Heij83 Heij83 skrev:
Vi kan nog vara ganska överens om att vi inte är överens ;)
Ja, därom råder inget tvivel. Och jag är hundvän också, jag vill inte straffa skötsamma hundägare bara för några missköter sig.
 
Heij83
J JohanLun skrev:
Jo att eftersom alla inte följer lagen så förbjuder vi alla hundar?

Och som tidigare nämnts går inte hund och katt att hålla på samma sätt. Hundar har sina "problem" liksom katter.

Det är olika regler för cyklar och bilar just för att de är olika. Att du har otur med en missanpassad katt kan inte sätta regler som straffar alla andra kattägare. Det är det som inte går in tydligen.

Men varför går det inte att hålla en katt i koppel?
Var en tidigare i tråden som hade sett en ansvarsfull ägare vara ute med sin katt i just koppel.
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Jag kan lägga upp bilder på hundskit men det säger inget om hur DU är som hundägare, därför tillför det ingen alls i debatten. Du sköter dig nog men andra gör det inte. Vi ska inte låta de som inte sköter sig drabba dig?

Vi har en kastrerad raskatt som är inne huvuddelen av tiden, går i koppel ute när vi inte är säkra på få in den till natten eller till vi ska bort. På helger får den vara ute när vi är ute. Givetvis går inte garantera han håller sig på tomten, men oftast gör den det.

Jag skulle gärna ha hund, men vi är hemifrån för lång tid på dagarna för att det ska funka. Så det är bra det finns djur med olika förutsättningar. Tyvärr finns det ägare med olika förutsättningar eller förstånd också. Men man kan inte straffa alla pga några inte är ansvarsfulla.
 
Det finns dock en ganska stor skillnad.
En hundägare som låter sin hund skita på trottoaren tittar sig försiktigt omkring och hoppas att ingen ser (om hen är normalt funtad) och inser att man glömde påse. En viss skam kan ju förekomma och man kanske bygger upp ett försvarstal om man skulle bli konfronterad. För man vet att man gör fel (om man inte skolkade från LivetsHårdaSkola).

En kattägare som släpper ut sin katt för kvällen vinkar glatt o säger trevlig natt, och tänker väldigt lite på vart katten tömmer tarmen. Inget fel görs och man behöver inte känna nån form av skam eller ansvar.

Bajset är samma men det ena är mer rätt en det andra.

Lag är en sak men en viss lägsta nivå på moral hade ju varit en bra början.
 
Nä, tyvärr, det finns hundägare som låter hunden skita mitt på vägen, bredvid finns en hundbajslåda OCH påsar. Har påpekat detta en gång för en kille i 18 årsåldern med en kamphund på ett vänligt sätt när hunden sket mitt på vägen precis vid en lekplats. " Om du glömt påsar finns det på stolpen där". Med tanke på han uppsyn och reaktion har jag undvikit att påpeka detta för någon individ med liknande utseende någon mer gång.

På vår badplats är det en stor skylt med hundförbud. Där låter ändå folk sina hundar bada. Eftersom jag nu bor i ett litet villaområde är det mindre ofta kamphundar, så jag brukar upplysa om förbudet ibland. Är det bara vi som badar har jag själv inget emot att en hund går fri där men någon som jag pratade med sa istället"men var ska då min hund bada?", Utmed stranden, me man tänker,- tja, inte fan vet jag men stranden är flera km och bara de 50m med gräsplan och sandstrand har hundföbud så... För en normalbegåvad går det nog att lista ut. Alla hundägare är inte vettiga.

Hunden (iallafall de större modellerna) skiter dessutom loads med kladdig skit medan katten släpper några spelkulor, jag vet då vi har en ovanligt stor kattsort som alltid skiter på låda (inte barnens sandlåda då;)) så jag plockar upp allt han presterar. :)
 
Redigerat:
Heij83
J JohanLun skrev:
Jag kan lägga upp bilder på hundskit men det säger inget om hur DU är som hundägare, därför tillför det ingen alls i debatten. Du sköter dig nog men andra gör det inte. Vi ska inte låta de som inte sköter sig drabba dig?

Vi har en kastrerad raskatt som är inne huvuddelen av tiden, går i koppel ute när vi inte är säkra på få in den till natten eller till vi ska bort. På helger får den vara ute när vi är ute. Givetvis går inte garantera han håller sig på tomten, men oftast gör den det.

Jag skulle gärna ha hund, men vi är hemifrån för lång tid på dagarna för att det ska funka. Så det är bra det finns djur med olika förutsättningar. Tyvärr finns det ägare med olika förutsättningar eller förstånd också. Men man kan inte straffa alla pga några inte är ansvarsfulla.
Hade du hållit din katt på din fastighet så hade du varit ansvarsfull vilket du verkar vara större delen av tiden.
Men jag kan garantera att mina hundar håller sig på vår tomt såvida det inte hänt någon olycka med en grind eller så men även då tenderar dom att hålla sig innanför.

Det hela handlar om att man som kattägare inte har något som helst ansvar för vad ditt djur gör. Ge mig ett exempel på något annan djur det gäller.
 
Ren?
 
Bi? Duva?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Vi bor på landet också och hundar och hundskit är mycket mera prevalent än kattskit. Vi har nog fan aldrig sett kattskit utomhus här. Senast igår fick man stiga runt en hundskit. Skäller gör dom också, vet inte om det är mera ljud av hundarna eller grannens tupp.
Här på gården går det höns tuppar och katter! En gång har det varit en hund inne på vår mark lös och jagat både höns och katter..

Då lovade jag ägaren att nästa gång återfinns hunden på ladugårdsväggen så kan hon komma förbi och titta på den då och då :)
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men herregud, förstorar ni inte problem nu? Ska sommarjobbarna samla alla igelkottar, skator, harar, rådjur också - de stör säkert nån. Flytta till nån sandöken där det är dött och livlöst och troligen fritt från mygg, växter och djur som kan skita...

Typiskt kattägare att komma med sånna där argument.
Ska vi inte samla in alla fiskar som skiter i vattnet också?


Den stora skillnaden är väl att djuren du räknar upp är vilda till skillnad från katten som någon lat kattägare inte kan besväras att hålla koll på
 
  • Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
Tillbringar semestern på en farm på Gotland, här lever katter, kaniner och fåglar (olika höns o ankor) tillsammans fritt. Hundar ska hållas strikt kopplade för sitt eget bästa, kattmammorna är inte att leka med när kattungarna är små.

Själv har vi både katt o hund, båda är djur på 4 ben, annars finns ingen likhet, och de ska inte jämföras.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Det här är min infart och det är INTE min hund!
Hund kopplad vid en infart med grus, grind och häck, hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Är det där en sån där kamphundsras? På ett annat forum jag är medlem i så skrivs det i nuvarande läge om en incident med en hund som nästan bet ut ögat på en 5 årig flicka på ett barnkalas. Rasen var så klart en såndär kamphundssort, amstaff nånting.

Ägaren insisterade den var helt ofarlig, sen blev ägaren helt urflippad och arg då fadern till flickan blir arg över att hunden attackerade hans barn och kanske ärrat henne för livet. Flickan verkar ha klarat sig utan något värre ärr dock. Vi hoppas alla han polisanmäler ägaren.

Ja och sen i USA händer ju något liknande för flera år sen med en flicka och pitbulls, det är så hemskt jag inte vill tänka på det. Gick inte lika bra då.
 
Needas Needas skrev:
Det här är min infart och det är INTE min hund!
[bild]
Men du håller ju i kopplet:p?
Plockade du upp efter den?
 
Heij83
Needas Needas skrev:
Det här är min infart och det är INTE min hund!
[bild]
Förhoppningsvis var det på utsidan och ägaren plockade upp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.