Myrstacken
G guggen skrev:
Nu är du nog ute och cyklar. Ett skogsbruk gör att skogen växer och tar upp co2. Om man inte brukar skogen tar den upp mkt mindre co2. Brukar den gör man för att omsätta den till bla ved, denna eldar man och återför den co2 som man genom arbete i skogen tidigare bundit. Ett kretslopp. Om vi slutar elda ved och flis slutar vi bruka skog för detta och förlorar således den högre upptagningen av co2.
När det gäller småskaliga eldstäder har man redan skärpt kraven. Men även gamla som tex kakelugnar som jag själv nyttjar har en verkningsgrad på 80-90%.

När det gäller frågan, ja det lönar sig, tom med Köpved dessa dagar och det har minimal påverkan på miljön.
Hej förlåt för sent svar jag var ute och cyklade och köpte bingolotter.. tyvärr gav de ingen visnt...
Härligt att du läser alla inlägg... Fantastisk människa..
Nu när du förklarat så bra så kan du fortsätta förklara skilnaden på att ha braskamin och att inte ha braskamin..
Och skilnaden på co2
 
Myrstacken
useless useless skrev:
Eldar man ved så släpper man ut co2 som trädet tagit upp ur atmosfären under sin livstid, dvs nettotillskottet av co2 blir noll.
Eldar man fossilt kol eller olja tillförs atmosfären co2 som inte har funnits där på några hundra miljoner år.
Som vanligt med dina inlägg så skall du besserwissra.. du missar hela poängen...
Vad händer om du inte ens har någon braskamin pelletspanna eller vad du nu vill bränna..
Jämför det med att värma huset med sol/vind..
 
Skulle jag sluta elda ved och börja värma med el från sol och vind skulle sannolikt mina co2 utsläpp öka. Nu kan jag bara gå runt knuten och såga ner några träd. Det kostar bara lite energi från mig och en väldigt liten skvätt bensin till sågen. Skulle jag börja värma med el börjar det helt plötsligt kosta pengar istället. Och då måste jag börja jobba igen. Och pendla med bilen och släppa ut mer co2. Och sen all annan konsumtion som det automatiskt drar med sig. Som också orsakar utsläpp. Och som nämnts så tas koldioxiden upp av nya träd. När man sågar ner träd som i mitt fall så släpper man fram mer ljus i skogen vilket gör att skott som finns tar fart och växer snabbare, och snabbare tar upp det som släpps ut när jag eldar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Hej förlåt för sent svar jag var ute och cyklade och köpte bingolotter.. tyvärr gav de ingen visnt...
Härligt att du läser alla inlägg... Fantastisk människa..
Nu när du förklarat så bra så kan du fortsätta förklara skilnaden på att ha braskamin och att inte ha braskamin..
Och skilnaden på co2
Ja du, vad är det inte du förstår?
Kretsloppet med ved?
Naturligtvis är det inte ett perfekt kretslopp, men kanske jämförbart med tex vind, dvs det kostar lite co2 att producera energi i förhållande till att inte producera alls, men inte jämförbart med gamla fossila bränslen såsom olja.
Jag tror de flesta friska människor förstår att det inte finns någon gratis lunch vid det här laget. Således handlar det om att välja energislag som minimerar vårat avtryck, vind är ett sådant och ved är även detta ett sådant.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
A
G guggen skrev:
Ja du, vad är det inte du förstår?
Kretsloppet med ved?
Naturligtvis är det inte ett perfekt kretslopp, men kanske jämförbart med tex vind, dvs det kostar lite co2 att producera energi i förhållande till att inte producera alls, men inte jämförbart med gamla fossila bränslen såsom olja.
Jag tror de flesta friska människor förstår att det inte finns någon gratis lunch vid det här laget. Således handlar det om att välja energislag som minimerar vårat avtryck, vind är ett sådant och ved är även detta ett sådant.
Kommer bli en hel del hoppa mellan tuvorna framöver.. För att klara alla mål och för att möta de krav som ställs på oss.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Myrstacken
G guggen skrev:
Ja du, vad är det inte du förstår?
Kretsloppet med ved?
Jag skit
Naturligtvis är det inte ett perfekt kretslopp, men kanske jämförbart med tex vind, dvs det kostar lite co2 att producera energi i förhållande till att inte producera alls, men inte jämförbart med gamla fossila bränslen såsom olja.
Jag tror de flesta friska människor förstår att det inte finns någon gratis lunch vid det här laget. Således handlar det om att välja energislag som minimerar vårat avtryck, vind är ett sådant och ved är även detta ett sådant.
Jag vet faktiskt inte om du gör dig till eller inte...
Du kan ju inte jämföra värme från en braskamin som du eldar med ved flis olja sopor dvärgar eller mostrar..
MEd ett element som värms upp med en jävla vindsnurra (vindkraftverk) eller en skiva solcell..
G guggen skrev:
Ja du, vad är det inte du förstår?
Kretsloppet med ved?
Naturligtvis är det inte ett perfekt kretslopp, men kanske jämförbart med tex vind, dvs det kostar lite co2 att producera energi i förhållande till att inte producera alls, men inte jämförbart med gamla fossila bränslen såsom olja.
Jag tror de flesta friska människor förstår att det inte finns någon gratis lunch vid det här laget. Således handlar det om att välja energislag som minimerar vårat avtryck, vind är ett sådant och ved är även detta ett sådant.

Jag vet faktiskt inte om du gör dig till eller inte...
Du kan ju inte jämföra värme från en braskamin som du eldar med ved flis olja sopor dvärgar eller mostrar..
med ett element som värms upp med en jävla vindsnurra (vindkraftverk) eller en skiva solcell..

Med ditt tänkande kan vi bränna upp hela planeten för det spelar ingen roll för att det går ändå runt i ett kretslopp
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Jag vet faktiskt inte om du gör dig till eller inte...
Du kan ju inte jämföra värme från en braskamin som du eldar med ved flis olja sopor dvärgar eller mostrar..
MEd ett element som värms upp med en jävla vindsnurra (vindkraftverk) eller en skiva solcell..



Jag vet faktiskt inte om du gör dig till eller inte...
Du kan ju inte jämföra värme från en braskamin som du eldar med ved flis olja sopor dvärgar eller mostrar..
med ett element som värms upp med en jävla vindsnurra (vindkraftverk) eller en skiva solcell..

Med ditt tänkande kan vi bränna upp hela planeten för det spelar ingen roll för att det går ändå runt i ett kretslopp
Nej varför det. Det är känd fakta för de som inte är resistenta. Läs igen och försök förstå hur kretsloppet med skog och vedproduktion fungerar. Försök åtminstone.
Min liknelse baserar sig på att försöka få faktaresistena människor att förstå att det inte finns någon gratis lunch. Det handlar om att välja energislag som ger.det minsta avtrycket på miljön, inte noll för den finns knappast. Om du själv brukar din skog och eldar med ved i en vettig eldstad har du ett relativt litet avtryck. Antagligen lika litet som tex vindkraft när det gäller co2.
 
  • Haha
Myrstacken
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Jag vet faktiskt inte om du gör dig till eller inte...
Du kan ju inte jämföra värme från en braskamin som du eldar med ved flis olja sopor dvärgar eller mostrar..
MEd ett element som värms upp med en jävla vindsnurra (vindkraftverk) eller en skiva solcell..



Jag vet faktiskt inte om du gör dig till eller inte...
Du kan ju inte jämföra värme från en braskamin som du eldar med ved flis olja sopor dvärgar eller mostrar..
med ett element som värms upp med en jävla vindsnurra (vindkraftverk) eller en skiva solcell..

Med ditt tänkande kan vi bränna upp hela planeten för det spelar ingen roll för att det går ändå runt i ett kretslopp
Jag värmer mig gärna med vind och sol, men hur ska det fungera i den mörka julnatten? Möjligt att du lyckats få ekonomi i lagring av solen men jag kan inte få i hop den kalkylen utan att lagra energin i ved.

Nu när termometern visar - 15°är det gott att ha björkved producerad på egen fastighet hemmodlat, handkluvet och enligt min bedömning lönande på alla sätt.

Myrstacken du svarar inte från frågan i rubriken :Lönar det sej att elda?

De furor jag kan förädla till timmerhus har förutsättningar att binda kol i hundratals år, de träd som duger till sågvirke kan finnas i vanliga villor (kanske även i din bostad?) i kanske 100år, det som inte har den kvalitén eller är av ett träslag som inte har förutsättningar att växa så mycket mer än femtio år på min mark passar utmärkt till uppvärmning och det är ett kretslopp med eldning av ved och odling av ny skog även om du svamlar om sopor i ditt inlägg.
 
  • Gilla
  • Haha
stefan.jakobsson och 3 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Nej varför det. Det är känd fakta för de som inte är resistenta. Läs igen och försök förstå hur kretsloppet med skog och vedproduktion fungerar. Försök åtminstone.
Min liknelse baserar sig på att försöka få faktaresistena människor att förstå att det inte finns någon gratis lunch. Det handlar om att välja energislag som ger.det minsta avtrycket på miljön, inte noll för den finns knappast. Om du själv brukar din skog och eldar med ved i en vettig eldstad har du ett relativt litet avtryck. Antagligen lika litet som tex vindkraft när det gäller co2.
Varför lägger man då ner kärnkraft?
 
Myrstacken
F fribygg skrev:
Jag värmer mig gärna med vind och sol, men hur ska det fungera i den mörka julnatten? Möjligt att du lyckats få ekonomi i lagring av solen men jag kan inte få i hop den kalkylen utan att lagra energin i ved.

Nu när termometern visar - 15°är det gott att ha björkved producerad på egen fastighet hemmodlat, handkluvet och enligt min bedömning lönande på alla sätt.

Myrstacken du svarar inte från frågan i rubriken :Lönar det sej att elda?

De furor jag kan förädla till timmerhus har förutsättningar att binda kol i hundratals år, de träd som duger till sågvirke kan finnas i vanliga villor (kanske även i din bostad?) i kanske 100år, det som inte har den kvalitén eller är av ett träslag som inte har förutsättningar att växa så mycket mer än femtio år på min mark passar utmärkt till uppvärmning och det är ett kretslopp med eldning av ved och odling av ny skog även om du svamlar om sopor i ditt inlägg.
F fribygg skrev:
Jag värmer mig gärna med vind och sol, men hur ska det fungera i den mörka julnatten? Möjligt att du lyckats få ekonomi i lagring av solen men jag kan inte få i hop den kalkylen utan att lagra energin i ved.

Nu när termometern visar - 15°är det gott att ha björkved producerad på egen fastighet hemmodlat, handkluvet och enligt min bedömning lönande på alla sätt.

Myrstacken du svarar inte från frågan i rubriken :Lönar det sej att elda?

De furor jag kan förädla till timmerhus har förutsättningar att binda kol i hundratals år, de träd som duger till sågvirke kan finnas i vanliga villor (kanske även i din bostad?) i kanske 100år, det som inte har den kvalitén eller är av ett träslag som inte har förutsättningar att växa så mycket mer än femtio år på min mark passar utmärkt till uppvärmning och det är ett kretslopp med eldning av ved och odling av ny skog även om du svamlar om sopor i ditt inlägg.
Faaaan Fribygg din jävla korv......
Detta har spårat ur totalt...
Jag är verkligen inte emot att du eldar vad du nu än eldar...
Alla får elda vad dom än vill.. Jag bryr mig inte. det mnsta...
Vad jag sa var att hade MP fått bestämma hade de förbjudit alla braskaminer-----
För att de spyr ut massa CO2 samt en hel del andra partklar...
JAG bryr mig inte direkt om detta så länge det inte drabbar mig pga lukt osv...
Tycker det faktiskl luktar gott,....
Vad jag ville ha sagt var att hade de fått välja hade förbjudit detta och helt enkelt tvingat folk,
att ha eluppvärmning endast......
Och då givetvis skulle detta vara av sol och vind...
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Faaaan Fribygg din jävla korv......
Detta har spårat ur totalt...
Jag är verkligen inte emot att du eldar vad du nu än eldar...
Alla får elda vad dom än vill.. Jag bryr mig inte. det mnsta...
Vad jag sa var att hade MP fått bestämma hade de förbjudit alla braskaminer-----
För att de spyr ut massa CO2 samt en hel del andra partklar...
JAG bryr mig inte direkt om detta så länge det inte drabbar mig pga lukt osv...
Tycker det faktiskl luktar gott,....
Vad jag ville ha sagt var att hade de fått välja hade förbjudit detta och helt enkelt tvingat folk,
att ha eluppvärmning endast......
Och då givetvis skulle detta vara av sol och vind...
Du svarar fortfarande inte på frågan :Lönar det sig att elda? Mest en massa svammel i dina inlägg nu
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Myrstacken
F fribygg skrev:
Du svarar fortfarande inte på frågan :Lönar det sig att elda? Mest en massa svammel i dina inlägg nu
NEJ
 
Matte001 Matte001 skrev:
Glöm inte att det finns förluster i kommande led innan värmen är i bostaden. Fjärrvärmenät har ofta rätt omfattande förluster på en årscykel. Äldre nät kan ligga på förluster över 30%.
Tror en bättre braskamin utan vidare slår ett rent värmeverk med hästlängder när det kommer till att omsätta energin i veden till värme i huset.

Det finns såklart massa andra fördelar som bekvämt för husägaren och som nämt tidigare bättre möjligheter för rökgasrening med gemensamma anläggningar.
Men jag tror inte att det byggs så många rena värmeverk längre då de inte kan hävda sig i konkurrensen med värmepumparna.
I de fall som fjärrvärme byggs ut så är källan nästan alltid ett kraftvärmeverk som står för huvuddelen av energin och då pratar vi snarare spillvärmen från elproduktion som säljs i fjärrvärmenätet.
Fjärrvärme är generellt på tillbakagång och det är kanske mest aktuellt idag i mycket tätbebyggda områden och kommersiella fastigheter.
Du har så mycket sakfel och gissningar i ditt inlägg att det är svårt att bemöta.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det beror ju helt på vilket hus o uppvärmning man har.
Har för mig kan kan räkna försämrad COP 0,1 för varje grad större skillnad mellan förångning och kondensering. Så 10 grader högre framledning = 1 lägre i COP.
stefancrs stefancrs skrev:
Hur stor skillnad? Trodde de var vid 35 man brukade beräkna COPen?
Graf över COP (Coefficient of Performance) som visar förändringar över tre dagar i samband med temperaturfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När ytttertemp gick från typ -2 till -15 här
Framledningstemp 38.5 gr fn.
Brine in +2.9 gr
Optimerar manuellt brineflöde till delta 3.
 
Redigerat:
Unsubscribe..
Ämnet har ju spårat lite.
Frågorna var:
"Lönar det sig att elda?"
Finns inget enkelt svar på denna fråga. Oftast är ju svaret Ja, men om man inte räknar med sin egen (eller andras om man får gratis/billig ved) arbetstid.
Är väl bättre att jobba extra och pröjsa för elen.

"Detta innebär väl att det drar in mera och att den kalla luften som dras in rasar ner på elementen och då kanske det inte blir någon skillnad på returvattnet, eller har jag fel? "
En öppen spis är inte så effektiv, en kamin fungerar betydligt bättre som värmekälla (strålingsvärme) så min gissning är att du förbrukar mindre elenerig för uppvärmning om du elda i en kamin. Huruvidare det blir billigare eller inte beror ju på vad du betalar för veden och/eller hur mycket tid du har för att hantera veden.

"Har ni några andra tips och trix för att sänka elkonsumtionen?"
Sänk värmen, skotta snö runt grunden (beroende på var du bor). Har du timpris och kan ställa in olika förbrukare med timers ger detta också resultat (nte på själv förbrukningen men på kostnaden)
Ett par yllestrumpor tjänar snabbt in sig om man inte har golvvärme

Större åtgärder som tilläggsisolering eller fönsterbyte tar väldigt lång tid att tjäna igen om man ändå inte behöver åtgärda byggnaden p.g.a andra saker.
Värmepumpar sänker förbrukningen men går ju sönder då och då, kan bli svårt att räkna hem om man har lite otur med kvaliteten.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.