Något förundrad har jag sett i Biltema och Julas papperskataloger att de verkar ha 5 resp 3 års garanti på billiga blandare...? :S
 
Ja, blandaren öppnar och stänger säkert men frågan är hur väl. Läs om mina erfarenheter längre upp så ser du vad man kan råka ut för.

/Anders
 
Anders_Nilsson skrev:
Köpte en skitblandare för 7-8 år sedan till ett hus jag hade. Kostade bara 299kr men missfärgade vattnet!!!:wow: och lät utav f-n när man hade vissa lägen på manöverspaken. Köp ett känt märke och låt det kosta 1000-1500kr, allt över det lägger du för design eller att du vill ha ett visst märke. Men köp under inga som helst omständigheter ett no-name-märke. Köp hellre en begagnad kvalitetsblandare på blocket. Blandare, diskbänk och handfat tillhör såna där grejer som ändå ser skit ut efter en dags användning.

/Anders
Hmm, det är bara att skämmas och kapitulera. :blushing: Jag lydde mitt eget råd om att bara installera billig-skit-blandare om man ändå väntar något år på en kommande renovering. Kort sagt, jag installerade en biltema 299 kr tvättställsblandare i förrgår. Visst det kommer vatten, den ser ok ut, men var fullständigt superbesvärlig att installera jämfört med en FMM jag bytte för ett halvår sedan. Hoppas bara nu att den håller något år (2-3 år innan vi har pengar och tid till badrumsrenovering också).

Nästa gång lyder jag DITT råd och köper en begad kvalitetsblandare istället.
 
norrbottenstorpet skrev:
Hmm, det är bara att skämmas och kapitulera. :blushing: Jag lydde mitt eget råd om att bara installera billig-skit-blandare om man ändå väntar något år på en kommande renovering. Kort sagt, jag installerade en biltema 299 kr tvättställsblandare i förrgår. Visst det kommer vatten, den ser ok ut, men var fullständigt superbesvärlig att installera jämfört med en FMM jag bytte för ett halvår sedan. Hoppas bara nu att den håller något år (2-3 år innan vi har pengar och tid till badrumsrenovering också).

Nästa gång lyder jag DITT råd och köper en begad kvalitetsblandare istället.
Vad gjorde den så besvärlig att installera?
 
Posia skrev:
Något förundrad har jag sett i Biltema och Julas papperskataloger att de verkar ha 5 resp 3 års garanti på billiga blandare...? :S
Egentligen ganska ointressant. När man slitit med att få bort eländet (aldrig roligt att jobba uppåt inne i ett diskbänkskåp) så är det nog inte så intressant huruvida man får en ny på garantin.
 
Dyrt?

Passerade en Blanco blandare på Fredells i Stockholm häromveckan och frugan blev lyrisk - EN SÅN SKA VI HA!!
Ingen vits att ifrågasätta - Tittar på pris - 5045:-!!!!! Ser tusenlapparna och ölen med grabbarna på lördag dra sin kos - Biter ihop och kör med "Men, hjärtat - Den här då?" tricket... funkar inte! Attans..
Tar henne till nästa butik - "Älskling - Denna var ju skitsnygg!" "-NEJ! Jag VILL HA den andra!"
Sen slutade hon med "Jag" och gick mer på vad "vi" ville och då är det verkligen lönlöst att försöka mer.

Inser att loppet är kört - 5 Lax! Aldrig - tar till Google, landar på - 3795 + frakt... bah! Alternativ - Ebay.de - 1905:- ink UPS frakt hem till dörren! Taget!!

Varför kan inte dyrt vara billigt? Och billigt vara dyrt?

Om den lönade sig? Det får vi se när den är på plats! d^_^b
 
Redigerat:
Undrar om försäkringsbolagen har någon statistik på hur mycket risken för vattenskada ökar med en billig blandare.
 
Mora och FM Matsson är inte samma, som jag har förstått så delar de endast på gjuteriet.
 
Kör på Oras i stället för FM Mattson eller Mora, från vad jag sett så verkar deras kvalitet vara mycket bättre på senare tid, ca 2000 framåt.

Sen är ju det som slacker skriver ett hett tips att leta online utomlands, Tyskland, Danmark etc. om man är ute efter nåt speciellt.
 
v-g skrev:
...

Vill man bara ha det billigaste brukar det finnas på byggåtervinningar kranar som fungerar och ändå är märkes.
Jag antager att sådana begagnade kranar säljs i "befintligt skick" och därmed kan visa sig lika läckande som ens befintliga. Vad brukar erfoderliga renoveringsdelar kunna kosta ungefär?
 
Redigerat:
Posia:En keramisk insats till FMM (blandare) 233:-

lordmetroid:Även insatsen är samma och det är ju den som spelar störst roll i sammanhanget. Det är samma ägare men Mora är "designt" (=dyrmärket) och FMM är bra men inte så dyra och samma design i 100 år (som iofs är relativt tidlös).
 
slacker skrev:
Dyrt?

Passerade en Blanco blandare på Fredells i Stockholm häromveckan och frugan blev lyrisk - EN SÅN SKA VI HA!!
Ingen vits att ifrågasätta - Tittar på pris - 5045:-!!!!! Ser tusenlapparna och ölen med grabbarna på lördag dra sin kos - Biter ihop och kör med "Men, hjärtat - Den här då?" tricket... funkar inte! Attans..
Tar henne till nästa butik - "Älskling - Denna var ju skitsnygg!" "-NEJ! Jag VILL HA den andra!"
Sen slutade hon med "Jag" och gick mer på vad "vi" ville och då är det verkligen lönlöst att försöka mer.

Inser att loppet är kört - 5 Lax! Aldrig - tar till Google, landar på - 3795 + frakt... bah! Alternativ - Ebay.de - 1905:- ink UPS frakt hem till dörren! Taget!!

Varför kan inte dyrt vara billigt? Och billigt vara dyrt?

Om den lönade sig? Det får vi se när den är på plats! d^_^b
Innan man ska köpa något kollar man väl ALLTID på ebay?
Eller det är inte alls som gör det?
Jag som har gått och trott att det var EU-Standard att göra det.

Hade en billig blandare ett tag i en fotostudio som var fullkomligt skit.
Kostade 3-400 och var inte värd mer än 100spänn.

Glappig och skrek verkligen att den saknade kvalitet. Bytte den innan den började läcka... Gav sedan bort den till sambons storebror som har den till tvättstället i badrummet(ja, det är en köksblandare) och han är nöjd. . .
 
Har haft läckage på min Mora köksblandare. Visste inte namn på den så mailade Mora med en bild. De svarade dagen efter och sa vad jag behövde för saker och hur man gjorde. Fortsatte mina frågor och alltid snabba bra svar. Fick jag problem var det bara att höra av sig. Sån support betalar jag gärna flera hundra för.
 
Posia skrev:
Vad gjorde den så besvärlig att installera?
Dels var det lösa anslutningsrör 10 mm mjuk koppar. Att de inte satt fast initialt (som FMM gjorde) gjorde att de gärna lossnade hela tiden, då man försökte justera in dem att passa anslutningen.

Men svårast och pilligast var att det inte fanns med någon förlängningsmutter när blandaren skulle spännas fast mot tvättstället, bara två korta standardmuttrar. Det går ju inte att komma åt med några som helst verktyg där uppe.
 
Återigen tack alla som svarat och kommenterat! :)

Nu har jag fotograferat min läckande köksblandare (här icke trycksatt), som föranledde att jag startade den här tråden. När jag tog fram läsglasögonen och ficklampan kunde jag se att det längst upp, under plastbrickan, står "FMM" - blandaren verkar alltså vara av det fabrikat som lovprisats här i tråden...!?

Vet någon av er dess ev ytterligare beteckning?

Och finns det delar till den här minst 30 år gamla blandaren?
 
  • Köksblandaren, helbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksblandaren, närbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.