* Ja, ingen nackdel

* Försumbart

* Nej, gör väl inget om det kommer lite vatten först. Den volymen är ingenting, nån dl jämfört med tiotals liter luft du kan ha i tanktopparna innan det ställer till problem

* Inga problem, men säkerhetsventilen sätter du högt på eller nära pannan.

* Det är lika fel då som nu. Returen till pannan skall möta tankarna omvänt mot tilloppet.
 
mikwes> När jag tittar på dina bilder ser det ut som att du har ytterligare en felaktighet inbyggd.

Det ser ut som att ditt varmvatten bereds i vänstra tanken genom kamrörsslingor på två höjder.
Om jag inte ser helt fel ser det ut som att inkommande KV passerar genom ventilrör med termisk blandventil monterad undertill, så långt allt väl, men det verkar som att kallaste vattnet går in upptill i övre slingan och VV ut nederst i undre slingan. Detta strider mot alla termodynamiska principer för VVX och stör dessutom effektivt den så ofta nämnda skiktningen i tanken.

Kolla upp detta och om du gör jobb med inkopplingarna se till att få det rätt.
Jag blir mer och mer böjd att instämma i vad Matss ofta skriver rörande mokare och vedacksystem.:)
 
GK100: Ja det stämmer att det är felkopplat på bilden, men det åtgärdades innan allt var klart.

Återstår då bara att hitta en rörmokare man kan lita på :)
 
Att göra själv är oftast bäst, Och roligt :)
 
  • Gilla
likblek
  • Laddar…
Roligt vet jag inte om jag håller med om, duschade i elementvatten i förrgår när jag skulle byta insatsen i shunten :D

Dock blir allt mycket billigare om man nu vet vad man sysslar med och inte behöver köpa allt för mycket verktyg. ;)

Har man inte en susning så bör man leja bort :D
 
Jag har satt på en 2" T där avluftaren sitter, för att vattnet/luften ska lugna ner sig. Det blev avsevärt bättre.

Jag har också elementsystemet kopplat direkt på matningen mellan tank och panna. När laddomaten öppnar och börjar ladda tanken så kommer det så plötsligt med varm vatten att schunten inte hinner stänga. Det blir väldigt hett i rören ut till elementen. Man känner i hela huset att laddomaten startat, det kommer en värmechock. Därför kan det vara bättre att gå in i tanken först och sedan ut på elementen. Man kanske skulle kunna ha en termostat som slår i från pumpen.
Bra/dåligt ! ?
 
JAg har mitt uttag en bit ner på tanken så att man alltid har lite varmvatten kvar när värmen är slut (typ för en varm dusch :) ) det tar alltså ett tag att värma upp till svärmen kommer så att säga.

Man kan lösa det hela genom en bivalent shunt, man får då också bättre skiktning. En bivalent shunt är som en vanlig fast med en extra ingång. När då ena ingången är fullt öppen börjar den ta från nummer två. Tex skulle man kunna sätta nr1 mitt på tanken och nr två på toppen då tömmer man först nedre och sen övre delen av tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.