Mikael_L
Med vanligt el/elektroniklod kan man dessutom få problem med dålig temperaturhållfasthet. Det är känt att lödtenn "kallflyter" redan i rumstemperatur om det utsätts för väl så liten mekanisk påkänning.

I gamla lamparmuter som börjat glappa är det för det mesta pga av att tennet har kallflutit till dess att glappkontakt är ett faktum.
 
Här har du en informativ sida om kappilärlödning av kopparrör.
Lectra Production AB

//Jesper
 
Fredrik_ skrev:
Det finns till och med en variant som min röris kör med som innehåller 5% silver. Den ger ytterligare bättre flytbarhet vid kapillärlödning.
Han är helt frälst på att löda alla rör i princip överallt därför att det har överlägsen livslängd. Dessutom blir det billigare för mig som kund vilket man ju inte gråter för...
Finns faktiskt en variant med 47% silver kan löda. Kan löda ihop stål och mässing med den om man vill, kostar ca 300kr/hg, i pinne väger ca 25gr. Har bara använt den en gång under min "karriär", Kopplade in en begangnad värmeväxlare (modell större) där dom hade kapat sönder dom gamla anslutningarna , så det var bara att löda på rören direkt på stålanslutningarna. Jag behöver nog inte tillägga att lodet flöt ut hyfsat bra.

Finns även en variant med 27% silver
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.