2 870 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Lönsamt att byta radioatortermostat på gamla element
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har gått i tankarna på att byta radioatortermostaten på elementen i mina föräldrars i hus. De som sitter i har aldrig bytits ut. De som sitter i används för att kontrollera flödet i elementen och inte temperaturen.
Orsaken till att jag vill göra bytet är att de har en galen förbrukning på värme. El fakturan hamnade på 14000 kronor + 3800 för nätavgift för december månad,
Huset använder sig av en bergvärmepump. Det har tidigare funnits en panna med direktverkande el och en oljepanna. Mina föräldrar flyttade till huset för 20 år sedan. Bytet från direktverkande el till bergvärmepump gjordes när föräldrarna tog över huset. Inga byten har gjort på radiatorelementen eller termostat tidigare,
Min fråga är:
-Är det lönsamt att byta ut termostaterna på element med digitala termostater ? Är det någon som har gjort det tidigare?
Jag har gått i tankarna på att byta radioatortermostaten på elementen i mina föräldrars i hus. De som sitter i har aldrig bytits ut. De som sitter i används för att kontrollera flödet i elementen och inte temperaturen.
Orsaken till att jag vill göra bytet är att de har en galen förbrukning på värme. El fakturan hamnade på 14000 kronor + 3800 för nätavgift för december månad,
Huset använder sig av en bergvärmepump. Det har tidigare funnits en panna med direktverkande el och en oljepanna. Mina föräldrar flyttade till huset för 20 år sedan. Bytet från direktverkande el till bergvärmepump gjordes när föräldrarna tog över huset. Inga byten har gjort på radiatorelementen eller termostat tidigare,
Min fråga är:
-Är det lönsamt att byta ut termostaterna på element med digitala termostater ? Är det någon som har gjort det tidigare?
Digitala termostater kostar numera mycket. Man måste då verkligen veta att det är finesser man ska använda sig av, annars är de gamla analoga bättre att ha. Testade ett par digitala men de gick båda sönder efter ett par år och man måste komma ihåg att byta batterier. Huset är också värmetrögt så det gav inte särskilt mycket att försöka köra med t.ex. nattsänkning och ha lite högre innetemperatur under dagen. Blev bara ett slags genomsnitt av innetemperaturen.
Steg 1:Murat Thomas Alp skrev:
Injustering av radiatorkretsen så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje radiator.
Steg 2:
Injustering av kurvlutningen och eventuell parallellförskjutning av kurvan.
Steg 3:
Eventuellt montering av termostater på radiatorerna å justera in de så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen
Efter steg 1 & 2 så är systemet så mycket injusterat som det går att göra.
Termostaterna på radiatorerna bör bara strypa flödet när rummet får värmetillförsel via extern värmekälla, tex solinstrålning.
Med dem siffrorna låter det spontant att dina föräldrars bergvärme inte fungerar så bra. Om den är 20 år gammal är det kanske dags att byta.
Jag är med på det. Dock har jag inte fått svaret på om det är lönsamt eller inte.Kommer den kostnaden jag lägger ut på att byta ut dessa att löna sig?Demmpa skrev:Steg 1:
Injustering av radiatorkretsen så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje radiator.
Steg 2:
Injustering av kurvlutningen och eventuell parallellförskjutning av kurvan.
Steg 3:
Eventuellt montering av termostater på radiatorerna å justera in de så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen
Efter steg 1 & 2 så är systemet så mycket injusterat som det går att göra.
Termostaterna på radiatorerna bör bara strypa flödet när rummet får värmetillförsel via extern värmekälla, tex solinstrålning.
Genom att justera in hela värmesystemet (förinställning & framledning) så kommer det att åtgå som minst energi.Murat Thomas Alp skrev:
Att byta termostaterna innan det andra är gjort är bara onödigt.
Att byta till elektoniska/digitala termostater är oftast överlag onödigt, vanligta traditionella termostater är oftast bästa alternativet.
Traditionella termostater kostar mindre i inköp å ingenting i drift.
Termostaterna rör man extremt sällan.
Om förinställningen är felaktig och det skickas ut högre temperatur i framledning än nödvändigt å man låter termostaterna justera flödet/värmen så finns det risk att det kostar mer än det skulle behövas, när man har värmepump, det är för att risken är stor att den går på elspets mer än nödvändigt.
Murat Thomas Alp skrev:Hej!
Min fråga är:
Om du idag har en jämn värme och håller önskad rumstemperatur i rummen så kommer det inte att innebära någon större besparing att byta termostater.
Elförbrukningen däremot visar på att bergvärmepumpen inte arbetar optimalt, om inte det är så att den är kraftigt underdimensionerad.
Jag skulle nog be någon se över värmepumpen, eller om du kan lägga ut lite driftdata här.
Hur stort är huset och vad är det för effekt på värmepumpen? Hur varmt har de inne?
...hur varmt har man i huset, 19-20 grader eller 25-26...?