Här tycker jag mig kunna ana en ventil, det kanske kan vara den.
 
  • IMG_0639.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är en ventil där, har ofta gult handtag på denna modellen.
 
Claude, hur har det gått, har du lyckats fylla på något vatten?
 
  • Gilla
Gustavsb
  • Laddar…
Hej ja jag hittade den gula spaken nu ja och har fyllt på till 1,5 bar. Jag gick upp till elementet på övervåningen och luftade vad som kändes som flera liter luft och sen kom det vatten precis som det skulle! Allt är frid och fröjd, tack så mycket för all hjälp :)
 
  • Gilla
Mariana Swee
  • Laddar…
Bra. Tänk på att när du nu luftat flera liter luft till, så kan trycket i systemet ha sjunkit igen, eftersom du släppt ut luft. Kanske behöver luften ersättas med vatten så kolla manometern igen och se om du ska fylla på lite till.
 
Y
Apropå inget, men ändå något...

Jag råkade på 3 stycken sånna radiatorer häromdagen i samband med rutinkoll.
Det kom ingen luft eller vatten ur dessa.

Jag skruvade ut hela den lilla skruven, och tillslut även hela avluftningsnippeln.
Stack ner en smal insex i radiatorn. Men det kom inget ändå.

Knäppa var att det fanns vatten i systemet, 2 andra radiatorer kom det vatten ur. Och... Dessa 3 som inget kom ut ur, de hade värme och flöde i sig.. Fattade inget men sålänge de nu funkade så..
:)
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
Apropå inget, men ändå något...

Jag råkade på 3 stycken sånna radiatorer häromdagen i samband med rutinkoll.
Det kom ingen luft eller vatten ur dessa.

Jag skruvade ut hela den lilla skruven, och tillslut även hela avluftningsnippeln.
Stack ner en smal insex i radiatorn. Men det kom inget ändå.

Knäppa var att det fanns vatten i systemet, 2 andra radiatorer kom det vatten ur. Och... Dessa 3 som inget kom ut ur, de hade värme och flöde i sig.. Fattade inget men sålänge de nu funkade så..
:)
Du har antagligen inget tryck alls i systemet, kolla manometern och fyll på vatten , det lär behövas.
 
Y
thomasx skrev:
Du har antagligen inget tryck alls i systemet, kolla manometern och fyll på vatten , det lär behövas.
Jag fyllde från 1.5 till minst 2bar mot tanken. övriga radiatorer i huset betedde sig normalt. Och temperaturerna på radiatorernas stigare och retur tydde på att det var rätt bra flöde. De svarade även på flödesjusteringarna vid termostatventilen. Nog för att jag är nyfiken på fenomenet men det var inte meningen att stjäla trådskaparens diskussion. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
Jag fyllde från 1.5 till minst 2bar mot tanken. övriga radiatorer i huset betedde sig normalt. Och temperaturerna på radiatorernas stigare och retur tydde på att det var rätt bra flöde. De svarade även på flödesjusteringarna vid termostatventilen. Nog för att jag är nyfiken på fenomenet men det var inte meningen att stjäla trådskaparens diskussion. :)
Löste det sig, jag har samma problem med en radiator...
 
H
A Andersaco skrev:
Löste det sig, jag har samma problem med en radiator...
samma där fyll på i systemet.
 
henke_benke skrev:
samma där fyll på i systemet.
Det är gjort, kommer inget vatten när jag luftar det. Lite varmt precis vid termostaten så där går vatten fram konstigt nog. Tryck uppe 1,2bar och har aldrig behövt ha det innan.
 
L
När du luftar så kan varmt vatten komma bakifrån genom returledningen , fullt normalt
Lite i förväg
Har du termostat på elementet , den går att skruva bort , sitter kanske en blnk mutter mot elementet , ta bort den och titta en pinne innanför på ventilen , den ska vara ute ca 5 mm annars har den fastnat ( ingen värme ) knacka lite på den så kommer den ut , samt tryck några ggr för motion , sätt tillbaka termostaten , finns värme , färdigt och klart
 
L Liteavvarje skrev:
När du luftar så kan varmt vatten komma bakifrån genom returledningen , fullt normalt
Lite i förväg
Har du termostat på elementet , den går att skruva bort , sitter kanske en blnk mutter mot elementet , ta bort den och titta en pinne innanför på ventilen , den ska vara ute ca 5 mm annars har den fastnat ( ingen värme ) knacka lite på den så kommer den ut , samt tryck några ggr för motion , sätt tillbaka termostaten , finns värme , färdigt och klart
Har termostat på men har haft den av också för att motionera pinnen. Stänger jag den blir det svalt i hela elementet också och öppnar jag den igen så blir det varmt i början av elementet också. Byte luftaren idag för jag trodde det var stopp i den... Där en luftare i botten också och där kommer det vatten direkt...
 
L
Luftare i botten ? eftersom det blir varmt i en del av elementet med termodonet borta och kallt när du sätter det tillbaka det , så är det ett flödesproblem , för lite vatten som kommer fram ,
Kan man misstänka att termodonet inte går tillbaka ordentligt , i mitten så sitter det en liten platta som ska trycka på piggen , den ska gå ut och in mellan varmt och kallt , den kan du prova genom att först lägga den i kylskåpet ( öppnar går in ) någon timma , mäta var plattan är , sedan värma med en hårtork , då ska den gå ut ( stänger går ut )
Prova även med att stänga alla andra element och full fart på cirk-pumpen , termodonet borta då blir det ett bra tryck med denna , och då ska det bli varmt , annars är det nog skit någonstans på vägen till elementet från stammen som går till andra elementet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.