Heij83
DennisCA DennisCA skrev:
Är det där en sån där kamphundsras? På ett annat forum jag är medlem i så skrivs det i nuvarande läge om en incident med en hund som nästan bet ut ögat på en 5 årig flicka på ett barnkalas. Rasen var så klart en såndär kamphundssort, amstaff nånting.

Ägaren insisterade den var helt ofarlig, sen blev ägaren helt urflippad och arg då fadern till flickan blir arg över att hunden attackerade hans barn och kanske ärrat henne för livet. Flickan verkar ha klarat sig utan något värre ärr dock. Vi hoppas alla han polisanmäler ägaren.

Ja och sen i USA händer ju något liknande för flera år sen med en flicka och pitbulls, det är så hemskt jag inte vill tänka på det. Gick inte lika bra då.

Nu har jag ingen ”kamphund” men skulle någon av mina hundar oprovocerat bita någon så är det avlivning som gäller.
 
Man ska ta ansvar för alla djur (och barn) man har och konsekvenserna av deras handlande.
Spelar ju ingen roll vilket sorts djur det är.

Har de orsakat en olägenhet på något vis (bevisligen) är det bara att bita i det sura äpplet och försöka göra rätt för sig.

Om min katt/hund skiter hos grannen och jag ser det (eller nån annan, som kan tala om att det var min katt) då får jag ju gå dit och plocka upp det! Eller om grisen springer in och bökar upp deras trädgård.. då får jag betala för återställningen av denna.

Det jag inte ser eller vet om, kan jag inte göra så mycket åt tyvärr!
Så det gäller för andra att säga till, fotografera eller whatever..

Är man inte villig att ta ett korrekt ansvar för de djur (och barn) man har, ska man ta sig en funderare på om man borde ha några alls.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Håller du med att det borde vara olagligt för de dödar vilda djur

Varför ska hundar kopplad men inte katter det är ingen logik
Människor bör inte gå utan koppel/lösa!
De förstör allt i sin väg, de dödar (inte bara djur, utan andra människor också).. slåss.. våldtar..

Finns heller ingen logik i att människan ska få vara lös :thinking:
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Snigla Snigla skrev:
Man ska ta ansvar för alla djur (och barn) man har och konsekvenserna av deras handlande.
Spelar ju ingen roll vilket sorts djur det är.

Har de orsakat en olägenhet på något vis (bevisligen) är det bara att bita i det sura äpplet och försöka göra rätt för sig.

Om min katt/hund skiter hos grannen och jag ser det (eller nån annan, som kan tala om att det var min katt) då får jag ju gå dit och plocka upp det! Eller om grisen springer in och bökar upp deras trädgård.. då får jag betala för återställningen av denna.

Det jag inte ser eller vet om, kan jag inte göra så mycket åt tyvärr!
Så det gäller för andra att säga till, fotografera eller whatever..

Är man inte villig att ta ett korrekt ansvar för de djur (och barn) man har, ska man ta sig en funderare på om man borde ha några alls.
Mycket bra skrivet!

Tyvärr så är det ganska svårt att bevisa vems katt det är som skiter på vår tomt på natten.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Mycket bra skrivet!

Tyvärr så är det ganska svårt att bevisa vems katt det är som skiter på vår tomt på natten.
Japp, så är det tyvärr. Det finns både tamkatter och vildkatter (och helt andra djur) som rör sig ute i naturen hela tiden och kan orsaka "skador" på andras saker/tomter.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Mycket bra skrivet!

Tyvärr så är det ganska svårt att bevisa vems katt det är som skiter på vår tomt på natten.
Sätt upp en kamera, ta reda på vem som äger katten och ta en dialog. Kanske kan de hålla katten inne på natten. Att ha ihjäl alla katter för ett problem med en katt är inte rationellt eller sjysst mot andra kattägare.
 
Heij83
Snigla Snigla skrev:
Japp, så är det tyvärr. Det finns både tamkatter och vildkatter (och helt andra djur) som rör sig ute i naturen hela tiden och kan orsaka "skador" på andras saker/tomter.
Vilda djur hör till vår fauna och gör dessa skador eller stör så kan man ha rätt att avliva.
Men katten är någons tamdjur.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Vilda djur hör till vår fauna och gör dessa skador eller stör så kan man ha rätt att avliva.
Men katten är någons tamdjur.
Du antar att alla hundägare är som du, ansvarstagande, och kattägare generellt inte är ansvarstagande och vill sätta regler utifrån det. Problemet är att det finns massor av ansvarstagande kattägare och oansvariga hundägare. Ditt antagande är felaktigt. Därav är din slutsats felaktig.

Hundar är farligare för människor än katter, därför ställs det hårdare krav. Hundar är dessutom även flockdjur som går att kontrollera på ett annat sätt. Skulle man kunna ha tex lejon som husdjur är jag övertygad att man inte skulle få släppa dem fria.
 
Heij83
J JohanLun skrev:
Du antar att alla hundägare är som du, ansvarstagande, och kattägare generellt inte är ansvarstagande och vill sätta regler utifrån det. Problemet är att det finns massor av ansvarstagande kattägare och oansvariga hundägare. Ditt antagande är felaktigt. Därav är din slutsats felaktig.

Hundar är farligare för människor än katter, därför ställs det hårdare krav. Hundar är dessutom även flockdjur som går att kontrollera på ett annat sätt. Skulle man kunna ha tex lejon som husdjur är jag övertygad att man inte skulle få släppa dem fria.
Jag känner många ansvarstagande kattägare som antingen har innekatt eller hägnat in tomten så pass att katten stannar där.
Det är ansvarstagande!
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Är det där en sån där kamphundsras? På ett annat forum jag är medlem i så skrivs det i nuvarande läge om en incident med en hund som nästan bet ut ögat på en 5 årig flicka på ett barnkalas. Rasen var så klart en såndär kamphundssort, amstaff nånting.

Ägaren insisterade den var helt ofarlig, sen blev ägaren helt urflippad och arg då fadern till flickan blir arg över att hunden attackerade hans barn och kanske ärrat henne för livet. Flickan verkar ha klarat sig utan något värre ärr dock. Vi hoppas alla han polisanmäler ägaren.

Ja och sen i USA händer ju något liknande för flera år sen med en flicka och pitbulls, det är så hemskt jag inte vill tänka på det. Gick inte lika bra då.
Jepp det är en kamphund!
Men under hennes 8 åriga liv så har hon bara bringat kärlek och mys ( och en del hundskit) :D
Skulle hon mot all förmodan ge sig på någon så lovar jag att det är godnatt direkt.

Vi människor står över djuren och har därmed ett enormt ansvar för deras liv & hälsa.

Sen att vi projicerar en massa känslor och gör våra husdjur mänskliga gör oss mest fåniga.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Må så vara, men det vore en lika vrickad idé att ha sommarjobbare som samlar in ekorrar.

I normalfallet, där jag bott, besöks tomten av ett par tre katter, oftast samma katter. Man ser dem någon gång i veckan. Visst kan nån skita på ett lämpligt eller olämpligt ställe. En katt har skitit under vår trappa ett par gånger och personligen skiter jag i det. Sandlådan har jag lock på, det är inte så svårt att hantera för en normalbegåvad person, till och med ett normalt barn klarar det. Jag kan bara inte se att husdjurskatter rimligen kan ställa till så stort besvär (jämfört med all annan skit och störningar som man får stå ut med) att det rättfärdigar att förbjuda katter, än mindre döda sin grannes husdjur.

Tänk efter nästa gång hur mycket dina barn, din hund, din grill etc eventuellt stör grannen och tagga ned lite.

Det finns givetvis fall med personer som håller ett tjog katter eller vildkatter, det tror jag dock går att anmäla - det är en annan sak än en enstaka katt.

Och igen, jag tycker det är olämpligt att ha utekatter i flerbostadshus - men det bör vara upp till hyresvärden/föreningen att reglera detta...
Ok så hur ska vi lägga ett lock på sandlådan utanför som är ca 200 kvm.
Förklara gärna hur min sexåring ska hantera det locket/nätet.
 
Snigla Snigla skrev:
Man ska ta ansvar för alla djur (och barn) man har och konsekvenserna av deras handlande.
Spelar ju ingen roll vilket sorts djur det är.

Har de orsakat en olägenhet på något vis (bevisligen) är det bara att bita i det sura äpplet och försöka göra rätt för sig.

Om min katt/hund skiter hos grannen och jag ser det (eller nån annan, som kan tala om att det var min katt) då får jag ju gå dit och plocka upp det! Eller om grisen springer in och bökar upp deras trädgård.. då får jag betala för återställningen av denna.

Det jag inte ser eller vet om, kan jag inte göra så mycket åt tyvärr!
Så det gäller för andra att säga till, fotografera eller whatever..

Är man inte villig att ta ett korrekt ansvar för de djur (och barn) man har, ska man ta sig en funderare på om man borde ha några alls.
Har du koll på dina djur så kan dom inte göra skada, om din katt skiter i någon annan trädgård än din egen så är det du som inte har koll på ditt tamdjur.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Du antar att alla hundägare är som du, ansvarstagande, och kattägare generellt inte är ansvarstagande och vill sätta regler utifrån det. Problemet är att det finns massor av ansvarstagande kattägare och oansvariga hundägare. Ditt antagande är felaktigt. Därav är din slutsats felaktig.

Hundar är farligare för människor än katter, därför ställs det hårdare krav. Hundar är dessutom även flockdjur som går att kontrollera på ett annat sätt. Skulle man kunna ha tex lejon som husdjur är jag övertygad att man inte skulle få släppa dem fria.
Denna tråd handlar om katter inte hundar så förstår inte varför du tar upp andra saker hela tiden.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
T twoody skrev:
Denna tråd handlar om katter inte hundar så förstår inte varför du tar upp andra saker hela tiden.
För att exemplifiera hur snett jag tycker några i tråden resonerar.

Identifiera vem som äger katten ni tycker är ett problem, ta en diskussion om lösningar med ägaren. Är det så jäkla svårt att lista ut?

Jag kan ärligt inte fatta hur vuxna män kan vara rädda för en kattskit och att ha en dialog med sina grannar. Hur stort kan problemet vara? Hur många katter besöker er tomt?

Om alla problem ska lösas på samma sätt så kan man ju förespråka att gå runt och lossa hjulbultarna på de i kvarteret dom man tror kör för fort.
 
  • Haha
Talvan
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ok så hur ska vi lägga ett lock på sandlådan utanför som är ca 200 kvm.
Förklara gärna hur min sexåring ska hantera det locket/nätet.
Om sandlådan är 200kmv måste kattskiten vara som mandeln i gröten eller nålen i höstacken. :D Vilken stor sandlåda du leker i? Är det ett grustag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.