2 871 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Lönsamt att byta radioatortermostat på gamla element
TS föräldrar har inte termostater alls som jag tolkar TS. Så termostatbyte är ju oavsett inte aktuellt. Värmepumpar fungerar normalt sett bättre utan radiator termostater. Så en injustering kan vara lämpligt. Men termostater lönar sig inte.
Nja, ett värmesystem (oberoende vilket), är mest energieffektivast när:D Daniel 109 skrev:
- Radiator-/golvvärmekretsarna är rätt injusterat
- Centrala reglersystemet är rätt injusterat samt har framledningsgivare, utegivare & innegivare (som är optimalt placerad)
- Termostater/ställdon injusterade så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Att köra utan termostaterna så kommer radiatorerna att fortsätta ge värme fastän rumstemperaturen är över det man vill ha.
Tex i köket när man håller på att laga mat.
Tex i gillestugan när man eldar i kaminen.
Tex i barnets rum när barnet har flera kompisar hemma och dörren till rummet stängt.
Jag håller inte riktigt med. Andra värmekällor än värmepumpar förlorar inte på att det blir högre temperaturer. Så där fungerar det med ett dumt system och radiator termostater. Men naturligtvis fungerar det även att göra som du beskriver.
Kör man ut varmare vatten än nödvändigt i framledning så måste termostatventilerna strypa flödet mer än nödvändigt, det kan ge upphov till störande ljud i ventilen, cirkulationspumpen behöver jobba hårdare än nödvändigt.
Med "för hög" framledningstemperatur ökar risken för att temperaturen i rummet börjar svaja.
Med "för hög" framledningstemperatur ökar risken för att temperaturen i rummet börjar svaja.
Pumpen jobbar inte hårdare med lägre flöde, snarare tvärtom.
Min erfarenhet är att termostater klarar av det bra även med hög temperatur och extremt lågt flöde. Dock då inte elektromekaniska, de kanske har svårare för det.
Min erfarenhet är att termostater klarar av det bra även med hög temperatur och extremt lågt flöde. Dock då inte elektromekaniska, de kanske har svårare för det.