10 881 läst · 17 svar
11k läst
17 svar
Lödade koparrör till driksvatten, ok?
Med vanligt el/elektroniklod kan man dessutom få problem med dålig temperaturhållfasthet. Det är känt att lödtenn "kallflyter" redan i rumstemperatur om det utsätts för väl så liten mekanisk påkänning.
I gamla lamparmuter som börjat glappa är det för det mesta pga av att tennet har kallflutit till dess att glappkontakt är ett faktum.
I gamla lamparmuter som börjat glappa är det för det mesta pga av att tennet har kallflutit till dess att glappkontakt är ett faktum.
Finns faktiskt en variant med 47% silver kan löda. Kan löda ihop stål och mässing med den om man vill, kostar ca 300kr/hg, i pinne väger ca 25gr. Har bara använt den en gång under min "karriär", Kopplade in en begangnad värmeväxlare (modell större) där dom hade kapat sönder dom gamla anslutningarna , så det var bara att löda på rören direkt på stålanslutningarna. Jag behöver nog inte tillägga att lodet flöt ut hyfsat bra.Fredrik_ skrev:Det finns till och med en variant som min röris kör med som innehåller 5% silver. Den ger ytterligare bättre flytbarhet vid kapillärlödning.
Han är helt frälst på att löda alla rör i princip överallt därför att det har överlägsen livslängd. Dessutom blir det billigare för mig som kund vilket man ju inte gråter för...
Finns även en variant med 27% silver
Liknande trådar
-
Avlopp till Attefallshus
Lösvirke & Timmerhus -
Byta betongplintar till kolonistuga
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Till eller Frånluft?
Ventilation -
Hur omvandlar jag en furuvägg till putsad eller bredspacklad vägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Eftermontera el till taklampa utan takdosa
El