M
E elmont skrev:
Eftersom det finns saker som INTE ska skyddas av en JFB (läs #1) så behöver det inte vara nått fel på löpbandet bara för att det löser JFB.
Du som verkar ha koll; hur kommer det sig att vissa saker inte ska skyddas av en jfb? Kan de inte bli strömförande då? (Jag är el-rookie, därav att jag vill göra rätt och inte chansa. Saknar man kunskap blir det ju lätt farligt...

M EmmaRa skrev:
Du som verkar ha koll; hur kommer det sig att vissa saker inte ska skyddas av en jfb? Kan de inte bli strömförande då? (Jag är el-rookie, därav att jag vill göra rätt och inte chansa. Saknar man kunskap blir det ju lätt farligt...
En jordfelsbrytare skyddar om chassit blir strömförande. Många produkter har förstärkt dubbel isolering mellan spänning och chassi och då är jfb overkill. Dubbel isolering är oftast en dyrare safety än skyddsjordat chassi+jfb för tillverkaren. Men eventuellt då nödvändigt för vissa löpband.

M
P Pettttter skrev:
En jordfelsbrytare skyddar om chassit blir strömförande. Många produkter har förstärkt dubbel isolering mellan spänning och chassi och då är jfb overkill. Dubbel isolering är oftast en dyrare safety än skyddsjordat chassi+jfb för tillverkaren. Men eventuellt då nödvändigt för vissa löpband.
Ah. Förklarar saken. Ska helt klart kolla upp om jag kan få tag i en manual då och se vad där står.

Och märk väl att JFB och skyddsjord INTE har nått direkt samband. En JFB skyddar lika bra/dåligt oavsett om apparaten är jordad eller ej.
Att man inte ska använda JFB till vissa "apparater" beror på att dom pga konstruktionen gör att dom löser en JFB. Och det helt utan att det är nått fel.

• Gilla
milimani
  • Laddar…
M
E elmont skrev:
Och märk väl att JFB och skyddsjord INTE har nått direkt samband. En JFB skyddar lika bra/dåligt oavsett om apparaten är jordad eller ej.
Att man inte ska använda JFB till vissa "apparater" beror på att dom pga konstruktionen gör att dom löser en JFB. Och det helt utan att det är nått fel.
Börjar ju fundera om detta är så. Det underliga är att den löser jfb vid första påslag. Vippar man tillbaka jfb och kör igen så funkar det. Är som att det har någon initial strömboost.

Känner du ingen lite elkunnig som kan hjälpa dig gå till botten med problemet? I en annan tråd med samma fel kom det inte i mål det är inga problem att reda ut vore intressant att få klarhet i detaljerna. Är säkert inget annat än spiken vid tillslag som löser ut brytaren och inget farligt men givetvis irriterande och inte så det ska vara gjort.

Och som sagt tidigare finns sen länge ingen möjlighet att installera uttag för detta utan skydd av JFB och det är heller ingen lösning knappast heller att fastansluta en sån här apparat även om det givetvis går.

M
GK100 GK100 skrev:
Känner du ingen lite elkunnig som kan hjälpa dig gå till botten med problemet? I en annan tråd med samma fel kom det inte i mål det är inga problem att reda ut vore intressant att få klarhet i detaljerna. Är säkert inget annat än spiken vid tillslag som löser ut brytaren och inget farligt men givetvis irriterande och inte så det ska vara gjort.

Och som sagt tidigare finns sen länge ingen möjlighet att installera uttag för detta utan skydd av JFB och det är heller ingen lösning knappast heller att fastansluta en sån här apparat även om det givetvis går.
Jodå. Elektriker har kollat på resten av elen i garaget och allt där är i sin ordning så nästa steg är just att mäta upp löpbandet.

Men hur menar du då man ska göra, bara en fråga, för de löpband där det i manual står ”bandet SKALL ALDRIG anslutas till jordfelsbrytare”? Det står så uttryckligen för ett par band jag sett och jag funderar om samma gäller för detta. Ska de kasseras, eller hur tänker du där?

Jag funderar på varför den löser ut vid första tillslag men inte andra också. Har den ”laddat ur” på nåt vis då?

Bandet står idag på gummimatta, men det borde väl inte kunna ge problem?

M EmmaRa skrev:
Men hur menar du då man ska göra, bara en fråga, för de löpband där det i manual står ”bandet SKALL ALDRIG anslutas till jordfelsbrytare”? Det står så uttryckligen för ett par band jag sett och jag funderar om samma gäller för detta. Ska de kasseras, eller hur tänker du där?
Som sagt är det inte sen lång tid inte möjligt att installera uttag som inte skyddas av JFB så om banden har stickpropp är det ingen vettig text i de manualerna. Har du något exempel på det vore kul att se vad det är för grejer. Det går ju att skydda både externt genom diverse åtgärder eller genom att tillverkaren gör en bättre konstruktion så kasseras behövs knappast, bättre konstruktion givetvis bäst. Att byta JFB till en som är mer okänslig för transienter av olika slag hjälper men det ska man inte behöva pga att utrustningen inte är bra utförd.
M EmmaRa skrev:
Jag funderar på varför den löser ut vid första tillslag men inte andra också. Har den ”laddat ur” på nåt vis då?
Om något så snarare att den laddats upp om det nu som det verkar beror på inkopplingsströmmen och den obalanserade stöten där.
M EmmaRa skrev:
Bandet står idag på gummimatta, men det borde väl inte kunna ge problem?
Nej det har knappast med detta att göra på något sätt.

M
GK100 GK100 skrev:
Som sagt är det inte sen lång tid inte möjligt att installera uttag som inte skyddas av JFB så om banden har stickpropp är det ingen vettig text i de manualerna. Har du något exempel på det vore kul att se vad det är för grejer. Det går ju att skydda både externt genom diverse åtgärder eller genom att tillverkaren gör en bättre konstruktion så kasseras behövs knappast, bättre konstruktion givetvis bäst.

Om något så snarare att den laddats upp om det nu som det verkar beror på inkopplingsströmmen och den obalanserade stöten där.

Nej det har knappast med detta att göra på något sätt.
Tror inte tillverkaren kommer ta in banden och bygga om dem.
Exempel:
https://hefitness.se/produktfiler/masterfitnesst20manual.pdf

http://mylnasport.se/wp-content/uploads/sites/3/2016/08/2016-SOLE-F85-Svensk.pdf

På detta band, http://www.biomekanikk.no/documents/Bruksanvisning_RL2500E.pdf, står följande ”När bandet ansluts med jordfelsbrytare kan problem uppstå med att den löser ut. Detta beror på att kondensatorerna i filterna laddas upp. Åtgärd: återställ brytaren.”

Det är ju dock inte så hejsan att gå ut och slå på en jfb i uttag utomhus varje dag denna tid på året.

Vad tänker du på för ”diverse åtgärder” man kan göra?

De kanske inte ens skulle sälja dem med beskrivningarna i manualerna dvs att man ska ansluta med stickpropp till uttag som inte skyddas av JFB pga dåliga lösningar. Mycket tveksamt för utrustning som inte är avsedda för fastanslutning och som är en typisk hemma/konsumentprodukt som här,

Man kan göra egna åtgärder som olika form av startströmsbegränsare, typiska sökningar tex "inrush current limiter" osv det finns många olika sätt att välja bland både de som kräver att man vet lite mer och sånt man kopplar in via stickpropp/uttag. Ett annat är som sagt att välja en JFB som är tåligare för den här typen strömspikar det är rimligt för att komma från problemet men knappast något man ska behöva pga banden.

Det är väl kanske inte en produkt som är avsedd för "vanligt" hemmabruk, den ska ju anslutas med en "Europakontakt" CEE 16 och via ett blockerat uttag. och har bandet några år på nacken så kan det ju vara tillverkat före det att CEE16 skulle skyddas av en JFB.
Jag håller även helt med om att problemet är en "svaghet" i nätdelen.

M
GK100 GK100 skrev:
De kanske inte ens skulle sälja dem med beskrivningarna i manualerna dvs att man ska ansluta med stickpropp till uttag som inte skyddas av JFB pga dåliga lösningar. Mycket tveksamt för utrustning som inte är avsedda för fastanslutning och som är en typisk hemma/konsumentprodukt som här,

Man kan göra egna åtgärder som olika form av startströmsbegränsare, typiska sökningar tex "inrush current limiter" osv det finns många olika sätt att välja bland både de som kräver att man vet lite mer och sånt man kopplar in via stickpropp/uttag. Ett annat är som sagt att välja en JFB som är tåligare för den här typen strömspikar det är rimligt för att komma från problemet men knappast något man ska behöva pga banden.
Då jag själv inte är hemma på praktisk el kommer jag inte göra nåt själv alls. Däremot vill jag gärna kunna vara påläst för att inte få vare sig en osäker lösning eller en som gör att jag måste ta ut extra lån för att ha råd. Särskilt inte då hela garaget kommer byggas om om ett par år.

Nu är det ju också som det är. Banden finns och säljs/har sålts. Jag vill bara ha en säker lösning för mitt eget band, att ändra löpbandstillverkares konstruktioner lämnar jag åt någon annan.

M
E elmont skrev:
Det är väl kanske inte en produkt som är avsedd för "vanligt" hemmabruk, den ska ju anslutas med en "Europakontakt" CEE 16 och via ett blockerat uttag. och har bandet några år på nacken så kan det ju vara tillverkat före det att CEE16 skulle skyddas av en JFB.
Jag håller även helt med om att problemet är en "svaghet" i nätdelen.
Mitt band är ca 15 år tror jag.

Finns det bara en JFB som ligger över alla grupper i hela centralen? Det är väl förmodligen att löpbandet har lite läckström och vid start så går det över gränsen för JFB och den löser ut.

Problemet är kondingar i nätfiltret som det står om i anslutningsinstruktionerna.
Troligen går det rätt enkelt att åtgärda om man är lite hemma på elektronik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.