2 564 läst · 20 svar
3k läst
20 svar
Luftflödesgivare till FTX
Är egentligen inte pga av värmeförlust eller dylikt och tänker inte att det ska vara beroende på hastighet. Allt jag vill är att ftx:en ska ge mer tilluft så fort fläkten är igång. Detta för att fläkten ska bli tillräckligt effektivT Tjoa skrev:Systemair alla dagar i veckan. Just nu är de oförskämt bra, inga buggar i styr osv.
Personligen har jag aktivt valt att inte ha någon funktion mellan ftx och köksfläkt. Det är meckigt att få tre hastigheter att stämma överlag med flöden i ftx:en. Det går men inte ens jag som är nörd inom ventilation orkar hålla på med skiten. Jag har satt 2 freshventiler som är kopplade genom element och minskar då kallraset lite.
När köksfläkten går så tas luften in där. Och handen på hjärtat, hur ofta kör du köksfläkten och hur mycket kostar det i värmeförlust? Less is more.
Okej, anledning till att ja börja titta på annat än systemair är för att de just nu inte kan leverera kontrollpanelen eller uppkopplingsdosan och de vet inte när de blir löst pga komponentbrist. Sen såg jag att komfoventen är betydligt tystare men med samma spec så därför jag kikat på den
Köksfläktens effektivitet blir inte ens mätbart bättre med tilluftfläkt på högfart kontra uteluftsventiler om de har rätt area.D Danne10 skrev:Är egentligen inte pga av värmeförlust eller dylikt och tänker inte att det ska vara beroende på hastighet. Allt jag vill är att ftx:en ska ge mer tilluft så fort fläkten är igång. Detta för att fläkten ska bli tillräckligt effektiv
Okej, anledning till att ja börja titta på annat än systemair är för att de just nu inte kan leverera kontrollpanelen eller uppkopplingsdosan och de vet inte när de blir löst pga komponentbrist. Sen såg jag att komfoventen är betydligt tystare men med samma spec så därför jag kikat på den
Ska du kompensera för en köksfläkt med ett bostads ftx behöver du sänka frånluften till min och tilluft till max. Och då har du skapat en uteluftsventil utan återvinning med elvärme i slutet.
Har du kollat på tryckvakter, t.ex.https://soliduct.se/tryckvakt-med-kabel-till-spiskapa-flexit.htm?
Har själv inte testat produkten i fråga, men kommer snart behöva en liknande lösning eftersom vi är i startgroparna för att installera ftx...
Har själv inte testat produkten i fråga, men kommer snart behöva en liknande lösning eftersom vi är i startgroparna för att installera ftx...
Liknande trådar
-
Ftx avluft tillsammans med imkanal
Ventilation -
Konsekvens av att växla ner till 125mm ut FTX
Ventilation -
Är värmeväxlaren i FTX igång på sommaren och kan man koppla en portable AC till luftintaget?
Ventilation -
Upplevd skillnad från F till FTX-ventilation?
Ventilation -
Ersätter FTX en frånluftvärmepump till 100% vid nybygge?
Ventilation