Gavel skrev:
Ska vara en mulcherklippare så näringen blir kvar i gräsmattan
Beror på vilken sorts löv du har, att mala ned t.ex. eklöv om man har några träd är inte att tänka på.
Och med stora mängder löv riskerar du ändå att får räfsa bort det på våren.
Har försökt med klippare, både uppamlare och mulcher, så allt beror på förutsättningar.

AndersS skrev:
Beror på vilken sorts löv du har, att mala ned t.ex. eklöv om man har några träd är inte att tänka på.
Och med stora mängder löv riskerar du ändå att får räfsa bort det på våren.
Har försökt med klippare, både uppamlare och mulcher, så allt beror på förutsättningar.
Varför är det inte att tänka på att mala ner eklöv?

thomasx skrev:
Varför är det inte att tänka på att mala ner eklöv?
De multnar inte som de flesta andra löven, gäller även när man mal dem.
Små mängder kan det fungera men inte i stora mängder, våra fyra ekar släpper varje år 2-3 kubik.
Har provat kompostera mindre mängder malda eklöv och utan uppblandning blir det minimal kompostering, så vi fick köra iväg lövkomposten.

Som jag förstår det är eklöv kraftigt försurande och multnar dåligt som sagt. Rena döden för en gräsmatta, under vår ek är det mest mossa. Det är därför jag vill ha bort dessa löv i synnerhet. Men för mindre mängder går det ibland bra att samla upp med gräsklippare och uppsamlare, fraktas på tippen. När det är "ekollon-år" som i år är det nog vettigast med räfsa för att få ihop det snabbast.

De flesta lövtyperna (tex lönn & björk nu sist) som jag blåser bort eller ihop med lövbåsaren är för att volymerna är alldeles för stora för att kunna mulcha ner i gräsmattan på vettigt sett, och alldeles för arbetskrävande för att försöka köra med gräsklippare och uppsamlare.

Inga problem att blåsa ekollon, men gör det före löven börjar ramla i större mängder. Blåser samman dem i högar och kör sedan iväg dem separat, det blir lite tyngd av dem siäck.

AndersS skrev:
Inga problem att blåsa ekollon, men gör det före löven börjar ramla i större mängder. Blåser samman dem i högar och kör sedan iväg dem separat, det blir lite tyngd av dem siäck.
Mest att jag tycker det är problematiskt att de har en tendens att flyga iväg som projektiler. Är det bare ett begränsat område så är det tillräckligt effektivt med vanlig trädgårdskratta som jag tycker.

Bara att träna och gärna ett munstycke som är platt och vinklat, jag kör med en Stihl som är ganska kraftig.
Trixet är att snabbt få till en sträng med ekollon och sedan flytta den framåt med luften underifrån och hitta känslan i gashantaget, dvs inte bara blåsa på med fullt pådrag;)

Eklöv förmultnar de också, det tar bara längre tid, att klippa sönder dem gör ju dels att förmultningen går snabbare, dels att de inte blir täckande på samma vis som hela löv. Försurningen kvarstår, men den kanske kan motverkas med kalkning. Så frågan blir då om det verkligen är en så dum idé att klippa eklöv, givet att man kalkar sin gräsmatta också?

Angående denna VidaXL-blås så har jag tagit på mig att rapportera litet om hur den funkar. Nåväl sagt och gjort. Plockade ur tändstiftet nu precis, ett "Torch L7T" och blev positivt överraskad att det var så torrt och fint trots en smula fet bensinblandning och att jag ligger i det högre intervallet av oljeinblandning nu efter de första driftstimmarna. Tändstiftet verkar ha perfekt temp för att hålla sig rent. Kikade ner i cylindern och det ser ut precis som nytt alltihop, inte en tillstymmelse av sotpålagring på kolvtoppen bara blank aluminium.Tror den inkörningsstrategi jag haft med alla mina andra små 2-taktare är perfekt: litet rik blandning första timmarna och därefter justerar man in optimal blandning.

• Gilla
Klabbis 3000 och 1 till
  • Laddar…
Harald Blåtumme skrev:
Merparten av löven sitter i träden fortfarande även här (Växjötrakten).Tricket enligt expertisen är att försök städa bort löven litet pö om pö, inte inbilla sig att man kan få bort allt på vettigt vis när alla löv fallit och blivit blöta frusit fast i marken osv.
Att vänta så länge att de fryser fast är naturligtvis inte att rekommendera men jag kommer faktiskt vänta tills i princip allt löv har ramlat ner. Så roligt att städa är det inte tycker jag så det får nog räcka med en omgång för min del även om det tar lite längre tid så känns det ändå vettigast. På Öland blir det ingen varaktig frost förrän slutet på november som allra tidigast. Förhoppningen är ju också den att min nya blås ska klara jobbet även om det är lite tuffare förhållanden än helt nyfallet och torrt löv. Så har vi iaf gjort i alla år fast då med lövräfsor till hjälp.

Nappe 74 skrev:
Att vänta så länge att de fryser fast är naturligtvis inte att rekommendera men jag kommer faktiskt vänta tills i princip allt löv har ramlat ner. Så roligt att städa är det inte tycker jag så det får nog räcka med en omgång för min del även om det tar lite längre tid så känns det ändå vettigast. På Öland blir det ingen varaktig frost förrän slutet på november som allra tidigast. Förhoppningen är ju också den att min nya blås ska klara jobbet även om det är lite tuffare förhållanden än helt nyfallet och torrt löv. Så har vi iaf gjort i alla år fast då med lövräfsor till hjälp.
Jag tycker inte det är kul rent allmänt att hantera löv, tar mycket tid. Som jag ser det, grejen med en lövbås är att det blir såpass smidigt och effektivt att man känner att man kan blåsa över området litet snabbt under flera tillfällen som lämpligen tajmas in när löven är lättblåsta dvs relativt torra. Väntar man för länge blir det jobbigt med drivor av blöta tunga löv och kommer att ta onödigt mycket tid i anspråk. Men var och en har ju sin egen strategi.

Harald Blåtumme skrev:
Jag tycker inte det är kul rent allmänt att hantera löv, tar mycket tid. Som jag ser det, grejen med en lövbås är att det blir såpass smidigt och effektivt att man känner att man kan blåsa över området litet snabbt under flera tillfällen som lämpligen tajmas in när löven är lättblåsta dvs relativt torra. Väntar man för länge blir det jobbigt med drivor av blöta tunga löv och kommer att ta onödigt mycket tid i anspråk. Men var och en har ju sin egen strategi.
Det beror nog också på hur mycket stora träd man har. Om det blir stora drivor så kan det nog vara befogat att göra på ditt vis. Jag har inte riktigt så stora mängder att hantera så för mig funkar det att ta alltihop på en gång.

Om ni kan hitta något sådant här som passar den maskin ni har så får ni ett munstycke med bredare blås och lättare att fösa samman med, samt att det flyger inte runt så mycket utan blir mera samlat.
Svart munstycke för maskin med bredare blås för effektivare sammanfösning av material
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Det är tydligen ingen mer än jag som funderat över det vansinniga i att elda fossila bränslen för att flytta lite löv...

Cyklade förbi ett hyreshus där två glada gamänger körde för fullt. Hela gatan utanför var full med deras löv. Det var långt ifrån vindstilla. Undrar vart löven blåste sedan?

Raskus skrev:
Det där stämmer inte, de har ett gigantiskt lager i Ljungby.
Oavsett det så köper de ändå in sina prylar "utifrån", menar du att de ska tillverka dem själva?
Nej det var nog lite slarvigt formulerat av mig. En del av deras varor skickas direkt från producenternas/andra butikers lager och är därför aldrig lagrade hos CDON. Har råkat ut för detta några gånger och när man ringer och frågar deras kundtjänst kan dom inte svara på något om det man beställt men som fortfarande inte dykt upp. Tyckte dom var riktigt bra för några år sedan men efter dom senaste beställningarna drar jag mig för att beställa från dom igen. Hoppas ju naturligtvis att dom ska bättra sig då dom har bra sortiment till bra priser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.