613 läst · 29 svar
613 läst
29 svar
LLVP mot jordfelsbrytare
Om du återgår till din första plan att lägga den nya jordfelsbrytaren utanför den gamla så får du selektivitet. Matningen till nollan på den nya jordfelsbrytaren får då inte ligga på nollskenan i den gamla centralen. Om du lägger upp lite bilder kan du få hjälp med hur det skall kopplas. Men tar du en elektriker till det så borde du kunna vara säker på att få det rätt. Jordfelsbrytare är inget bra område att prova sig fram på.H henrymeck skrev:Det stämmer, det är nu lite tårta på tårta, om den nya JFB skulle ha kortare tid att lösa , säg någon millisekund så skulle det nog funka , med den är på 30 miliisekunder , tror den andra var på samma tid varvid man egentligen inte uppnått någon selektivitet eftersom som du säger, båda löser samtidigt. Låter en elektriker titta på detta så småningom
Husägare
· Norra Roslagen
· 240 inlägg
I de flesta värmepumpar ligger det en värmekabel under lamellbatteriet. Oftast är det en klixonkontakt som först startar värmekabeln vid någon plusgrad.
Om värmepumpen fungerar hela hösten men först börja lösa JFB när utetemperaturen ligger kring nollan så skulle jag undersöka eventuella värmekablar.
Om värmepumpen fungerar hela hösten men först börja lösa JFB när utetemperaturen ligger kring nollan så skulle jag undersöka eventuella värmekablar.
Sådana värmeelement med stålrör har förmodligen varit strömlösa under hela den varma halvåret och då har fukt sakta vandrat in via ändpropparna och gjort sanden/fyllningen en smula mer fuktig - när det sedan slår igång och blir varmt blir så blir fuktigheten utdrivet ur den varma sanden och drivs mot där det är kallare - ändpropparna - blir imma och kanske tom. en droppe vatten mellan strömledaren och chassiet och JFB:n löser ut.
Får dessa lite tid på sig med värme så kommer fukten att försvinna och överledningen upphör och värmeelementet klarar sig vintern igenom utan problem - sedan kommer vår-sommar-höst när klixon är avstängd igen och när klixon startar värmningen igen på senhösten så kommer JFB lösa ut igen...
Detta kan också hända med ungar med grillelement som sällan används, spisplattor av klassisk sort mm. och av den anledningen med fast installerad utrustning så kan JFB ge mer problem än det löser och dessa bör gå i en slinga som inte involverar JFB och oftast heller inte behöver det ur elsäkerhetssynpunkt.
Får dessa lite tid på sig med värme så kommer fukten att försvinna och överledningen upphör och värmeelementet klarar sig vintern igenom utan problem - sedan kommer vår-sommar-höst när klixon är avstängd igen och när klixon startar värmningen igen på senhösten så kommer JFB lösa ut igen...
Detta kan också hända med ungar med grillelement som sällan används, spisplattor av klassisk sort mm. och av den anledningen med fast installerad utrustning så kan JFB ge mer problem än det löser och dessa bör gå i en slinga som inte involverar JFB och oftast heller inte behöver det ur elsäkerhetssynpunkt.
Hej , tack för svar , kollar först om det som nu sitter funkar , förstod att även nollan ska ligga utanför den gamla JFB för att inte den skall lösa , dvs både fas och nolla skall tas innnan matningen till centralen via den gamla JFB ?? Hittade som nämts två döda/stekta möss i centralen efter att öppnat plåten kan ha varit en felkälla ?A Avemo skrev:Om du återgår till din första plan att lägga den nya jordfelsbrytaren utanför den gamla så får du selektivitet. Matningen till nollan på den nya jordfelsbrytaren får då inte ligga på nollskenan i den gamla centralen. Om du lägger upp lite bilder kan du få hjälp med hur det skall kopplas. Men tar du en elektriker till det så borde du kunna vara säker på att få det rätt. Jordfelsbrytare är inget bra område att prova sig fram på.
Moderator
· Stockholm
· 52 819 inlägg
Om vi antar att problemet berodde på att nollan varit kopplad till nollskenan i centralen. Så är det ett väldigt grovt fel. Sådant har bränt ned hus. Det är en typ av fel som bara inte får hända.H henrymeck skrev:Hej , tack för svar , kollar först om det som nu sitter funkar , förstod att även nollan ska ligga utanför den gamla JFB för att inte den skall lösa , dvs både fas och nolla skall tas innnan matningen till centralen via den gamla JFB ?? Hittade som nämts två döda/stekta möss i centralen efter att öppnat plåten kan ha varit en felkälla ?
I just precis det här fallet så var det troligen inte farligt. Men det är då mer tur, än kunskap.
JFB på 300 mA ger inte personskydd utan mer apparatskydd för brand och liknande.
Passar bra i vissa fasta installationer av apparater typ värmepumpar.
Men då är det egentligen ganska stora jordfel vi pratar om. Vid resistiv last 80 W vilket skulle kunna ge ganska mycket värme på fel ställe.
Blev lite förväxling tidigare i tråden med utlösningstider vs utlösningsström, men jag tror det reddes ut.
Passar bra i vissa fasta installationer av apparater typ värmepumpar.
Men då är det egentligen ganska stora jordfel vi pratar om. Vid resistiv last 80 W vilket skulle kunna ge ganska mycket värme på fel ställe.
Blev lite förväxling tidigare i tråden med utlösningstider vs utlösningsström, men jag tror det reddes ut.
Om luftvärmepumpen är fast ansluten är det ok enligt reglerna att ha en 300 ma jordfelsbrytare till den. Men det skall inte vara nödvändigt. TS problem är i första hand att jordfelsbrytaren vid första försöket kopplades in felaktigt på ett sätt som gör att det inte fungerar och som i ett allmänt fall kan vara farligt. På andra försöket kopplades den in felaktigt på ett sätt som gör att det fungerar och ingenting blir farligt. Men det kommer inte att ge den sektionering som önskades.M MagHam skrev:JFB på 300 mA ger inte personskydd utan mer apparatskydd för brand och liknande.
Passar bra i vissa fasta installationer av apparater typ värmepumpar.
Men då är det egentligen ganska stora jordfel vi pratar om. Vid resistiv last 80 W vilket skulle kunna ge ganska mycket värme på fel ställe.
Blev lite förväxling tidigare i tråden med utlösningstider vs utlösningsström, men jag tror det reddes ut.
Även jordfelsbrytare med märkutlösningsström I∆n 300 mA eller högre kan användas för kort frånkopplingstid (de flesta gruppledningar) för automatisk frånkoppling av matningen (fel mellan fas och skyddsjord/utsatta delar)
Normalt tar ju dock dvärgbrytare/säkring hand om detta men 300 mA utlösningström istället för 100 A som exempel är ju betydligt bättre som magham skrev ovan.
Det är bara som tilläggsskydd i vissa utsatta miljöer en sort med 30 mA behöver användas.
Normalt tar ju dock dvärgbrytare/säkring hand om detta men 300 mA utlösningström istället för 100 A som exempel är ju betydligt bättre som magham skrev ovan.
Det är bara som tilläggsskydd i vissa utsatta miljöer en sort med 30 mA behöver användas.