A
S sepani skrev:
menar du isolering ovanpå råsponten som i under takpannorna? Det är det väl inte i nya konstruktioner heller? Om det är råsponten i bjälklaget river jag ju ut allt och sätter ett diffusionsöppet tätskikt (ångbroms), då bör det väl vara jämförbart med en ny konstruktion? Min gamla ångspärr är iofs ganska öppen den oxo, efter montering av ett tjugotal spotar då den hanterats ganska oförsiktigt då de monterats. Jag tänker dubbel o trippelkolla med installatören som ju vet att jag inte bor i ett ”nytt” hus och säger inga luftspalter. Vill ju inte gärna det blir fel då jag haft lite pyssel med att få ut den gamla stenullsisoleringen….
finns egentligen bara en enda anledning att ha luftspalt i ett modernt hus och det är dom första åren för att ventilera bort byggfukt.
sedan ska luftspalten täppas för.

i äldre hus finns det helt andra drivkrafter och anledningar att behålla luftspalten.
 
A Aunty skrev:
finns egentligen bara en enda anledning att ha luftspalt i ett modernt hus och det är dom första åren för att ventilera bort byggfukt.
sedan ska luftspalten täppas för.

i äldre hus finns det helt andra drivkrafter och anledningar att behålla luftspalten.
Vad är då ett äldre hus? Mitt är byggt 1974. Lösullsinstallatören säger absolut ingen luftspalt....
 
A
S sepani skrev:
Vad är då ett äldre hus? Mitt är byggt 1974. Lösullsinstallatören säger absolut ingen luftspalt....
ditt hus är ett modernt hus om man ser rent byggtekniskt.
men all byggfukt har självklart torkat ut så du behöver ingen luftspalt precis som din lösullsinstallatör säger.

att man behöver det i gamla hus är att man har extremt lite isolering i taket vilket leder till att snön smälter och sedan fryser till is vid takfoten vilket är ett stort problem.
man ville helt enkelt med hjälp av luftspalten kyla av yttertaket.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
menar du isolering ovanpå råsponten som i under takpannorna? Det är det väl inte i nya konstruktioner heller? Om det är råsponten i bjälklaget river jag ju ut allt och sätter ett diffusionsöppet tätskikt (ångbroms), då bör det väl vara jämförbart med en ny konstruktion? Min gamla ångspärr är iofs ganska öppen den oxo, efter montering av ett tjugotal spotar då den hanterats ganska oförsiktigt då de monterats. Jag tänker dubbel o trippelkolla med installatören som ju vet att jag inte bor i ett ”nytt” hus och säger inga luftspalter. Vill ju inte gärna det blir fel då jag haft lite pyssel med att få ut den gamla stenullsisoleringen….
Precis det som jag skriver. Nej det är inte vanligt men förhoppningsvis kommer det att bli och det är endast då du kan ha isolering mot råsponten.
Du kommer att kunna frost på undersidan av sponten på hösten när nattutstrålningen kyler ner taket. Har du då isolering där så kan du få problem därav behöver du en spalt mellan isolering och sponten. Den behöver inte vara utomhusluftad utan kring det råder det olika skolor än så länge. Förhoppningsvis kommer det att komma nya riktlinjer kring detta snart då forskningen kommer ifatt verkligheten.
 
A
Matti_75 Matti_75 skrev:
Precis det som jag skriver. Nej det är inte vanligt men förhoppningsvis kommer det att bli och det är endast då du kan ha isolering mot råsponten.
Du kommer att kunna frost på undersidan av sponten på hösten när nattutstrålningen kyler ner taket. Har du då isolering där så kan du få problem därav behöver du en spalt mellan isolering och sponten. Den behöver inte vara utomhusluftad utan kring det råder det olika skolor än så länge. Förhoppningsvis kommer det att komma nya riktlinjer kring detta snart då forskningen kommer ifatt verkligheten.
Jo men jag tror du inte förstår problematiken och varför den uppstår.

Anledningen att du isolerar ovan råsponten är pga att fuktig luft kommer in i luftspalten och kondenserar mot undersidan på den kalla råsponten.
För att åtgärda detta monterar man en isolering på råsponten som minimerar nedsänkning av temperatur pga nattutstrålning och där med höjder temperatur på råsponten (minskar risk för kondens).

Istället för skapa mer kostnad och en osäker konstruktion så åtgärda där felet är från början.
Alltså ta bort luftspalten helt då kan inte fukt kondensera mot råsponten som du säger är problemet och det finns inte längre en risk.

har sagt det förut att man hade luftspalt i äldre hus beror på andra drivkrafter och den enda anledningen att ha det i nya är för att torka ut byggfukt sedan ska luftspalten stängas igen.
 
Svart svällband installerat längst upp i takfoten inuti en vind, med synliga träbjälkar och elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av svällband i takfot med synliga träbjälkar, isolering och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart svällband installerat längst upp i takfoten inuti en vind, med synliga träbjälkar och elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev bra med svällband för att täta i takfoten….tufft dock att komma åt överallt….
 
Installation av isolering med ångspärr i ett tak under konstruktion i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går stadigt framåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.