Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag är expert få jag är arkitekt, men jag är även resurskonsult då jag är ute hos kund. Motsatsen till resurskonsult är de som sitter inhouse med helhetsåtaganden.

AndersMalmgren skrev:
Jag är expert få jag är arkitekt...
Njae, "arkitekt" och "expert" kan vi inte sätta något likhetstecken mellan. :)

För tjugo år sedan kanske, men sedan så späddes begreppet ut. (Som händer med alla "eftertraktansvärda" begrepp. Titlar kostar ju som bekant inget på ett företag).

Och jag skulle ändå säga att visst, i någon mening så är man väl en "resurs" om man är hos kund, men om begreppet skall ha kvar någon betydelse så får vi ändå skilja mellan "resurskonsult" i betydelsen en av många, och "expert" i betydelsen en av få. I det förra fallet så behöver man någon som kan värma en stol, i det andra så är det inte främst rumpan man är ute efter, utan huvudet.

Men, oavsett vad man kallar det så är det (tom stor) skillnad mellan dessa två grupper tom ofta på företagen som tillhandahåller konsulterna. Man går inte till Ekelöw om man behöver extra html-kodare till något sharepoint-skräp, och inte till Manpower om man behöver veta om man uppfyller aktuella militära krav på säkerhet eller gällande NATO-standard.

Iasa har tydliga specar för rollen Arkitekt http://www.iasa.se/wp-content/uploads/2012/05/IASA-Arkitektroller-2012.pdf

Beror ju på vilken typ av arkitekt du är, jag råkar vara en Lösningsarkitekt i mitt fall innebär det expert på .NET och integration / säkerhet. Förstår dock inte riktigt vad detta har med fackförbundens icke vara.. Men, men... Fortfarande glad att jag kan förhandla mig till en lön på egen hand utan att behöva anpassa mig efter andras premisser

Ekelöw är ju ett säkerhetsföretag så förstår inte riktigt varför någon skulle vilja anlita dem för HTML-design. Dock skulle deras hemsida behöva sådan expertis ser jag :D

Har det här något med svetsministerns sommarstugebygge att göra?

Om AndersMalmgren vill fortsätta med sina själförhärligande inlägg tycker jag han skall starta en ny egen tråd.
Ursäkta att jag säger det, men det börjar bli tjatigt :p

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Förstår dock inte riktigt vad detta har med fackförbundens icke vara.. Men, men... Fortfarande glad att jag kan förhandla mig till en lön på egen hand utan att behöva anpassa mig efter andras premisser
Det här är det perfekta exemplet till min post ovan (som du för övrigt inte bemödade ett svar). DU tycker att DU klarar dig utan ett fack. Just NU, skall väl tilläggas. Fackförbundens grund står i att representera en hel grupp, att man som stort antal kan kräva förändringar den enskilde inte kan mäkta med. Eftersom det ändå just nu finns fackförbund som jobbar, så kommer de flesta få ta del av vad de utför, oavsett om man pröjsar avgiften eller inte. Nu skulle inte jag i mitt yrke vilja stå utan facket bakom mig oavsett, men rent egoistiskt så är det ganska lätt att rida på andras medlemsavgifter och spara sina i fickan.

Sen att facket "förhandlar lön åt dig" är ju bara BS, så funkar det inte i praktiken. Och ingen är gladare än arbetsgivaren de år som det inte finns ett "märke".

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
elpaco skrev:
Det här är det perfekta exemplet till min post ovan (som du för övrigt inte bemödade ett svar). DU tycker att DU klarar dig utan ett fack. Just NU, skall väl tilläggas. Fackförbundens grund står i att representera en hel grupp, att man som stort antal kan kräva förändringar den enskilde inte kan mäkta med. Eftersom det ändå just nu finns fackförbund som jobbar, så kommer de flesta få ta del av vad de utför, oavsett om man pröjsar avgiften eller inte. Nu skulle inte jag i mitt yrke vilja stå utan facket bakom mig oavsett, men rent egoistiskt så är det ganska lätt att rida på andras medlemsavgifter och spara sina i fickan.

Sen att facket "förhandlar lön åt dig" är ju bara BS, så funkar det inte i praktiken. Och ingen är gladare än arbetsgivaren de år som det inte finns ett "märke".
Jag har klarat mig genom två kriser utan facket i ryggen, den första IT-bubblan och den andra den globala finanskris som iof vår då eminenta regering i princip avstyrde för svensk räkning. I IT-bubblan blev jag varslad för att sedan bli återanställd i ett nytt bolag i samma koncern och andra gången märkte jag inte ens av. Det kanske kommer en till IT-bubbla men den ska man nog fixa den med. nej du. LAS och facket behöver man inte om man råkar vara bra på sitt jobb

KnockOnWood skrev:

Om AndersMalmgren vill fortsätta med sina själförhärligande inlägg tycker jag han skall starta en ny egen tråd.
Jadu, jag var ju inte direkt ensam om att spinna vidare på det spåret var jag?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:

Trådens huvudvändning tycker jag har det. Det handlade om kollektivavtal, Lövfen kommer från fackrörelsen (metall), och vi diskuterar fack mm. Men huruvida Anders html-kunskaper är relevanta i sammanhanget låter jag vara osagt .. =)

Nej, nej, det var Ekelöw's HTML-kunskaper inte mina

AndersMalmgren skrev:
Jag har klarat mig genom två kriser utan facket i ryggen, den första IT-bubblan och den andra den globala finanskris som iof vår då eminenta regering i princip avstyrde för svensk räkning. I IT-bubblan blev jag varslad för att sedan bli återanställd i ett nytt bolag i samma koncern och andra gången märkte jag inte ens av. Det kanske kommer en till IT-bubbla men den ska man nog fixa den med. nej du. LAS och facket behöver man inte om man råkar vara bra på sitt jobb
Det enda sättet jag kan få ihop ditt resonemang är om du samtidigt är för en fullständigt privatiserad social sektor?

Privat drift av social sektor är jag absolut för, inte finansiering dock. Fast är man en duktig läkare eller dagisfröken tror jag nog man hittar jobb utan facket

AndersMalmgren skrev:
Privat drift av social sektor är jag absolut för, inte finansiering dock. Fast är man en duktig läkare eller dagisfröken tror jag nog man hittar jobb utan facket
En läkare behöver väl knappt vara duktig för att hitta jobb i dagens läge, även om de flesta säkert är det. Men det räcker väl inte bara att ha ett jobb, det skall väl vara roligt och under drägliga förhållanden också ..

Ja alltså har man inte roligt på jobbet har man ju antigen valt fel jobb där man inte trivs med de uppgifter som hör till uppdraget eller att man som jag har varierande uppdrag. Jag skulle ju rent teoretiskt även kunna hamna på ett konsultuppgrag med tråkiga uppgifter, har aldrig hänt men om det händer så är jag rätt säker på att min chef skulle lyssna på mig och låta mig gå från uppdraget. Skulle inte det fungera finns det ju andra marknadskrafter som hota med uppsägning och i förlängningen faktiskt byta jobb, för vem vill jobba på ett företag där cheferna inte vill att du ska trivas, med eller utan fack?

Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Jadu, jag var ju inte direkt ensam om att spinna vidare på det spåret var jag?
Jo. Jag ser ingen annan som flängt runt sina meriter eller CV i den här tråden. ;) Där är du ensam så långt. Det enda andra CV som öht diskuterats är statsministerns och eventuellt hans byggares...

AndersMalmgren skrev:
Va? Det finns ju ingen yrkesgrupp och då menar jag ingen som varit så fackligt framgångsrik som just läkarna på svensk arbetsmarknad. Varför tror du att vi ständigt har läkarbrist i det här landet? För att politiker och landsting vill hålla läkarna om ryggen?

Nej, det är för att läkarförbundet med en dåres envishet sett till att hålla nere utbildningsplatserna för läkare i landet. Och läkarna som kår har uppenbarligen förstått nyttan av stark representation, man har över 80% anslutningsgrad av yrkesverksamma läkare i Sverige. Det ligger i den absoluta toppen bland alla yrken i Sverige.

Och läkarförbundet är dessutom en stark förespråkare av kollektivavtal...

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.