1 bar ska räcka tio meter. Har du kollat så stiftet inte kärvat? Vi hade det på vårt hus i princip efter varje sommar på ett eller flera elelement.

• Gilla
kjellinge och 1 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
1 bar ska räcka tio meter. Har du kollat så stiftet inte kärvat? Vi hade det på vårt hus i princip efter varje sommar på ett eller flera elelement.
Kärvande stift på elelement?

• Gilla
The_Sweet_Spot
  • Laddar…
Har du kollat ventilen innanför termostaten? Kan ha hängt sig.

Som flera redan skrivit, lossa termostaten och kolla så stiftet rör sig när du trycker hårt på det. Det kan ha fastnat under sommaren och behöver lite motion.

• Gilla
kjellinge och 2 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Kärvande stift på elelement?
Elelement?

Kommer det ut något vatten när du luftar elementen? Om inte så har du svaret på varför de inte är varma (= för dåligt tryck).

Känns det som att alla cirkulationspumpar fungerar? Jag hade en som vibrerade (och lät lite lagom mycket) så vi trodde att den fungerade bra, men när vi installerade en ny shunt så brakade cirkulationspumpen ihop helt så vi fick byta den. Den var drygt 25 år gammal.

Din shunt verkar också vara 25 år gammal (den ser ut att vara likadan som vår gamla). Se om den fortfarande går att vrida på. Vår gick inte att vrida på så vi fick byta den.

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Elelement?
Det här är inte humortråden så jag kommer att använda mig av en röd inramning utan dåligt samvete.

En skärmdump av ett diskussionsforum om att lufta element, med en röd cirkel runt ett textstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kjellinge
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Det här är inte humortråden så jag kommer att använda mig av en röd inramning utan dåligt samvete.

[bild]
Ah... nu ser jag :D

M Matte Bygg skrev:
Hej

Någon som kan lösa detta? Får knappt någon värme i elementen dom finns på övervåning. Entréplan är vattenburen golvvärme. Båda utgår från IVT-pannan. Inga problem med golvvärmen.

Men elementen på övervåningen blir inte varma. Trycket i pannan är 1,2.
Vreden har varit öppna och kollat att de inte fastnat.

Elementen har FYRA luftnings-skruvar. 2 övre och 2 undre enligt videon.

Fråga: hur ska jag lufta? Vilken nippel? Övre inre/yttre, undre övre inre/yttre eller samtliga 4?
Hej!
Hur många radiatorer har du? Är dt bara den här som krånglar? Är de parallel koplad eller serie koplad?
Om de är seriekoplad , fumgerar inte rediatorer som är kopplad efter en som krånglar.
Om de är paralellkoplad kan du börja med att ta bort termostaten helt och kolla om radiatorventilen har fastnat genom att trycka in och ut pinnen i mitten ett par gånger, sätt igång värmepumpen manuelt så att varmvatten cirkulerar i radiatorn och försök lufta den. Om problemet kvarstår gå vidare och kolla om värmebärarpumpen som går till värmellementerna är i gång och inte fastnat. Pumpen är antingen den gröna pumpen längst ner eller den med röd knapp på som pumpar varmvatten till dina radiatorer.

• Gilla
The_Sweet_Spot
  • Laddar…
Kolla så expansionskärlet är helt. Jag fick lufta flera dagar i veckan på övervåningen tills jag upptäckte att trycket på manometern varierade massor från varm till kall panna, pelletspanna som eldade på upp till 80 grader och sedan lät det svalna ner till 60 grader. Det var punka på gummiblåsan i expansionskärlet som därför var helt vattenfyllt.

• Gilla
The_Sweet_Spot
  • Laddar…
Peyzar Peyzar skrev:
Hej!
Hur många radiatorer har du? Är dt bara den här som krånglar? Är de parallel koplad eller serie koplad?
Om de är seriekoplad , fumgerar inte rediatorer som är kopplad efter en som krånglar.
Om de är paralellkoplad kan du börja med att ta bort termostaten helt och kolla om radiatorventilen har fastnat genom att trycka in och ut pinnen i mitten ett par gånger, sätt igång värmepumpen manuelt så att varmvatten cirkulerar i radiatorn och försök lufta den. Om problemet kvarstår gå vidare och kolla om värmebärarpumpen som går till värmellementerna är i gång och inte fastnat. Pumpen är antingen den gröna pumpen längst ner eller den med röd knapp på som pumpar varmvatten till dina radiatorer.
5 st radiatorer övre plan.

@Anea2011 och @Matte Bygg (som kapade tråden), hur går det? Har ni fått löst era problem? Vilken felsökning har ni gjort och vad har resultatet av dem blivit?

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.