4 810 läst · 16 svar
5k läst
16 svar
Löjliga krav från kommunen!?
Jo, man lär få nysa mycket där man sitter i mörkret och svalkan på vintern utan något värmande solljus. ;D
På 1970-talet (en svunnen epok?) tyckte man på fullt allvar att det var vackert med mörkbruna tak över mörkbrunt mexitegel med små hål för fönster omgivna av mörkbruna fönsterfoder och med mörkbruna persienner i. Jag tror inte att det är så många som tycker att det lika vackert 30 år senare.
Eftersom väldigt många människor (inte nödvändigtvis de som skrivit ovan i den här tråden) inte funderar över hur deras hus ser ut eller fungerar eller törs ändra på husleverantörens ritning, tycker jag att det är mycket bra att det finns tjänstemän på tillsynsmyndigheten som kan ge vissa proffessionella råd om hur former och färger samspelar på olika sätt och om vilka element som gör en byggnad intressant. Tycker tvärtom att de ger alldeles för få råd och ofta ställer för veka krav.
På 1970-talet (en svunnen epok?) tyckte man på fullt allvar att det var vackert med mörkbruna tak över mörkbrunt mexitegel med små hål för fönster omgivna av mörkbruna fönsterfoder och med mörkbruna persienner i. Jag tror inte att det är så många som tycker att det lika vackert 30 år senare.
Eftersom väldigt många människor (inte nödvändigtvis de som skrivit ovan i den här tråden) inte funderar över hur deras hus ser ut eller fungerar eller törs ändra på husleverantörens ritning, tycker jag att det är mycket bra att det finns tjänstemän på tillsynsmyndigheten som kan ge vissa proffessionella råd om hur former och färger samspelar på olika sätt och om vilka element som gör en byggnad intressant. Tycker tvärtom att de ger alldeles för få råd och ofta ställer för veka krav.
Bra skrivet!Lilla_vargen skrev:På 1970-talet (en svunnen epok?) tyckte man på fullt allvar att det var vackert med mörkbruna tak över mörkbrunt mexitegel med små hål för fönster omgivna av mörkbruna fönsterfoder och med mörkbruna persienner i. Jag tror inte att det är så många som tycker att det lika vackert 30 år senare.
Däremot är inte alltid de råd och krav tjänstemännen ger nu "bra"... Kanske kommer någon om 30 år tycka att nutidens byggregler var helt uppåt väggarna.
Sedan är det trevligt att vi i vårt landskap har en varierande miljö, med olika husmodeller (fy sjutton för gigantiska radhusområden eller bostadsområden med likformiga villor på pytteliten tomt) Så en större variation av byggandet ska vi värna om!
Liknande trådar
-
Tvingande energirenovering från EU … hur blev kraven?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Normcentral i en lägenhet: Kan man placera vart man vill? Finns det något krav från Kommunen eller Elsäkerhetsverket. Tacksam för svaret från experte.
Lösvirke & Timmerhus -
Hur kan vi göra bättre utifrån våra krav?
Planlösningar -
Granskning: Fungerar undantaget från amorteringskravet för den som bygger nytt hus?
Artikelkommentarer -
Hur hantera krav från köpare?
Köpa & Sälja hus