L
Då har dom troligtvis 24V på 2 och den tredje ger signalen till reglercentralen , vet inte vad den reglerar med för sort , 0 - 24 eller 0 - 10 V , är lite olika utförande för regleringen , men funktionen är detsamma , reglering
 
Hundra poäng till den som kan svara på varför jag inte kan mäta upp någon spänning här när termostaten lyser?
Multimeter visar 0.00V bredvid en termostat med tänd röd lampa och elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre del av en termostat med synliga trådar och en lysande ON-indikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av en termostat med öppet lock, ledningar och symboler för elektrisk spänning.
 
L
Får se om detta kan hjälpa
 
  • Schema över inkoppling av klocka och nattsänkning med anteckningar och markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostaten kör alltså 24 V AC, och när termostaten lyser rött och därigenom signalerar att det ska värmas bör jag väl kunna mäta upp ca 24 V AC över blå och brun kabel, alltså de två mellersta kablarna/kontakterna: Diagram över termostatanslutningar med markerade blå och brun kabel för 24V AC.
 
L
Det låter vettigt det du säger , det du göra är att mäta på någon del som fungerar reglecentral , termostat e.t.c, det är det bästa , du har ju tur att det är några som fungerar och det är perfekt för felsökning
Skruva upp en termostat till max och mät på alla skruvar du hittar , skriv allt och gå sen tillbaka
till den som inte fungerar , finns ett sätt till byt plats på en termostaterna , som fungerar och inte fungerar
Tror att du kommer felet närmast då , så får jag göra när det finns lika delar
 
Det är alltså inte något termostat/ställdon som fungerar. Inte heller nu när jag bytt ut termostaten fungerar det. Jag tror på allvar att mina nya termostat är defekta även om det låter osannolikt.
 
Redigerat:
Problemet löst, ”N” på kopplingslådan ska kopplas till (är samma sak som) ”24V” på termostaten.
 
Kan det blivit något knas med ”grundinställniningen”? Vi hade samma problem och fick hjälp från vårt elbolag (Borlänge energi) och en tjänst ”varm villa” vi har. Han kollade inställningarna och det visade sig vara helt fel, vet ej exakt vad själva inställningen hette men han upptäckte att det var helt fel, siffran som var inställd var 5, han ändrade till 11,5. Vi hade också på högsta på vredet men hände knappt något.
Här är det kokhett nu.
Dock forfarande problem med badrummen, visade sig att just det röret var kallt. Ska undersöka vad som är fel med dem.....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.