Takstolar med synlig Isover ångbroms och en liten glipa vid takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering på vind med ångbroms, träbjälkar och liten glipa vid takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ska jag bara tejpa fast åmgbromsen och sen kommer lösullen. Eftersom jag använder Isover variabel ångbroms, ska jag inte ha luftspalt vilket förenklar lite. Dock har jag en liten glipa vid takfoten och den måste jag täta. Funderade lite på om jag kan täta med ångbromsen o vika upp, men det blir nog inte bra. En variant är att sätta en extra list på takfotsbrädan? Någon som har goda råd?
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Hade verkligen behövt förslag…tveksam till fogskum…
 
Masonitskivor?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Masonitskivor?
Ja, fast ska inte bygga luftspalt, endast täta.springan vid takfoten som är ca 10 mm
 
Svällband till fönster?
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Varför ska du inte ha luftspalt. Det har ingen som helst betydelse att du har ångbroms. Om du har isolering ovanpå råsponten kan du skippa luftspalten annars skall du ha den.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Varför ska du inte ha luftspalt. Det har ingen som helst betydelse att du har ångbroms. Om du har isolering ovanpå råsponten kan du skippa luftspalten annars skall du ha den.
jag har fått tydligt från Isoleringsfirman att med Isovers variabla ångbroms ska jag INTE ha luftspalt. Har själv varit tveksam o läst på om det. Meningarna verkar vara delade. Jag har en kallvind med öppet bjälklag och ska ha 400 mm lösull Insulsafe. Det innebär att lösullen kommer att ha kontakt med takets råspont. Det jag förstått är att fukthalten i isolering samt även råsponten kommer att variera över året. En ”kompromiss” bör kunna vara att täcka glipan med ångbroms, frågan är dock hur den ska fästas mot råsponten men kanske tejpen funkar.
 
B larry78 skrev:
Svällband till fönster?
borde fungera!
 
Men den förhindrar ju inte lösullen från att komma i kontakt med råsponten. Visst du behöver ingen luftspalt i ordets rätta bemärkelse men du ska förhindra att isoleringen kommer i kontakt med råsponten.
 
A
Matti_75 Matti_75 skrev:
Men den förhindrar ju inte lösullen från att komma i kontakt med råsponten. Visst du behöver ingen luftspalt i ordets rätta bemärkelse men du ska förhindra att isoleringen kommer i kontakt med råsponten.
fast det stämmer ju inte alls, att lösullen ligger dikt an råsponten är inget problem utan snarare korrekt i dagens moderna konstruktioner.
 
A Aunty skrev:
fast det stämmer ju inte alls, att lösullen ligger dikt an råsponten är inget problem utan snarare korrekt i dagens moderna konstruktioner.
Ja, det är vad jag kommit fram till oxo. Förutom instruktioner från isoleringsfirman som ska spruta ullen, även om det verkar finnas olika uppfattningar. Så mitt huvudproblem, förutom att lägga ångbromsen på plats är tätning takfot. Tipset om expanderande fönstertätning verkar dock bra.
 
A
svällband eller fogskum borde fungera.

men som vissa i tråden förespråkar luftspalt är helt fel, man kan inte göra såna generaliseringar.
ska man ha luftspalt måste man göra flera andra åtgärder.

istället är en icke ventilerad lösning den bästa
 
A Aunty skrev:
fast det stämmer ju inte alls, att lösullen ligger dikt an råsponten är inget problem utan snarare korrekt i dagens moderna konstruktioner.
Ja om man har en modern konstruktion med isolering ovanpå råsponten. Inte en gammal konstruktion som i TS fall.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja om man har en modern konstruktion med isolering ovanpå råsponten. Inte en gammal konstruktion som i TS fall.
menar du isolering ovanpå råsponten som i under takpannorna? Det är det väl inte i nya konstruktioner heller? Om det är råsponten i bjälklaget river jag ju ut allt och sätter ett diffusionsöppet tätskikt (ångbroms), då bör det väl vara jämförbart med en ny konstruktion? Min gamla ångspärr är iofs ganska öppen den oxo, efter montering av ett tjugotal spotar då den hanterats ganska oförsiktigt då de monterats. Jag tänker dubbel o trippelkolla med installatören som ju vet att jag inte bor i ett ”nytt” hus och säger inga luftspalter. Vill ju inte gärna det blir fel då jag haft lite pyssel med att få ut den gamla stenullsisoleringen….
 
A
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja om man har en modern konstruktion med isolering ovanpå råsponten. Inte en gammal konstruktion som i TS fall.
nä nu har du helt fel.

isoleringen ska lika dikt an råsponten om man har ett oventilerat paralleltak.

att ventilera taket ett paralleltak ökar bara risken för skador då fuktig luft kan kondensera i luftspalten mot den kalla råsponten pga nattutrålning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.