1 995 läst · 43 svar
2k läst
43 svar
Lufta äldre treradig radiator
Jag förstår, det är kanske mest troligt att systemet är dimensionerat för oljeledning och inte räcker till nu.
Men innan jag investerar i nya radiatorer vill jag utesluta alla andra, billigare faktorer först 😄
Samtidigt borde det inte vara så feldimensionerat i enbart två rum, på nedervåningen har jag fått strypa ner effekten till hälften på elementen annars blir det för varmt medans det i de två sovrummen inte når upp till önskad temperatur.
Det kommer vatten när jag luftar nu, men tycker mig, kanske något godtyckligt eftersom jag gärna vill ha en easy fix, höra ett kluckande om jag ruckar radiatorn lite upp och ned.
Men innan jag investerar i nya radiatorer vill jag utesluta alla andra, billigare faktorer först 😄
Samtidigt borde det inte vara så feldimensionerat i enbart två rum, på nedervåningen har jag fått strypa ner effekten till hälften på elementen annars blir det för varmt medans det i de två sovrummen inte når upp till önskad temperatur.
Det kommer vatten när jag luftar nu, men tycker mig, kanske något godtyckligt eftersom jag gärna vill ha en easy fix, höra ett kluckande om jag ruckar radiatorn lite upp och ned.
Har stängt av flödet med hjälp av termostaten men den kanske inte stänger helt?B Bjober skrev:Provat att lufta med cirkulationspumpen avslagen? Vattenflödet kan mycket väl hålla tillbaks luftbubblan som vill ta sig från ytterpanel till innerpanel.
Provat att lufta med radiatorsystemet närapå trycklöst? Sänker man trycket så expanderar luften och man kan få ur mer luft ur fickor som annars är svåra att dränera. Att vaacumsuga kylvätskesystem i det syftet förekommer tex i fordonsbranschen.
Trycklöst har jag inte provat, det får jag testa. Tack!
Om det inte lutar så borde det gå bra att lufta det.
Tittar man på den här bilden så är inte sektionerna hopkopplade i hörnen. Brukar de inte vara det?
Jag tippar att man någon gång genom historien har kapat en större radiator, svetsat igen gavlarna och bara satt luftnippel i den mittersta, vilket gör att de andra två inte kan luftas då mellankopplingen saknas.
Jag tippar att man någon gång genom historien har kapat en större radiator, svetsat igen gavlarna och bara satt luftnippel i den mittersta, vilket gör att de andra två inte kan luftas då mellankopplingen saknas.
Den dubbelradiator av samma typ som TS är uppbyggd på exakt samma vis som TS radiator.Fotografen skrev:Tittar man på den här bilden så är inte sektionerna hopkopplade i hörnen. Brukar de inte vara det?
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant, hur ska luften ur?
Sen har jag fått för mig att det är/har varit ganska vanligt att rörmokare har byggt eller modifierat radiatorer, såg det själv på byggen under min korta elektrikerkarriär.
Sen har jag fått för mig att det är/har varit ganska vanligt att rörmokare har byggt eller modifierat radiatorer, såg det själv på byggen under min korta elektrikerkarriär.
Den passerar genom ihopkopplingen i andra änden.
Det är ju det den uppenbarligen inte gör.
Tänkbart fel är att tillopp och retur är förväxlade.R rastlos skrev:Hej!
Har ett problem på övervåningen som jag inte riktigt är klar med hur jag löser bäst.
Efter byte av värmesystem är det dåligt tryck i två radiatorer på övervåningen.
Typ lika varmt på framledning som retur, men radiatorn är kall ju längre från inlopp man kommer.(2-rörsystem)
Har provat att stänga alla andra radiatorer i huset och ställa cp på fullt och lufta, men verkar inte vara någon bubbla i sticken.
Vad jag kom på idag är att de enda ställen sektionerna är ihop är i framledningen och returen, och avluftning finns endast på mittensektionen. Ställer sig luft i någon sv de andra två sektionerna kommer dessa vara kvar där utan möjlighet att ta sig därifrån annat att jag lutar radiatorn åt ”fel håll” och hoppas luften tar sig till mittensektionen.
Har en tanke att borra upp för två extra avluftningshål på de andra sektionerna men är ganska hög ”murphys-lag” faktor på den.
Npgon som varit med om liknande och har förslag på hur det ska lösas?
Mät temp noga för att se var det är varmast.