V Vector skrev:
Uppvärmd ja, men hur länge. Strålningsförluster å uttag för värme minskar ju energin i tank å nån gång måste väl vp värma den. Värma 1 kubik från 40 till 45 grader behövs ungefär 6kwh. Om det är rimligt eller ej att den drar 2000kwh kan jag inte svara på men med det sättet den är inkopplad så kan det vara åtminstone en delorsak
Tack, ja det är värt att kolla upp

Det går inte åt mer energi att varmhålla bara för att det är stor vattenvolym. Visst, en större tank har större förluster men så länge tanken står i ett utrymme som ska värmas upp spelar det ingen roll.
Om VP'n går tre timmar och står tre blir samma sak som om den går 30 minuter och står 30.
Det man dock kan råka ut för är att det tar så lång tid att värma tanken att elpatronen kopplas in. Då blir det definitivt dyrare.

Dessutom kostar det mer att alltid värma till en onödigt hög temperatur jämfört med att bara värma till precis den temperatur som behövs eftersom värmepumpen får sämre verkningsgrad ju varmare vatten den jobbar med.

• Gilla
klorena
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det går inte åt mer energi att varmhålla bara för att det är stor vattenvolym. Visst, en större tank har större förluster men så länge tanken står i ett utrymme som ska värmas upp spelar det ingen roll.
Om VP'n går tre timmar och står tre blir samma sak som om den går 30 minuter och står 30.
Det man dock kan råka ut för är att det tar så lång tid att värma tanken att elpatronen kopplas in. Då blir det definitivt dyrare.

Dessutom kostar det mer att alltid värma till en onödigt hög temperatur jämfört med att bara värma till precis den temperatur som behövs eftersom värmepumpen får sämre verkningsgrad ju varmare vatten den jobbar med.
Jag har inte elpatronen på.

45 grader är inte så väldigt hög temp så skillnaden hade varit jätte stor den här tiden på året när man troligtvis behöver ganska hög framledning men visst flytande kondensering mot tanken hade varit bättre.

• Gilla
klorena
  • Laddar…
Uppger inte thermia vilken temperatur delta man skall ha på vattnet till/från vp vid en viss framledningstemperatur kontra utetemp? Om denna inte ligger i rätt nivå så borde det vara installatörens och thermias problem och något som dom borde åtgärda.

Notera dock att tempen kan stämma och det kan fortfarande vara fel, men det är ett bra ställe att börja.

• Gilla
klorena
  • Laddar…
J jävla_hus skrev:
Uppger inte thermia vilken temperatur delta man skall ha på vattnet till/från vp vid en viss framledningstemperatur kontra utetemp? Om denna inte ligger i rätt nivå så borde det vara installatörens och thermias problem och något som dom borde åtgärda.

Notera dock att tempen kan stämma och det kan fortfarande vara fel, men det är ett bra ställe att börja.
installatören hade ingen lust att komma och titta.
Efter många långa samtal har jag lyckas komma i kontakt med regionschefen på thermia som har bokat tid med en tekniker nu på tisdag som kommer hit och tittar vad som är fel. Håller att han hittar felet. Om han inte hittar felet så skrotar jag nya thermia pumpen.

J jävla_hus skrev:

Vilken framledning man ska ha vid en viss utet emp beror helt på huset så det är inget Thermia kan ange deltat står säkert i manualen om inte vp justerar det själv men deltat påverkar besparingen lite.

• Gilla
klorena
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Vilken framledning man ska ha vid en viss utet emp beror helt på huset så det är inget Thermia kan ange deltat står säkert i manualen om inte vp justerar det själv men deltat påverkar besparingen lite.
Nu var det inte framledningstemp jag frågade efter utan delta över VP vid en viss framledning och utetemp, typ som bifogat klipp från en gammal NIBE.

• Graf som visar temperaturdifferens delta över värmepump beroende på framledningstemp och utetemp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klorena
  • Laddar…
Ute tempen har ingen inverkan på vad deltat över vp ska vara men önskat delta står säkert i manualen och den bör man läsa om man är osäker på funktionerna.

Jo, för utetempen påverkar uteffekten som i sin tur påverkar deltat. Dock har väl dom flesta moderna system styrd cirkulationspump men jag gissar att TS inte har det då det verkar vara ett enklare system som dockats mot gamla tankar.

Tex om installatören har gjort sitt jobb och ställt in flödet rätt så skall inte deltat ligga under 5k vid 0gr ute med en itec, gör den det så är antingen flödet för högt eller så ger inte utedelen rätt effekt.

• Gilla
gusu
  • Laddar…
I det här fallet verkar den gå med fast kondensering mot tank menar du att utetempen styr vilken effekt den ska ladda tanken med ? Hur som helst ett felaktigt delta påverkar besparingen gissningsvis några % visst är det dumt men inget man ser på elräkningen.

Nej, jag utgår ifrån att den jobbar med fast kondensering och full effekt. Beroende på utetemperatur/förångartemperatur så kommer uteffekten att ändras.

Som exempel om en 9kw vp med R410 ger 9kW vid +7*C så kommer den teoretisk endast att ge 7,4kW vid 0*C och detta påverkar deltat över värmepumpen i samma omfattning. Samtidigt sjunker teoretisk COP från 5,5 till 4,5.

Om inte vp har styrda cp så kommer deltat variera så har det tidigare alltid varit och är inget problem och det är inte deltat som sänker cop utan utetempen. Har ingen koll på thermia men gissar den har styrda cp men känns dumt med modern inverter fast kondenserande mot tank då skulle jag valt en billigare on/off vp.

Antingen förstår du inte vad jag skriver eller så vill du inte först men jag försöker igen:

S smurfen72 skrev:
Om inte vp har styrda cp så kommer deltat variera så har det tidigare alltid varit och är inget problem
Det är ju det jag skrev, men du påstod att utetempen inte påverkade deltat.

S smurfen72 skrev:
och det är inte deltat som sänker cop utan utetempen.
Har jag påstått det? Utetempen sänker uteffekten och COP skrev jag.

S smurfen72 skrev:
Har ingen koll på thermia men gissar den har styrda cp men känns dumt med modern inverter fast kondenserande mot tank då skulle jag valt en billigare on/off vp.
Jag antar att den går i max effektläge då uppmätt förbrukning pekar på att den har dragit i snitt 2,97kW under en månad. Och som ett led i att felsöka om den ger rätt effekt anser jag att man med fördel börjar med att kolla deltat på varma sidan då det återspeglar uteffekten. Med >3 i cop (som den minst borde ha vid 0*C) så borde uteffekten ligga närmare 9kw och därmed i återspeglas i ett relativt högt delta, troligen närmare 10k än 5 som manualen föreskriver som minsta börvärde. Och OM den inte ens når upp till 5k delta så kan jag sätta några kronor på att det är ett fel på pumpen som thermia/installatören borde ha intresse av att fixa.

Om pumpen går ner i effekt på grund av lägre utetemp så påverkas naturligtvis deltat. Om man ska få ut nått av deltat bör man veta flödet och går den mot tank är det troligtvis lågt flödesmotstånd och finns väl ingen elpatron man kan jämföra med heller antar jag.

• Gilla
jävla_hus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.