C Comfort Thomas skrev:
Gästhus har oftast betydligt bättre isolering än glaspartier och tak för vår/höst.
Sen har ytan att värma/kyla betydelse.

Framgår inte ens om det handlar om Skåne eller norra Norrland och en viss skillnad att höja temperaturen från -15 och plusgrader till önskvärda ca 20 grader inomhus.

Ska man chansa så är det nog någon kraftigare kinesmodell från Jula som med snabbkoppling så priset inte skjuter i höjden som ”testprojekt”

Säljer och installerar luft/luft , har ca 25kvm med lika uselt isolerade glaspartier men med lite högre klassning på kanalplasttaket och kör med gasolvärmare med maxeffekt på ca 11-13kW om jag minns rätt.
Den pajade nu efter ca 10års drift och provade med 2st byggvärmare på 2kW styck med ca 0 gradigt ute.
Tog en evinnerlig tid innan man fick upp temperaturen då varenda grej i uterummet är som en kylklamp .
Det huset har ingen isolering alls.
Jag använder den för värme.
 
Ja då beror det på yta och utetemperatur och man bara har plankväggar hur väl det ska fungera.
Blir nog rätt många avfrostningar misstänker jag då det endast kostar pengar och ingen värme avges.

Har bara gett mina åsikter om saker och ting så det är bara att göra som man vill :cool:
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det handlar nog hur ofta man skall värna upp. Är det bara ngn enstaka gång känns det knepigt att göra en luft luft installation för uppåt 20' som ev fungerar. Att gå på billig pump känns ännu mer tveksamt då det borde vara ännu sämre förutsättningar för att det skall fungera.
Men om TS kan tänka sig att köra 8c grundvärme och sedan värma upp helt ibland är det nog en ypperlig lösning. Jag tänker köra 8c underhållsvärme men kan inte just nu då termostaten fungerar dåligt pga av avsaknad av isolering, man får bygga om till extern termostat som inte ligger nära ytterväggen.
 
optimum
Är uterummet isolerat? Typ golv, tak och typ av glaspartier?
Om det bara är enkelglas och övrigt oisolerat blir det nog att "elda för kråkorna"
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A
Det är ju inte säkert att det ens går att hålla 10C med en luft luft och med dessa förutsättningarna.
 
  • Gilla
Comfort Thomas
  • Laddar…
Infravärmare!

Sätt upp några stycken med en strömbrytare till varje så är det smidigt att justera temperaturen.

Varmt på en gång, slösar inte energi när rummet inte används och man slipper sitta i vinddraget från fläkten.
 
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Infravärmare!

Sätt upp några stycken med en strömbrytare till varje så är det smidigt att justera temperaturen.

Varmt på en gång, slösar inte energi när rummet inte används och man slipper sitta i vinddraget från fläkten.
Och säkra upp då varje tar 2kW...
 
electroluxaren skrev:
Och säkra upp då varje tar 2kW...
Om man väljer flera 2kw värmare ja visst, finns ju svagare om man vill.
Jag hade satsat på t.ex. 4st x1000w
 
A
Ny matning från central minst 2grupper
Och sen huvudsäkrings uppgradering
Ny grundtariff
Mm
 
4kW extra vintertid när mycket annat drar kan då behövas säkras upp på inkommande då många nog ligger på gränsen för att slippa säkra upp och få en högre årsavgift.
Sen gäller det att det på ett smidigt sätt går att få ut anslutningar till tex 4st värmare, känner man en elektriker så blir det inte så dyrt !
 
Nu börjar det spåra ur lite;)

Jag tackar för hjälpen. Har fått bra inputs(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.