Tips om man inte vill löda alla kablar.

1 Audio right out 2 Audio right in
3 Audio left (or mono) out 6 Audio left (or mono) in
4 Audio return 4 Audio return
7 Blue out 7 Blue in
5 Blue return 5 Blue return
11 Green out 11 Green in
9 Green return 9 Green return
15 Red out 15 Red in
13 Red return 13 Red return
16 RGB status out 16 RGB status in
14 RGB status return 14 RGB status return
19 Sync (composite video) out 20 Sync (composite video) in
17 Sync return 18 Sync return
21 Shield 21 Shield

http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Engineering/SCART.html

Hej,

En SCART är definitivt inte rak. Alla utgångar från källan skall anslutas till ingångarna på mottagaren och vice versa. Åtminstånde vad det gäller audio och den vanliga komposit videon. RGB och kontroll signaler går rakt över.

Se bilden nedan över en full scart.

• SCART_FULL.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TN-Funkis skrev:
Leta rätt på ett gem eller pytteliten skruvmejsel,  på varje metallstift (i scarten) sitter det en liten vinklad metallspärr i mitten av stiftet som gör att stiftet fastnar i plasthållaren. Tryck mot denna spärr nedåt/inåt mot själva stiftet samtidigt som du drar metallstiftet bakåt ur plastsockeln så bör du få loss dom. Glöm inte att rita upp varje stifts placering+färg i scarten INNAN du drar bort stiftena.

Om du tvingas löda är det bra om du kan sätta fast plasthållaren för scarten i ett skruvstycke och sen använda liten spets på lödkolven, för stor spets smälter plasten runtom och då blir stiften sneda och jävliga att få in i TV:n + projektorn.
Min åsikt är att det är skitkontakter om plasten smälter, och dessutom så kan man väl säga att med en grov spets så hinner man löda rätt snabbt, tennet smälter fort, medan med en tunn spets så tar det längre tid, och värmer man längre tid så är det större risk att man smälter plasten...

Jag skulle dessutom försöka låta bli att klippa utan skulle istället ge mig på att löda bort kabeln, fast det verkar ju vara så dags nu. Med lite tur kan man återanvända eventuella gummisnuttar över stiften, de är dessutom inte nödvändiga om det inte är risk att lednignarna går emot varandra, och de kan också ersättas med eltejp om det ska vara så.

Se bara upp så att skärmen på ledningarna inte blir så varm att den smälter sönder isoleringen på innerledarna så att det blir kortis...

Var inte speciellt svårt att löda. Var däremot jobbigt att få igenom kabeln i VP-röret/slangen som jag har lagt i väggarna/taket.
Men det blev bra! :cool:

• plasman.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vilket stift i scartchassiehonan är "bild-signalen"`?
jag ska omvandla scart till rf för bild och förstår inte vilket stift jag ska använda....

17 och 20. CVBS jord och signal. CVBS = Composite Video Blanking Sync.
Gissar att RF:en har Video In och Audio In?

tack för snabbt svar:)
japp den har video o audio in. det är samsung rmup23955fb och rmup23855fc.
länk till rfmodulatorerna som satt i gamla analoga parabolmottagare:Video-Equipment -- The Samsung Modulator
jag ska stoppa in 2 sådana i en låda tillsammans med en trafo med 5V likspänning för att kunna köra parabol och dvd signal till alla tv-uttag i huset.
ska både stift 3 och 5 matas med 5V?

pellefant skrev:
tack för snabbt svar:)
japp den har video o audio in. det är samsung rmup23955fb och rmup23855fc.
länk till rfmodulatorerna som satt i gamla analoga parabolmottagare:Video-Equipment -- The Samsung Modulator
jag ska stoppa in 2 sådana i en låda tillsammans med en trafo med 5V likspänning för att kunna köra parabol och dvd signal till alla tv-uttag i huset.
ska både stift 3 och 5 matas med 5V?
Japp! Eventuell skall 3 eller 5 matas först, seriekopplat. Ibland kan dessa burkar ha en digital matning och en analog och man vill ha lugnast på matningen till den analoga delen. I så fall brukar man sätta en liten ferrit mellan. Sällan som man kan se någon skillnad dock.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.