Sailorman skrev:
Men om man vill ha en längre sladd till sina grejor och har tänkt att behålla dem så tycker inte jag att det spelar någon roll om det är gjuten kontakt eller eftermonterad. Kabel i "lösvikt och "hanar"...
Håller med om att korta sladdar är mkt störande!!!

Redigerat:
Har sällan "vägen förbi" Jula då jag pendlar kollektivt men det kanske är dags att göra ett undantag och shoppa loss lite diverseprylar + lampa med gummikabel på Jula.

Mikael_L
Hur gick det phl? fick du dig en gummikabel?
Numera verkar den där lampan vara helt ersatt med den nya som har en riktigt plastig skitkabel.

Annars tipsar jag om att Classe i sjön säljer just nu ut 3-meters sådana här, för 19:50

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23380875

Skynda och fynda, Uppsala har några kvar!

Jeg hater plastkabler!!!

De er værre å håndtere enn en Boa constrictor som er sinna

ClasseClas
Mikael_L skrev:
Hur gick det phl? fick du dig en gummikabel?
Numera verkar den där lampan vara helt ersatt med den nya som har en riktigt plastig skitkabel.

Annars tipsar jag om att Classe i sjön säljer just nu ut 3-meters sådana här, för 19:50

[länk]

Skynda och fynda, Uppsala har några kvar!
Tack för tipset! Jag köpte slut på de 4 gummikablar som fanns kvar på Classe i Stinsen, Sollentuna.

Jag fick med mig en riktig gummikabel. Vet dock inte riktigt vilken lampa det var jag fick den från, någon billig historia på Jula iaf. Bytet var lätt.

Om du kan hitta Kress kablar med billigare frakt så kan de ju löna sig om du ska ha flera.
Eller om swedol fortfarande kan få hem Kress delar, dom var ju deras återförsäljare tills förra året.
Riktigt bra kablar är det, smidiga oavsett hur kallt det är.
http://viewitem.eim.ebay.se/Kress-Netzkabel-4-m/230707234241/item

Fein's kablar , helt klart. Iaf den som är på Multimastern, har nog sällan stött på bättre kablar på nyare maskiner. Finns en del äldre Bosch och Hilti med fina sladdställ på. Har en DeWalt tigersåg med 5.5 m gummikabel på också, fast den är några år, troligtvis inte alls lika bra sladd på dom nya maskinerna.
Finns nått som kalls siliconkabel också har jag för mig, satt sån på nån maskin ja lånade nån gång, den va jäkla trevlig. Har ej sett den efteråt dock ,nån som vet nått om dom ?

Var finner man dessa FEIN kablar?

jac skrev:
Denna från Jula tycker jag känns OK:
[länk]
Visserligen inte 4m utan "bara" 3,5.
3.5m räcker mest troligt för mig. Detta verkar ju vara ett riktigt vettigt alternativ. RDO är väl H05RN-F, vilket är väder & oljebeständig gummikabel. De brukar ju inte bli så stela när temperaturen kryper neråt. Visst är RDOE, H07RN-F tåligare & fräckare, men overkill i mitt sammanhang. Så det får bli en tur förbi Jula och kolla läget.

Tack för tipset!

Var inom en Jula butik & kollade på kabeln. Den var från Gelia.

Kollade på deras hemsida om det finns någon längre variant.

www.Gelia.se

Å det finns; 3,5m samt 5m

Sladdställ, ojordat
Gummikabel gjuten stickpropp för utbyte på exempelvis dubbelisolerade elhandverktyg. Kabel RDO (H05RN-F).
01.00.0004.71 3,5m
40 0002 1551 5m

sid 5-13
http://np.netpublicator.com/?id=n83570596

Köpte 5m H05RN-F 2x0.75 mm2 med pågjuten stickpropp på Jysk under utförsäljning av julbelysning för ett par år sedan. Betalade då 10 kr styck. Jag köpte de sex dom hade kvar. Du kan ju kolla om dessa belysningssystem finns kvar eller om det bara är LED som gäller. Den hette förlängningssladd för proffessionella ljuskedjor.

/m

Mikael_L
Macce skrev:
Köpte 5m H05RN-F 2x0.75 mm2 med pågjuten stickpropp på Jysk under utförsäljning av julbelysning för ett par år sedan. Betalade då 10 kr styck. Jag köpte de sex dom hade kvar. Du kan ju kolla om dessa belysningssystem finns kvar eller om det bara är LED som gäller. Den hette förlängningssladd för proffessionella ljuskedjor.

/m
2x0,75mm2 är kanske inte bra till effektkrävande maskiner, och eventuellt lite mer lättskadad än en kraftigare sladd.
Men upp till 1000W borde det funka, och de täcker ju de flesta handmaskiner förvisso.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.