9 202 läst · 32 svar
9k läst
32 svar
Lokalisera troligt läckage
Inga fler tips eller förslag? Tolkar jag vattenmätaren rätt verkar det handla om 6 liter per dygn. Kanske kan vara till hjälp i felsökningen. Kollar man runt på nätet verkar det innebära en mycket liten läcka. Tydligen kan en liten läcka i en kran medföra 19 liter per dygn och en liten toalettläcka 250 liter.
Någon får hemskt gärna dubbelkolla bilderna och se om jag tänkt rätt avseende mängden vatten som läcker. Första bilden är tagen 22.30 och nästa 05.30.
Någon får hemskt gärna dubbelkolla bilderna och se om jag tänkt rätt avseende mängden vatten som läcker. Första bilden är tagen 22.30 och nästa 05.30.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I och för sig en fortfarande en liten läcka som kan vara svårupptäckt, men om jag räknar rätt så är det 6,4 lit på 7 timmar som försvinner.Nerre skrev:
Det innebär ca 22 liter/dygn eller nästan 1 liter/timme
Alltså några gånger mer än 6 lit per dygn......
Kan du summera ner vad du provat utifrån de råden du fått?
Har du någon automatpåfyllning av panna eller liknande?
Kolla diskmaskinsavstängning, tvättmaskin osv?
6 liter på dygn är ju i mitt tycke en riktigt stor läcka. Inte så att det bara droppar lite då. Det är ju fråga om dagar för en stor skada, inte månader, vid fel material där det läcker
Har du någon automatpåfyllning av panna eller liknande?
Kolla diskmaskinsavstängning, tvättmaskin osv?
6 liter på dygn är ju i mitt tycke en riktigt stor läcka. Inte så att det bara droppar lite då. Det är ju fråga om dagar för en stor skada, inte månader, vid fel material där det läcker
Vad jag har testat är att metodiskt stänga av en förbrukare åt gången (toalett, dusch o.s.v). Även tvätt- och diskmaskin, är dock osäker på om avstängningen till diskmaskinen funkar då den sitter på blandaren som läcker vid användning. Själva diskmaskinen är relativt ny (några månader) och installerad av rörmokare... Har sånt där skydd under maskinen så jag tycker ett läckage från den borde synas?
Har även testat säkerhetsventilen enligt ovan. Stängde av inkommande vatten för att se om mätaren slutade röra sig (vilket den gjorde).
Har direktverkande el (alltså ingen panna).
Har även kollat över ytskikt, tagit bort socklar och trösklar där det varit möjligt för att lokalisera vatten/fukt.
Vem/vilka ringer man för hjälp? En vanlig röris eller ett större företag? Såg att t.ex. OCAB har någon form av spårningsutrustning med gas...
Har även testat säkerhetsventilen enligt ovan. Stängde av inkommande vatten för att se om mätaren slutade röra sig (vilket den gjorde).
Har direktverkande el (alltså ingen panna).
Har även kollat över ytskikt, tagit bort socklar och trösklar där det varit möjligt för att lokalisera vatten/fukt.
Vem/vilka ringer man för hjälp? En vanlig röris eller ett större företag? Såg att t.ex. OCAB har någon form av spårningsutrustning med gas...
Har du även stängt alla blandare med ventiler? En granne hade en blandare som läckte internt mellan varm och kall på något sätt så det gick vatten hela tiden men inte ran ur blandaren. Lite svårt att se hur det skulle gå till men det är vad han sa...
Skulle vara extremt ovanligt men det har hänt att en diskmaskins magnetventil läcker igenom och vattnet kommer ut genom normala avloppet dvs inte ut på baksidan. Om diskmaskinsavloppet går ner genom vattenlåset under diskbänken är det ju en smal sak att skruva ur botten på vattenlåset för att i alla fall utesluta detta.Thberg skrev:Vad jag har testat är att metodiskt stänga av en förbrukare åt gången (toalett, dusch o.s.v). Även tvätt- och diskmaskin, är dock osäker på om avstängningen till diskmaskinen funkar då den sitter på blandaren som läcker vid användning. Själva diskmaskinen är relativt ny (några månader) och installerad av rörmokare... Har sånt där skydd under maskinen så jag tycker ett läckage från den borde synas?
I och med att du verkar ha testat det mesta är det väl det sista jag kan föreslå.
Ocab står ju högre i kurs än de som börjar på a och jag försöker undvika att skriva namnet på
Eftersom jag också får det till 6 liter är jag nyfiken om någon annan kan bekräfta / dementera? Inte för att det är avgörande men vill gärna veta
Den enda blandare jag har är varmvattenberedaren och eftersom det inte läcker ur skvallerröret torde det inte vara den. Har inte lokaliserat någon ventil där som enbart stänger den förresten. Bör ju finnas?
Diskmaskinsavloppet går genom vattenlåset under diskhon så jag ska helt klart testa att utesluta det. När jag skriver det här kom jag på att jag reagerat över att diskmaskinen fått ett väsande ljud när den är igång. Kan det vara relaterat till magnetventilen?
Vet vilket A du syftar på. Men är det någon idé att kalla in en "vanlig" röris först? Låter billigare än Ocab... Grannen är ju röris men vi har inte direkt någon kontakt mer än att vi nickar till varandra på gatan.
Den enda blandare jag har är varmvattenberedaren och eftersom det inte läcker ur skvallerröret torde det inte vara den. Har inte lokaliserat någon ventil där som enbart stänger den förresten. Bör ju finnas?
Diskmaskinsavloppet går genom vattenlåset under diskhon så jag ska helt klart testa att utesluta det. När jag skriver det här kom jag på att jag reagerat över att diskmaskinen fått ett väsande ljud när den är igång. Kan det vara relaterat till magnetventilen?
Vet vilket A du syftar på. Men är det någon idé att kalla in en "vanlig" röris först? Låter billigare än Ocab... Grannen är ju röris men vi har inte direkt någon kontakt mer än att vi nickar till varandra på gatan.
Har tyvärr inte hunnit, hade gäster i helgen. Har dessutom dålig erfarenhet av just diskmaskinen så jag vågar mig knappt på det (finns separat tråd om det här..).
Sedan sist har jag tagit bort lite golv på väl valda delar utan att hitta spår av läckage. Pratade med min granne som är röris och hans tips var att kolla "schaktet" mellan våningarna där vatten, avlopp och el går. Ska iväg på lunchen och införskaffa en inspektionskamera för detta. Känns ändå långsökt då vattnet torde rinna nedåt och i då hamna i köket och det rummet jag gått över ordentligt känns det som.
Vidare menade han att om det är en dold läcka bör vattnet tryckas upp mellan kopparrören och prisolrören (stavning?) vilket det inte gör någonstans.
Sedan sist har jag tagit bort lite golv på väl valda delar utan att hitta spår av läckage. Pratade med min granne som är röris och hans tips var att kolla "schaktet" mellan våningarna där vatten, avlopp och el går. Ska iväg på lunchen och införskaffa en inspektionskamera för detta. Känns ändå långsökt då vattnet torde rinna nedåt och i då hamna i köket och det rummet jag gått över ordentligt känns det som.
Vidare menade han att om det är en dold läcka bör vattnet tryckas upp mellan kopparrören och prisolrören (stavning?) vilket det inte gör någonstans.
Möjligt, men vattnet måste ju ta vägen någonstans ändå? Eller kan det tryckas tillbaka? Men då bör väl mätaren snurra baklänges? Eller finns det så att säga plats i ledningarna för någon extra liter?
Många frågor blir det
Många frågor blir det