Krilleman Krilleman skrev:
Att kontakta "VVS-firmor" eller "seriösa företag" är inte samma sak som det blir bra med automatik.
👍 Jag tycker faktiskt du skall läsa exakt vad jag skrev en gång till. Jag är helt överens med dig.

För att slippa läsa om: Jag föreslog jag att TS först skulle kontakta firmor för att få reda på hur de skulle lösa TS problem. Sedan skulle man kontakta firmor igen och be om offert på den valda lösningen. Därefter skulle man avgöra vem som skulle göra vilka delar av jobbet.
Där skiljer våra åsikter väldigt.
Jag vet inte vad det är för åsikter du tycker som skiljer.

Jag kommer bara med ett förslag på hur TS kan komma vidare. Observera att jag aldrig skrev att man skulle anlita "en seriös VVS firma" att göra installationen utan istället:
O O skrev:
Be om förslag på lösning från VVS-firmor.
Så får du veta hur proffsen löser det.
Proffsens lösningar är ofta bra. Speciellt om det visar sig att en majoritet av firmorna rekommenderar en viss lösning. Då väljer man den lösningen. Kanske frågar här på forumet om den är ok. Kanske justerar man något. Sedan fortsätter man
O O skrev:
Begär in offerter från VVS-firmor.
Så kan du avgöra om det finns pengar att spara genom att göra delar av jobbet själv.
Alltså offerter från flera firmor. Det behöver inte vara samma firmor som man först frågade. När man jämför offerterna får man en bild av kostnaderna. Med den kunskapen beslutar man hur man går vidare. Med arbete och material.
Många forumister har gjort just detta och blivit ohemuliskt utnyttjade både med arbetstid och påslag av materialpriser.
Som sagt har jag alltså inte föreslagit hur man skall genomföra projektet. Det enda jag har föreslagit är hur man planerar det. Dvs. att man skall låta VVS-firmorna hjälpa till med att välja lösning, samt därefter offerera vald lösning. Detta kostar inget alls i material och arbetstid.

Hur man går vidare är nästa steg. Där måste man se upp med det du tar upp. Naturligtvis. Det jag föreslår är just för att minska risken betydligt för att råka ut för det du varnar för. Och att hitta en seriös VVS-firma om man nu inte redan har kontakt med någon. Många har gjort just så här och blivit mycket nöjda. Så nöjda att de inte behövt klaga på något forum...

Hoppas det är svar på något av det du undrar.

Jag läste lite och i USA lödar man faktiskt klämringskopplingar med högre halt silver så det går att löda. Jag gjorde det redan nu och det fungerar mycket säkrare än att bara löda koppar för att det håller mycket mer. Så din ”komvux utbildningen” var inte så bra verkar så och att det finns saker man gör i utlandet mycket bättre än i Sverige

Det blir nog bra...
Rostiga och ojämnt svetsade metallrör på en arbetsbänk, omgivna av sandpapper och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Giovannisi Giovannisi skrev:
Jag läste lite och i USA lödar man faktiskt klämringskopplingar med högre halt silver så det går att löda. Jag gjorde det redan nu och det fungerar mycket säkrare än att bara löda koppar för att det håller mycket mer. Så din ”komvux utbildningen” var inte så bra verkar så och att det finns saker man gör i utlandet mycket bättre än i Sverige
Du trollar va?

Nej i USA löder man inte klämringskopplingar heller. Det är absolut möjligt att löda en klämringskoppling tät. Men varför skulle man göra det? Akut reparation av något anledning kanske? Nej troligtvis inte ens då. Förövrigt löder jag en hel del rör i mitt yrke (inte klämringskopplingar).

Din ide mycket dålig. Lyssna på hjälpen du har fått här i tråden.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag läste lite och i USA lödar man faktiskt klämringskopplingar med högre halt silver så det går att löda.
Nej det gör man inte.
Jag gjorde det redan nu och det fungerar mycket säkrare än att bara löda koppar för att det håller mycket mer.
Nej det håller sämre än en korrekt gjord kapillärlödd skarv.
Så din ”komvux utbildningen” var inte så bra verkar så och att det finns saker man gör i utlandet mycket bättre än i Sverige
Avsaknaden av ordentlig utbildning visar sig t.ex. genom val av ovanliga och felaktiga metoder. Vid en vattenskada kommer en besiktningsman att direkt dra slutsatsen att arbetet på fastigheten inte är fackmannamässigt utfört. Sannolikheten att ett försäkringsbolag tar chansen att slippa betala ersättning kan man ju fundera över.

Det går att slå i spik med fogsvans oxo. För den som är tillräckligt envis 😀

E
Alfredo Alfredo skrev:
Det blir nog bra...
[bild]
Klart det där blir bra, de har ju till och med lagt en extra tvärlänk för redundans i händelse av stopp! 🤭

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.