7 316 läst · 33 svar
7k läst
33 svar
LK Spårad golvspån, plåtar ända ut?
Kanske är det bra att läsa igenom dom föreskrifter som citeras lite bättre.
På sid 43, http://säkervatten.se/download/547/B...075ppls0000pdf står att läsa:
"I ledningar av plast kan trycket ändras när de belastas.
Tryck- och täthetskontroll av ledningar av plast ska utföras
enligt leverantörens monteringsanvisning."
Alltså gäller detta (saxat från LK / Monteringsanvisning / Golvvärmefördelare)
"Täthetsprovning
Täthetsprovning med vatten eller gas ska ske med beaktande av Arbetsmiljöverkets föreskrifter i AFS 2006:8. Täthetsprovning med gas ska endast ske i undantagsfall då denna provningsmetod kan innebära risker för personsäkerhet. Observera att täthetsprovning med gas endast får utföras av en ackrediterad person/företag.
Täthetsprovning utförs lämpligen före injustering och före montage av eventuella ställdon, d.v.s. med samtliga ventiler fullt öppna.
Täthetsprovning ska utföras med 9 bars vattentryck. Trycket ska upprätthållas i 30 min, för att därefter sänkas till 4,5 bar. Detta tryck ska kvarstå under 120 min utan trycksänkning. Dock kan mindre variationer i tryck förekomma på grund av temperaturförändringar av medium och omgivning samt på grund av plaströrets elasticitet."
Kan inte tolka det till annat än 9 bar.
På sid 43, http://säkervatten.se/download/547/B...075ppls0000pdf står att läsa:
"I ledningar av plast kan trycket ändras när de belastas.
Tryck- och täthetskontroll av ledningar av plast ska utföras
enligt leverantörens monteringsanvisning."
Alltså gäller detta (saxat från LK / Monteringsanvisning / Golvvärmefördelare)
"Täthetsprovning
Täthetsprovning med vatten eller gas ska ske med beaktande av Arbetsmiljöverkets föreskrifter i AFS 2006:8. Täthetsprovning med gas ska endast ske i undantagsfall då denna provningsmetod kan innebära risker för personsäkerhet. Observera att täthetsprovning med gas endast får utföras av en ackrediterad person/företag.
Täthetsprovning utförs lämpligen före injustering och före montage av eventuella ställdon, d.v.s. med samtliga ventiler fullt öppna.
Täthetsprovning ska utföras med 9 bars vattentryck. Trycket ska upprätthållas i 30 min, för att därefter sänkas till 4,5 bar. Detta tryck ska kvarstå under 120 min utan trycksänkning. Dock kan mindre variationer i tryck förekomma på grund av temperaturförändringar av medium och omgivning samt på grund av plaströrets elasticitet."
Kan inte tolka det till annat än 9 bar.
Redigerat: