Heij83 Heij83 skrev:
Vilda djur hör till vår fauna och gör dessa skador eller stör så kan man ha rätt att avliva.
Men katten är någons tamdjur.
Inte har du rätt att avliva valfria vilda djur i ett villaområde? Nu undrar jag om du trollar?
 
Heij83 Heij83 skrev:
Nu har jag ingen ”kamphund” men skulle någon av mina hundar oprovocerat bita någon så är det avlivning som gäller.
Om de bitit någon är det ju redan försent!
 
T twoody skrev:
Har du koll på dina djur så kan dom inte göra skada, om din katt skiter i någon annan trädgård än din egen så är det du som inte har koll på ditt tamdjur.
Så är det! Men klart att man försöker hålla koll på allt/alla, men inte sagt att man alltid lyckas!

Behövs inte många sekunder för en ”olycka” (oavsett vilken sorts) att hända :(
... allt varken blir eller går ... alltid som man tänkt sig :surprised:
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Människor bör inte gå utan koppel/lösa!
De förstör allt i sin väg, de dödar (inte bara djur, utan andra människor också).. slåss.. våldtar..

Finns heller ingen logik i att människan ska få vara lös :thinking:
Finns många barnsliga människor....
 
Talvan Talvan skrev:
Finns många barnsliga människor....
Det är glasklart :)
 
Till alla er i tätbebyggelsen, hur skrämmer ni katter? Utan att störa grannen som inte är kattens ägare.

Lagliga sätt om jag ska vara tydlig.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Dett
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Till alla er i tätbebyggelsen, hur skrämmer ni katter? Utan att störa grannen som inte är kattens ägare.

Lagliga sätt om jag ska vara tydlig.
Detta är en konstruktiv fråga. Jag tror vattenslangen är bästa metod som om man inte kör på max eller sprutar när det är kallt ute inte skadar katten eller stör någon. Som kattägare skulle jag acceptera detta och tycka det var ett bra sätt att lära katten var den inte ska gå. Ett problem om katten går utanför tomten är att jag ogärna skulle gå in på grannens tomt eller spruta med slang in på grannens tomt om inte han sagt ok till detta.
 
J JohanLun skrev:
Dett

Detta är en konstruktiv fråga. Jag tror vattenslangen är bästa metod som om man inte kör på max eller sprutar när det är kallt ute inte skadar katten eller stör någon. Som kattägare skulle jag acceptera detta och tycka det var ett bra sätt att lära katten var den inte ska gå. Ett problem om katten går utanför tomten är att jag ogärna skulle gå in på grannens tomt eller spruta med slang in på grannens tomt om inte han sagt ok till detta.
Jag tänker att det finns en del kluriga som har testat sig fram och ibland tangerat lagens gränser men vatten känns ju bra.

Fyrverkeri är ju säkert effektivt men framförallt krävs det tillstånd och det är direkt farligt för katten, så det kan ju strykas direkt.

Luftvapen mot hårda mål som ger ljud är nog ett sätt. Alltså inte mot katten, den är mjuk. Tänk bara på ofarlig riktning och kulfång.

Det finns små luftgevärskulor med en liten krutladdning som ger en smäll som liknar klassisk Tricky. Dessa är vad jag kan förstå lagliga att skjuta även i tätbebyggt då de inte är drivna av krut, utan luft. Men hur grannen reagerar i längden är oklart. Inte skjuta på katten.

Anledningen till att jag åtminstone tänker på smällar är ju att tex yrkesodlare använder det på olika sätt för att bli av med det dom inte tycker passar in i sin verksamhet.
Men en gasolkanon känns ju lite mustigt för en villatomt.

Oftast vill man ju ha något tillgängligt när man står i köket o ser katten börjar gräva sin lilla grop, då är det ju svårt att hinna ut o starta slangen i garaget för att nå full effekt. Vattenballonger?
 
Redigerat:
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Till alla er i tätbebyggelsen, hur skrämmer ni katter? Utan att störa grannen som inte är kattens ägare.

Lagliga sätt om jag ska vara tydlig.
Klappar händer eller sprutar vatten funkar.
 
wildeside
Ok ska man sitta vakta dygnet runt bered att klappa händerna och spruta vatten på katt faan när den ny behagar att dyka upp?
Tror i min enfald att det är bättre att kattägaren har sin katt under uppsikt.
 
  • Gilla
Silly Bear och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
För att exemplifiera hur snett jag tycker några i tråden resonerar.

Identifiera vem som äger katten ni tycker är ett problem, ta en diskussion om lösningar med ägaren. Är det så jäkla svårt att lista ut?

Jag kan ärligt inte fatta hur vuxna män kan vara rädda för en kattskit och att ha en dialog med sina grannar. Hur stort kan problemet vara? Hur många katter besöker er tomt?

Om alla problem ska lösas på samma sätt så kan man ju förespråka att gå runt och lossa hjulbultarna på de i kvarteret dom man tror kör för fort.
Jag är inte rädd för kattskit...... jag tycker att det luktar vidrigt.
Extra äckligt är det när jag får det på fingrarna eller trampar i det när jag gör mina trädgårdsysslor.
 
Får jag fråga, vad problemet är!?
S7/V.
Säg att jag är katten Olle.

Utveckla Olle!
Inget djävlaTrams!

OchEj!
 
wildeside
C Calliba skrev:
Får jag fråga, vad problemet är!?
S7/V.
Säg att jag är katten Olle.

Utveckla Olle!
Inget djävlaTrams!

OchEj!
Vad har du druckit eller har jag druckit för mycket fattar inget av vad du skriver?
 
Såg en lös omärkt katt idag
 
Talvan Talvan skrev:
Såg en lös omärkt katt idag
Jag har 4 sådana.
 
  • Gilla
Saipala
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.