koll på den produkten.
20 mm luftspalt och mögelstoppers
Mu 150 mm eller vad du får
Byggplast/ångspärr
45 mm mu
Gips
Ev är cellulosaiso bättre men jag har ingen koll på den produkten.
Polyuretan har funnits sedan 30-talet. Det är ett mycket frekvent använt material i många olika applikationer, inklusive isolering, om än inte så mycket i svenska bostäder. Men väl i kylskåp, frysar, fjärrvärmerör, båtar och hus i utlandet.Villa vista skrev:
Trä rör sig inte särskilt mycket, och varför skulle isoleringen bli otät av det?
Problemet med den enstegstätade fasaden är ju just det faktum att man har en isolering som inte tål fukt, bakom en fasad som är hyperkänslig för skador som lätt leder till hål, som leder in fukt i bakomliggande isolering. Den här konstruktionen är i princip raka motsatsen, inte heller regnar det på den...
Polyuretan används för övrigt också som flytmaterial i bojar och liknande ...
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Jag menade pu i fasader och väggar. Jo trä rör sig. Och om puiso släpper från takstolarna då får du en öppning som ej är ångtät. Som jag skrev. Pu kanske är bra. Men troligen finns inga långtidsstudier på materialet i byggnader som isolering.
Tack för era svar.. jag var faktiskt inne på PU först i väggarna nere och under huset, de skulle borra små hål och spruta in det. Det blev dock orimligt dyrt jämfört med alla andra alternativ tyckte jag. Bor i Visby och det finns ingen på Gotland som klarar av detta vilket innebar resor och övernattning m.m. för en hantverkare.
Har fått lite olika svar från firmor som säljer och sprutar cellulosa. Ungefär hälften säger att det ska vara luftspalt och hälften inte?!?
Alla de jag pratat med är dock överens om att det behövs en diffusionsöppen takduk på utsidan och på insidan en ångbroms.
Alla säger att mögelstoppers nog inte är så bra eftersom det kan komma in fukt den vägen.
De som förespråkar luftspalt sa att det är takfoten och gavelspets som gäller samt att båda sidornas luftspalt ska mötas så luften kan förflytta sig från ena till andra sidan huset beroende på soluppvärmning antar jag?
2 av firmorna jag pratat med verkar mycket kunniga och de säger båda att luftspalten inte behövs och att den snarare kan vara negativ än positiv för konstruktionen. Det kommer in fuktig luft i konstruktionen. Med en öppen duk så hamnar luftspalten där den ska vara, dvs. mellan takpappen och tegelpannorna. Låter väl logiskt antar jag?
Mycket verkar handla om en noggrant monterad ångspärr inne och vettig ventilation inne.
Har fått lite olika svar från firmor som säljer och sprutar cellulosa. Ungefär hälften säger att det ska vara luftspalt och hälften inte?!?
Alla de jag pratat med är dock överens om att det behövs en diffusionsöppen takduk på utsidan och på insidan en ångbroms.
Alla säger att mögelstoppers nog inte är så bra eftersom det kan komma in fukt den vägen.
De som förespråkar luftspalt sa att det är takfoten och gavelspets som gäller samt att båda sidornas luftspalt ska mötas så luften kan förflytta sig från ena till andra sidan huset beroende på soluppvärmning antar jag?
2 av firmorna jag pratat med verkar mycket kunniga och de säger båda att luftspalten inte behövs och att den snarare kan vara negativ än positiv för konstruktionen. Det kommer in fuktig luft i konstruktionen. Med en öppen duk så hamnar luftspalten där den ska vara, dvs. mellan takpappen och tegelpannorna. Låter väl logiskt antar jag?
Mycket verkar handla om en noggrant monterad ångspärr inne och vettig ventilation inne.
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Firmorna vet med största sannolikhet inte vad de pratar om. Entreprenörer har ofta begränsad kunskap som grundar sig på leverantörernas system.
Det finns idag inget perfekt talsystemet på marknaden map fukt.
Jag har själv dålig koll på hur bra diff öppna takpapp är. Ang luftspalt. Fördelen är att den ventilerar fukt i konstruktionen. Nackdelen är att den släpper in varm luft på höst. Tidig vinter dagtid. Under kalla nätter kondenseras fukten mot råspont. Därav skall den endast vara 20 mm. Då minskas flödet.
Det finns idag inget perfekt talsystemet på marknaden map fukt.
Jag har själv dålig koll på hur bra diff öppna takpapp är. Ang luftspalt. Fördelen är att den ventilerar fukt i konstruktionen. Nackdelen är att den släpper in varm luft på höst. Tidig vinter dagtid. Under kalla nätter kondenseras fukten mot råspont. Därav skall den endast vara 20 mm. Då minskas flödet.
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Googla bygg fuktsäkra takkonstruktioner av Camilla Persson Skanska. Det är en utförlig studie Map fukt.
Jag vet att Skanska tom målar råsponten för att skydda mot fukt
Jag vet att Skanska tom målar råsponten för att skydda mot fukt
Troligen? Du har alltså egentligen inte den blekaste aning?Villa vista skrev:
Men visst är det så, att om något som är tätt blir otätt, så blir det otätt .Det är precis som med byggplasten, om man inte tejpar 100% tätt, ser till att alla fastsättningar är helt täta och att det aldrig någonsin blir ett enda hål i byggplasten på ett enda ställe under hela dess livslängd, då får du en öppning som ej är ångtät. Och du kanske inte har tänkt på det, men även byggplasten fästs på träet, som rör sig!
Är inte alls insatt i detta men hade varit tveksam till:
"eftersom jag har den nya typen av duk..."
Hade själv inte gett mig på någont upplägg map på fukt som inte varit redigt beprövat i minst 10-15 år. Visst det finns en liten risk att gå miste om det allra bästa men man slipper ganska säkert det allra värsta.
"eftersom jag har den nya typen av duk..."
Hade själv inte gett mig på någont upplägg map på fukt som inte varit redigt beprövat i minst 10-15 år. Visst det finns en liten risk att gå miste om det allra bästa men man slipper ganska säkert det allra värsta.
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Korrekt ang kunskap om pu i tak. Därför frågade jag men du svarade med kylskåp vilket inte kändes relevant. Du som vet så mycket om kylskåp kanske har kunskap om tak med pu map studier?thomasx skrev:Troligen? Du har alltså egentligen inte den blekaste aning?
Men visst är det så, att om något som är tätt blir otätt, så blir det otätt .Det är precis som med byggplasten, om man inte tejpar 100% tätt, ser till att alla fastsättningar är helt täta och att det aldrig någonsin blir ett enda hål i byggplasten på ett enda ställe under hela dess livslängd, då får du en öppning som ej är ångtät. Och du kanske inte har tänkt på det, men även byggplasten fästs på träet, som rör sig!
Jag inser att du inte alls förstår syftet med mitt påpekande om det breda användingsområdet med PU, men du får väl läsa lite mer av det jag skriver, och inte bara hänga upp dig på ett enda ord. Och istället för att sprida ett gäng okvalificerade gissningar, läsa på lite och skaffa dig egen erfarenhet, om du nu inte tror på mina kunskaper och min erfarenhet.Villa vista skrev: